HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Allmän TOTO-tråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/04 :  11:57:44  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag var på Hovet 3/3!

Jag har följt detta odrägliga band sedan 80-talet.
Vart dom än spelar så skriver pressen skit om dom.
Men faktum kvarstår: Det är fulla arenor överallt dom spelar, och det måste reta gallfeber på "Cardigans"-journalisterna..

Igår var det, åter igen, en magisk kväll!
Jag hade stora förväntningar på den nya killen på
klaviatur: Greg Phillinganes! Mama Mia vilken musiker..
Och han bidrog även med bra röst, kör likväl solist.

Scenen var i särklass det fräschaste jag sett, visst jag har sett större med mer effekter osv, men det här var klass och stil.

Som trummis så har jag avgudat Simon Phillips sedan han spelade på Stanley Clarkes "Rock, Pebbles & Sand" och Jeff Becks "Space Boogie".
En fantastisk trummis, superlativen har tagit slut..

Men vi som hört Simon Phillips spela live, och speciellt i kombination med Mike Porcaro på bas, vet också hur pass j-a bra det är. Anslagen på Simons baskaggar och hans Gongdrum är så våldsamma att det nästan flyttar på revben..Magist var ordet!

Det är nog inte många trummisar som vågar ha så nära uppmickning som Simon..Tänk er en liten klubbspelning tex Fasching och ta med er dynamiken och närheten till Hovet!

Steve Lukather: The Man, The Myth..Jag bara älskar honom!
Visst, det må finnas tekniskt bättre gitarrister men oftast så sjunger dom inte..Han är Toto.

-"How many musicans in house tonight?"
(90% av Hovets publik lyfter sina händer)
-"Shit, were in trouble.."

Mike Porcaro: Jesus Christ..Vilken motor, vilket driv!
Ingen snubbe som flashar, men mer exakt på noten går inte att spela, därav symbiosen med Simon. Vi som varit där vet, men ni som inte sett dom kan nog inte fatta hur osannolikt bra det låter!

Bobby Kimball: Nja, det var nog inte en av hans bästa kvällar..
Vet inte om han var förkyld, han drack vatten mellan verserna och sprang scenen under alla solon.. Men han har en av världens bästa pipor, det kan vi väl vara överens om?!

Och ur ljud-perspektiv så brukar jag inte ha något att klaga på när det gäller Toto(för det är bland det mest dynamiska/skrämmande man kan vara med om) men igår så skar Bobbys röst igenom..Inte bra mixat..Även Mike´s bas lät ibland bummlig. Jaja, petitesser!

Jag var i ett rus igår och det var inte pga alkohol, och ruset finns även kvar idag. Detta band lämnar ingen oberörd, jag lovar.
Visst, majoriteten är musiker men jag kan lova att det är en upplevelse för alla som gillar musik.

Konserten får betyget: +++++
Bästa arr/låt: Bottom Of Your Soul(bara hem och öva, hehe)
Publik: Fullsatt


Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2006/03/07 14:14:03

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/04 :  12:06:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På tal om Simon Phillips

En otroligt aktiv studiomusiker som även har spelat live med ganska många grupper. Som The Who , Judas Priest , Big Contry etc etc


quote:
Det är nog inte många trummisar som vågar ha så nära uppmickning som Simon

Han är en väldigt lättslående trummis , vilket förklarar mycket av hans briljanta teknik

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/04 :  12:24:29  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Lättslående skulle jag inte vilja säga, men otroligt dynamisk(om man besökt hans clinics så vet man).

Men du har rätt i att han inte är en galen och rabiat rocktrummis..
Han är ju liksom inte ens svettig efter gigen!

Men det är en svår teknik, att spela lätt och stegrande hårdare, dvs dynamisk när det gäller rockmusik.
Men det gäller ju alla i Toto: alla är ju supermusiker.

Vågar nog säga att det inte finns något liknande band i världen. Visst finns det jazzband etc som kan spela lika tajt och tekniskt, men knappast på Hovet eller Globen.

Skulle bara te sig banalt.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:06:59  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag var också där och det var sjätte gången sen -95 som jag såg Toto live. Mina förväntningar var inte så högt uppskruvade men ack vad jag bedrog mig, det var bitvis magiskt. Min storebror klagade på för långa solon men det var inget som bekom mig trots att jag saknar musikerbakgrund.

Låtlistan var grym med en underbar mix av gammalt och nytt och många av de nya låtarna är faktiskt riktigt grymma live. Även kul att låtar från Mindfields och Tambu fortfarande funkar så bra, ett tecken på att det alltid varit kvalitet i gubbarnas produktion.

Bra drag på publiken också, dock obegripligt att det inte var ståplats framför scenen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:19:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Lättslående skulle jag inte vilja säga, men otroligt dynamisk


Lite samma sak eller hur , förmågan att spela både väldigt lätt o väldigt starkt på rätt ställen. Hur som helst så är han en jäkel på trummor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:31:48  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Bra drag på publiken också, dock obegripligt att det inte var ståplats framför scenen
Håller med!

Det var nästan pinsammt att höra Luke säga -"You may stand up, its alright to party"..
Och när väl alla stod upp så var alla stolar i vägen!

Terminator: Var du i Solnahallen(Tambu Tour)?
Vad tyckte du om dynamiken igår??

Johan: OK förstår dig, men när jag tänker på ordet "lättslående" så tänker jag något sunkigt gubb-jazzband(såna här man ofta råkar ut för i köpcentrum, IKEA osv under jul-rushen)

Ett annat tips är se Simon Phillips när han gigar på Fasching! Jag har sett honom där tre gånger, och det har varit magi varje gång. Första gången(Symbiosis Tour)så stod folk på borden och hoppade!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/04 :  17:24:21  Show Profile Send Terminator a Private Message
Nope, jag var inte i Solnahallen men däremot Lisebergshallen och Himmelstalundshallen under Tambu Tour (samt en utomhusspelning i Kisa). Dock hade jag inte trillat dit i audiofilträsket vid den här tiden så jag tänkte inte så mycket på ljudet.

Nu har jag blivit lite känsligare och brukar ha med mig öronproppar. Dock hade jag inte i de hela tiden igår och överlag tyckte jag att ljudet var bra, om än lite vasst i vissa lägen men det känns som att lokalen inte är särskilt lämpad för livemusik. Dynamiken igår var bra och trummorna kändes fint i bröstet när Simon tryckte till lite. Tyvärr hade vi dåliga platser till höger om scenen så vi såg väldigt lite av trumspelandet.

Jag hoppas att de någon gång under turnén spelar in en ny live-dvd för detta var brutalt bra underhållning som jag bara måste få uppleva igen!

Har ni sett några tidningsrecensioner av konserten? Jag läste Expressen och där fick de tre getingar. Det var bitvis magi men recensenten tyckte att solona blev lite för långa.

Edited by - Terminator on 2006/03/04 17:25:20
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/05 :  18:37:54  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
men recensenten tyckte att solona blev lite för långa

Som vanligt..Dom verkar ha svårt att förstå att det var c:a 1000 gitarrister på Hovet som ville höra Luke spela.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/05 :  21:00:29  Show Profile Send edison a Private Message
Tre getingar i Expressen?
OJ, då måste det ju ha varit asbra och till och med deras skribent måste nästan ha gillat vad han hörde...
(vågade nog inte ge högre - musikjournalist-credden är han nog rädd om, hehe...)

Var inte där :-((((((((((

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:22:34  Show Profile Send Terminator a Private Message
Visst, tre getingar i Expressen och 4/6 av i SvD. Aftonbladet håller dock stilen och delar ut ett plus .
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/03/06 :  00:03:22  Show Profile Send bibi50 a Private Message
... och jag som litade på recensionerna !!!
men nu blir det ändring. Kan inte vrida tillbaka tiden men vilken representativa dvdn skulle ni rekommendera för sådana stackare som missade Toto live ?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:06:35  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
bibi50:

"Live In Amsterdam"!

Inspelad 2003 då grabbarna firade 25-års jubileum.
Tråkig scen, men bra drag och publik.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:13:56  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Detta är musikproffesor Markus Larssons(Aftonbladet)uppfattning av den nya skivan:

"Vissa saker förändras aldrig. Toto är precis lika påfrestande som vanligt. Det finns fortfarande ingen anledning att lyssna på något de släppt sen 1982.
Van Halen-gymnastiken i ”Taint the world” bör genast stoppas ner i en tunna, förseglas, märkas med ”miljöfarligt avfall” och slutförvaras i ett bergrum flera kilometer under vattenytan. För säkerhets skull."

"Bästa spår: Nej, tyvärr."

Hahahaha, vilken mupp!
Sätt på Cardigans, The Hives eller några andra super-musiker och njut Markus.

Låt oss tondöva och okunniga hålla oss till Toto!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:21:27  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Här kommer en lysande recention från Expressen:

Mäh.

Sjukt förutsägbart att såga de här gamla tjockisarna, säger du. Det kan hända. Men jag har ett ansvar här. Om vi inte talar klarspråk finns ju risken att någon krake köper skivan. Och det skulle göra världen till en lite sämre plats. För det här är bortom dåligt.

Om Hans Fahlén var musik skulle det låta så här.
När Bobby Kimball och hans sexturistfrisyr sjunger om hungrande barn i Lejonkungs-balladen Bottom of your soul låter det så äckligt att jag tror barnen skulle föredra att svälta ett tag till bara Bobby höll käften.

Av ANDREAS NORDSTRÖM
quote:
Om vi inte talar klarspråk finns ju risken att någon krake köper skivan.

OK, Andreas går att göra ett återköp på CDON tror du?!?!
För jag är nämligen den där kraken!



Vilka nötter..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2006/03/06 :  10:46:10  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Konserten var jävligt bra, ljudet bra mht lokalen. Kollade upp de "recensioner" som berörs ovan. Varför finns dessa? Jag brukar normalt sett aldrig bry mig om att läsa recensioner, särskilt inte i de s k aftontidningarna. Musik är en upplevelse och vi människor har olika smak. Jag gillar mycket av det Toto har producerat, liksom jag gillar mycket jazz, opera, ljusa öl med mycket kolsyra, förhållandevis lätta rödviner, korv och skidåkning på tvären mm. Att nån på Expressen vill förtala människors kroppsvikt och frisyrer finner jag enbart beklämmande, än mer beklämmande att det uppenbarligen finns människor som läser skiten! Om man nu redan har bestämt sig för att något är uselt (innan man lyssnat), gå och gör nåt annat! Jag tänder inte på Lundell, Springsteen, Thåström, Kent och Madonna och kan leva utan kolsyrefattiga öl, men jag tycker att det är trevligt att vi alla inte har samma smak!

/Vasaloppet är kul!

Nisse2
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:18:13  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack muse
Nu finns dvdn på köplistan och hoppas den håller måttet !
Har en video med The Who spelande Tommy och andra sk bästa låtar
och du skulle se och höra hur publiken tackar Simon Philips för sin prestation... Vilken härlig trummis han är... hoppas Totos dvd visar det också !
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:52:41  Show Profile Send Terminator a Private Message
bibi50, jag kan lova dig att du inte blir besviken på dvd:n, den var en väldigt positiv upplevelse för min del!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/07 :  14:11:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Synd bara att Toto valde att klippa bort Simons
trumsolo på denna DVD.
Det var tydligen för långt tyckte skivbolaget..
Dom verkar inte fatta hur många trummisar det är som lyssnar på Toto.

Men å andra sidan så lirar han ju makalöst i låtarna!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:09:47  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag kan inte låta bli att lyfta tråden igen men jag har precis avnjutit ett par låtar från den eminenta live-dvd:n Live in Amsterdam. Jag kan bara säga att jag har aldrig spelat så högt som jag gjort ikväll. Spring och köp, detta är sjukt och beroendeframkallande bra!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:21:19  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Nu får man väl alla mot sig... men jag gillade TOTO bättre med Jeff Porcaro bakom "kaggarna". Saknar den snubben som tusan. Har en instruktionsvideo med honom - bara att öva
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/18 :  02:15:49  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, jubileums-DVD'n visade sej vara mkt bra den! ;-)

Håkan64:
Nej, jag tycker också JP låter ojämförligt bäst!
Finns liksom ingen tävling där, men nån måste ju spela och SP är ju mkt mkt bra - också...

Men är lite småkul att jag som 'halvt tondöv'(!) ofta kan höra att det är JP som agerar studioräv på diverse plattor/låtar, han har (hade) verkligen ett sanslöst tajt och 'eget' sound.
Klass!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:08:33  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tycker mycket om Simon, men måste erkänna att Peter Gabriels tredje
med St Jacinto skulle inte låta så tungt och kraftigt utan Porcaros järn hand. Den kille kunde slå och jag menar slå !!!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/03/18 :  18:38:14  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Tyvärr missade jag konserten men vet att de kommer till Göteborg till hösten.
Appropå vad tidningar skriver så kommer jag ihåg i en tv intervju med Luke när han fick en t-shirt där det stod "Toto sucks!"
och en bild på Aftonbladets Pär Bjurman,Luke började garva och sa,Det här är killen som alltid sågar oss och säger att vi är ett skitband,men återkommer alltid på alla konserter,i hemligheten gillar han oss säkert,Så Pär var du än är F*** Y**,med ett asgarv.
Har träffat Luke ett par gånger och han är supertrevlig och en otrolig musiker som kan spela allt från jazz till hårdrock...
Kolla bara här vilka plattor han spelat på http://www.toto99.com/disco/lukedisco.shtml

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/03/18 18:39:56
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/18 :  20:31:41  Show Profile Send Terminator a Private Message
Karnaa, berätta mer om spelningen till hösten! Jag såg att turnéplanen för sommaren ligger ute på Toto99 nu men inga datum till hösten...
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:34:34  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Hmm! Vissel vissel! mina läppar är slutna tyvärr...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:56:16  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag såg TOTO i Sthlm på "The Seventh One"-turnen med Joseph på sång. Året därpå såg jag Joseph själv live på Palace i Norrköping. Han sjunger ruskigt bra, är det någon som vet vad han gör nu? Och är de nya TOTO-plattorna bra, jag slutade köpa deras skivor 1995 eftersom Tambu inte var sådär jättebra som man var van vid...?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000