Author |
Topic |
|
Humoriffi
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:11:53
|
Hej på Er!
Jag tänkte att jag äntligen skulle fanéra min lådor men är osäker på vilken tjocklek på fanéren jag ska använda. Det tjocklekar jag kan välja mellan är: 0,6 mm 1,5 mm och sen ännu tjockare
Jag har fått för mig att det är enklare att få snygga kanter med en tunn fanér. Rätta mig om jag har fel och berätta om era egna erfarenheter.
Utan relevans men det jag har tänkt mig bokfanér och det är ett par GoldenAge Dawn Linéa som ska faneras.
M.v.h. Andreas |
Mycket ska man höra innan öronen trillar av |
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:23:24
|
hej,
Jag fick tipset av en snickare att inte använda 0,6mm när man skall limma på fanerat om man nu inte kan lägga en helt plan yta under press (kräver professionella maskiner). Anledningen är att det lätt blir bubblor. Jag kan även tänka mig att kanterna lättare spricker under arbetets gång.
Använde själv 1.5mm och det är möjligt att ett ännu tjockare faner hade varit lättare att få snyggt i kanterna. Resultatet blev dock mycket bra.
mvh per |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:01:45
|
Jag skulle ta det tjockare. Det är lättare att få små ojämnheter samt att det är lätt att råka skada faneret under hanteringen när det är för tunnt.
Sist använde jag 1,5 mm ekfaner och trälim sedan lackade jag med sidenmatt lack, det blev kanon :)
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:32:41
|
Jag fanerade ett par stativare med 0,6mm furufaner. Det var inga problem med ojämnheter, använde vanligt trälim. Jag tycker man får fula synliga kanter om man använder ett tjockt faner...
|
|
|
Humoriffi
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:24:08
|
Tja, valet tycks inte lätt. Får väl känna vad som känns rätt när jag handlar och få ta i och känna på det.
Snygga högtalare Chrille. Mina kommer nog att likna dina ganska mycket när jag är klar.
/Andreas |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:25:54
|
quote: Originally posted by Humoriffi
Tja, valet tycks inte lätt. Får väl känna vad som känns rätt när jag handlar och få ta i och känna på det.
Snygga högtalare Chrille. Mina kommer nog att likna dina ganska mycket när jag är klar.
/Andreas
Vilka element kommer du att använda? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:27:55
|
OT! Chrille, hur stora är de lådorna egentligen? Tänkte på HFLS-1 som borde bli i den storleksklassen. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:36:03
|
quote: Originally posted by Nagref
OT! Chrille, hur stora är de lådorna egentligen? Tänkte på HFLS-1 som borde bli i den storleksklassen.
40cm höga 22cm breda 30cm djupa, volymen hamnar på ca 14,5l med rör etc borträknat... |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:37:14
|
Mycket fina! Du skippade nedsänkning? Avstämning? Trevliga?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:10:40
|
quote: Originally posted by henricsson
Mycket fina! Du skippade nedsänkning? Avstämning? Trevliga?
Avstämmning vid 47Hz. Om de är trevliga? Självklart, det är ju jag som byggt dom, jag gillar framförallt det lägre mellanregistret och den fina diskanten. Passar väldigt bra ihop med snabb hårdrock. Några basmonster är det ju inte... Stativarna är sålda till min far, jag har ju "konverterat" över till lurar...
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:55:04
|
chrille: Har du tjocka väggar, mycket stag och/eller ett stort basreflexrör? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:02:47
|
chrille: Har du tjocka väggar, mycket stag och/eller ett stort basreflexrör?
Byggda i 19mm MDF, front 22mm MDF, ett stag över sidorna, blymatta, röret är 70mm dia. Volymen minskar rätt snabbt... |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:09:56
|
quote: Originally posted by chrille
chrille: Har du tjocka väggar, mycket stag och/eller ett stort basreflexrör?
Byggda i 19mm MDF, front 22mm MDF, ett stag över sidorna, blymatta, röret är 70mm dia. Volymen minskar rätt snabbt...
Ok då förstår jag! Frågan är om man behöver stag i en så liten låda, men det skadar nog inte... Vi kommer nog inte kunna använda ett 3"s rör för avstmäningen måste vara lägre och då blir röret för långt. Kanske ett 2"? |
|
|
|
Topic |
|