HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer DEQ2496 + CD VS CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/02 :  11:54:45  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho!!

Håller på att sålla marknaden efter en ny cd spelare evetuellt Behringer DEQ2496 + cd med bra drive och dac.

Frågan är bara då vad som borde ge bäst ljud, det känns som det andra alternativet är bättre i dags läget.

Har ni några synpunkter på min tanke gång och kanske tips på någon bra dac man kan använda sig av så hör av er.

Behringer Ultracurve Pro DEQ2496. 24-bit/96 Khz digital EQ och masteringsprocessor. Fyra stycken samtidigt valbara EQ-moduler: 31-bands grafisk EQ, 10-bands parametrisk EQ, Feedback destroyer och tre dynamiska EQs per kanal). Balanserat in/ut samt AES/EBU, SPDIF (både coaxial och optisk) samt mikingång med fantommatning och mycket mer.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/05 16:42:23

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/03/02 :  13:27:53  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Snoop

Eftersom jag sitter med en DEQ2496 tycker förstås jag att detta är en utmärkt lösning

Skulle inte vilja vara utan frekvenskorrigeringen eller mätfunktionen!

När jag fick den jmf jag med inbyggd DAC i PD-S06 (Burr-brown PCM1702, 20-bit multi) och Behringern var mer följsam/musikalisk, kort sagt bättre).
Har jmf med känd svensk spelare som har en beteckning som börjar på S och slutar på 1. Tycker inte DEQ behöver skämmas för sig där heller.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/02 :  14:45:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag lät Harmony Design modda min 8024. Hela analogdelen bytes ut samt den digitala recievern.
Jag använder den nu som DA-omvandlare. 5000:- gick det på och det blev ett klart lyft. Eftersom det är mest luft i lådan så inbjuder den till rejäla moddningar.
Jag har dessutom hört från fler håll där man jämfört 2496 med andra dyra spelare och där man tycker att den ger ifrån sig ett ganska bra ljud. Bättre än man förväntar sig.
En bra DAC är väl annars Benchmark DAC1 om man är kompromisslös.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/02 :  19:43:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Behringer DEQ2496 verkar vara en väldigt bra lösning, sen finns det som sagt grymt med moddnings potencial i maskinen. Men sen behöver man ju en drive med och frågan är ju vad man ska köpa då.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/02 23:38:58
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:13:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Behringer DEQ2496 tror jag absolut vinner på en extern DAC, alternativt en kunnig modifiering. I grundversionen har Behringer DEQ2496 tydligt lägre upplösning än tex Marantz CD17 eller primare cd 30.2.

(ja, det var nivåkalibrerat och Behringer DEQ2496 gör en kör mer unison)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:48:42  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Kanske skall tillägga att det i drive (PD-S06) sitter en LcAudio XO3-klocka. Sedan har jag pillat i en konverter från SPDIF til AES/EBU så att jag kan skicka balanserad digitalsignal till DEQ.

Samt att jag testat både Zapfilter 2 och rörbuffert direkt från DAC:en i DEQ2496.

Båda lät (förstås) bättre än original utgångssteg.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/03 :  11:30:11  Show Profile Send Snoop a Private Message
har ni några tips på vad man kan koppla till Behringer då?

För rums eq mm lär ju vara behövligt.

Eller ska man skita i det och satsa på en riktigt bra cd spelare istället kanske?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/03 :  14:36:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har slutat att använda EQ annat än när jag vill kompensera för dåliga inspelningar.
Problemet är att du kompenserar "fel" i efterklangen med att påverka direktljudet. Du tillför alltså ett fel i direktljudet för att kompensera felet i efterklangen. Apparaten kan inte skilja på direktljud och efterklang, men din hjärna gör det lätt. Därför tar felen inte ut varandra utan du hör två fel. Jag upplever att det lätt kan slå över och låta konstigt med alldeles för tunna röster ex.vis när man låter apparaten rumskompensera.
Går jag ut och lyssnar i ett annat rum så hör jag inget direktljud, och då låter det korrekt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/03 14:37:22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:11:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror mer på en datorlösning än Behringer DEQ2496 + dac + drive:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45391

Efterklangen kan man påverka så här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Jag kör båda dessa just nu, funkar bra tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000