HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY multikanalsförsteg+slutsteg - möjligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/03/05 :  15:28:43  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hej,
efter att ha lusläst allt (nästan iaf )på DIY sidorna så tänkte jag att i samband med att jag återupptar mina studier, börja på en del projekt!
vilken följd de kommer i är ngt ni gärna får komma med förslag på då jag är noob när det kommer till lödkolven, har bra med hjälp så det löser sig nog även om man vill göra det mesta själv.

Lödkolv - vad behöver jag??
DAC - en lättarbetad till ett överkomligt pris
Signal+Högtalarkablar - kanske borde vara lämpligt som första projekt!?

Och det jag mest av allt vill göra är ett 5-kanaligt slutsteg med hypex?! och ett passivt försteg till hembion!
jag vill itne köpa ett hembioförsteg då jag tycker att man betalar för aldeles för mkt lulllull som man redan har betalat för i tex DVDn, går det ens att göra en sådan lösning eller kommer jag att "dränka" mig själv?? vad finns det för brister med ett passivt försteg alt. fördelar?
kommer nog att börja inom en månad då antagligen med signalkablar med material från AH-ljudteknik här i lund... synpunkter?

tacksam för svar och hjälp!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2006/03/05 19:26:03

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/05 :  15:52:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
kablar är lätt att göra och svårt att misslyckas med. Signalkablar brinner inte upp om man gör fel och orsakar (mest troligt) ingen skada om de skulle vara fel. Vill man löda lite så kan det ju vara en fin satart.

Passivt försteg är väll rätt tråkigt både att göra och att lyssna på. Vilket försteg du än gör i multikanal så blir det dyrt.

Vill du löda lite, gör något billigt och bra så gör en GainClone (enkelt slutsteg). Du kan utan att lägga ut jättemycket pengar göra ett flerkanalssteg.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/03/05 :  16:04:16  Show Profile Send nelsson a Private Message
Hej,

När du nu tänker löda mer än någon enstaka kontakt ibland rekommenderar jag en lödstation med temperaturreglering tex. den här från Kjell & CO eller den här från Jula.
Jag har själv Biltemas variant (precis likadan som Julas och nära släkt med Kjells) och den fungerar utmärkt. Det finns billiga reservspetsar i flera olika storlekar att tillgå och effekten räcker för att löda även rejält tjocka kablar.

Vad gäller passiva volymkontroller så tycker jag att det är en mycket bra lösning i många fall. En stor fördel är att det är helt fritt från potentiellt störande strömkällor och andra brusande aktiva komponenter. En nackdel är att det innebär en större last för källan vilket kan ge negativa konsekvenser för ljudet.
Förutsatt att källan klarar av lasten så kan du få en tyst återgivning med mycket hög upplösning för en ganska låg kostnad.

mvh
johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/03/05 :  16:11:31  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ok lödkolven är uppskriven på inköpslistan!
vad är det som kostar så mkt när det gäller flerkanalsförsteget?

källan är denon 2900!
kan man itne på ngt sätt göra en halvförstärkt signal? om nu itne 2900an klarar biffen?

är det bättre/billigare att köpa en mer eller mindre crapig reciver med preout?

eoJeud
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/05 :  17:54:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
80-talet: Tror inte ens elfa annat än mono och stereo-potentiometrar. Tar man Svalander som ex. skriver inte ut på sin sida utan man får maila och höra. Du kan såklart köra med sex mono-potentiometrar eller två mono och två stereo. (center och sub var för sig) eller tre stereo. Ja du förstår. Men det kanske är lite svårt.

Danska Dact säljer flerkanals. De har även lite förstegslösningar
http://www.dact.com/html/attenuators.html

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:20:56  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja det var det jag misstänkte skulle kosta mest... får ta och mejla lite så man får en prisbild om det skulle vara värt det eller ej!
det är inte ett alternativ att köra flera stereo/mono!! sånt meck vill man helst slippa.

men vad tror folk då, utan att ha priser på flerkanals potentiometrar, är det nån billig reciver som gäller som försteg??

och vad finns det för olika DACar som skulle vara intressanta? helst så enkel att få ihop som möjligt! men väljud är prio ett!!

eoJeud
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:02:21  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ett 5.1 försteg kan du ju slänga ihop med 3st WM8816+OPamp eller PGA2310/2311/2320.

Front 1:a chippet
Bak 2:a chippet
Center/Sub 3:e chippet

Typ nått liknande WM8816&PGA2310 projekten här: http://www.unisonus.com/

Tror han skulle sälja kort också senare.

Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:50:35  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Gullig liten sexkanals volymkontroll och tre 2 kanals preamp avsedd för dualmono strömförsörjning. Billigt och bra

http://www.dact.com/html/multi-channel_active_preamp_us.html

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:49:44  Show Profile Send nelsson a Private Message
Elfa säljer en elektroniskt potentiometer DS1666, vad jag kan förstå behövs endast ett pulshjul för att ändra volymen. Jag kan inte säga något om hur den låter i förhållande till tex en vanlig Alps rk27 men den används i mer eller mindre dyra svenska förförstärkare (tex Primare). Dock är det en bit ifrån en helt passiv lösning, så då kan du ju komplettera med en enkel op-amp buffert.

Dantimax har en sexkanals motor-Alps rk16, kan kanske duga men kanal balansen är antagligen inte helt perfekt.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000