HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Det är rätt kul med EQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/02 :  23:05:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Parametrisk sådan alltså...

Idag uppgraderade jag mina högtalare. Bytte ut kondingarna i konjugatlänken. Den ena högtalarens konding var slut och delningenfrekvensen hade flyttats uppåt. Tidigare hade jag bara mätt på en högtalare, den andra såg värre ut runt delningsflanken. +5 dB topp vid 3500-4000 Hz. Mot 2.5 dB i originalet.

Med den digitala EQn har jag korrigerat lite ytterligare i frekvensgången. Det är kul att avlyssna resultaten!

Det låter klart bättre. Neutralt var ordet.

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Mynewspeaker.htm

Thomas

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/03 :  14:55:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag såg att det inte var knappt någon diskant alls över 10 kHz. Jag förmodar att det är mätmikrofonen... Det kan vara värt att kolla upp frekvensgången på den innan du skruvar på equalizern, det kan ju vara så att högtalaren i o-eq-at skick är rakare än miken, om man säger så.

/Johan Lindroos
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/03 :  15:55:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Två saker....

jag mäter inte diskanten on-axis. Vinkeln har jag inte räknat ut, men först lutar baffeln 8 grader, sedan mäter jag ca 1 meter från den, ca 6-7 cm off-axis nedanför diskantens mittpunkt, vilket torde öka vinkeln ytterligare.

Sen har du rätt. Det är en liten elektretmik, och den litar jag inte på i alla fall över 12-13 kHz. DOck brukar de vara ganska linjära.

Sen vill jag säga att jag har också orginalmätningarna från EV på papper. De visar en princip rak frekvensgång upp till 3000 Hz. Sen kommer en smal dip på 2 dB, för att följas av en topp på 2 dB mellan 3500-4000 Hz. Stämmer också väl med den lilla femtummarens resonansmätningar av Peerless. Det är ganska precis det jag får med min mätning utan EQ. Men även i EVs mätning faller diskanten av rätt mycket.

Jag hör också med musik att det finns en topp i mellanregistret. Dämpar jag toppen vid 3500-4000 Hz ca 2 dB hörs det tydligt en förändring.

Thomas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000