HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kaklade hyllplan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Humoriffi
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/11/05 :  09:23:08  Show Profile Send Humoriffi a Private Message
När jag ändå är igång och skriver (vilket jag inte gör så ofta, snyltar mest på er kunskap) tänkte jag höra om det är någon som har provat att kakla hyllplan?

Det pratas mycket om vikten av att prylarna ska stå stabilt. Just nu består mina egna hyllplan av vanliga MDF-skivor. Det jag funderar på är att lägga ett lager av snygg kakel alt. klinker på MDF:en. Om man vill öka stabiliteten ytterligare kan man lägga ett lager av golvgips mellan MDF och kakel/klinker. En fördel är att det finns massor med kakel/klinker att välja mellan.

Som sagt är det någon som provat?
Om inte vad tror ni om konceptet?

M.v.h. Andreas

Mycket ska man höra innan öronen trillar av

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/05 :  09:32:12  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Låter som overkill i mina öron. Jag kör med 22 mm spånskiva i min hemgjorda bänk, och det fungerar finfint. Det är min erfarenhet att apparaternas fundament inte spelar särskilt stor roll. Tänk också på att det mesta ljudet (vibrationerna) kommer genom luften! Vill du isolera prylarna från underlaget så använd hellre något mjukt, som dämpkuddar, handdukar eller en cykelslang som pumpas försiktigt.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Humoriffi
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/11/05 :  09:52:38  Show Profile Send Humoriffi a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Låter som overkill i mina öron. Jag kör med 22 mm spånskiva i min hemgjorda bänk, och det fungerar finfint. Det är min erfarenhet att apparaternas fundament inte spelar särskilt stor roll. Tänk också på att det mesta ljudet (vibrationerna) kommer genom luften! Vill du isolera prylarna från underlaget så använd hellre något mjukt, som dämpkuddar, handdukar eller en cykelslang som pumpas försiktigt.
Med vänlig hälsning

Det ena utesluter ju inte det andra. Att ha ett bra fundament att som underlag till sina mjuka kuddar (eller som i mitt fall musmatta)måste ändå vara en fördel. Nu nämde jag i.o.f.s. bara hyllplanen men det viktigase är att hyllan i sig är stabil. En svajande och vibrarande hylla tror jag inte att kuddar under apparaterna kan råda bot på.
Sen tror jag att det kan bli snyggt.

/Andreas

Mycket ska man höra innan öronen trillar av
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:40:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Kanske 30x30's marmorplattor limmade med dämplim?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000