HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Woofer elements förmåga till ren djupbas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:16:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Man blir ju helt förvirrad när man kollar in specifikationerna för olika högtalare (även om man tar med ev. fabrikanters överdrifter kan jag tänka). Hur kan så olika elementstorlekar ge så många, i mitt tycke osannolika frekvensomfång? Som ett extemfall i mina mkt oinsatta ögon verkar NEAT "Motive One" vara där två st. 5.2" skall driva detta ekipage till den nedre frekvensgränsen 25 Hz. I andra ringhörnan om man så säger finns då t.ex. Dali Helicon 800 med två st. 8" och de bottnar på angivna 31 Hz.

Som vanligt fiskar jag efter svar som gör att man förhoppningsvis kan sålla några agnar från vetet. Jovisst, konstruktionsmetoder och annat lär ju göra skillnad och så, men någonstans borde det väl finnas någon gräns som säger att distortionsfri djupbas är svårt att få under följande premisser, eller likanande? Min kortlista är fortfarande allt för lång, letar desperat sätt att göra den kortare.

Vet någon hur lågt musik vanligen går, förutom då kyrkorgel då den vanligen inte ingår i min musik. Har hört elbas går till 42Hz, men ståbas och bastrumma, etc, etc??? Hur långt ner behöver en högtalare gå för att man skall få ut den bas som finns?

J. Ullberg

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:27:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En liten hjälp.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:22:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vanlig musik innehåller sällan info under 35 Hz. Det måste nästan till orgelskivor eller likande för att man ska komma under.

Mätningar o hur vi människor uppfattar det är inte riktigt ärligt. Ska vi uppfatta dom riktigt låga tonderna så måste dom lyftas upp. Där kommer rummet dom spelar in.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:39:58  Show Profile Send mayro a Private Message


menar du att det inte finns info på skivorna under 35 hz? förutom orgel o fåtal andra?
Så jag förstår dig rätt här JohanB..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:41:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart det finns elektronisk musik som info i de områdena.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:42:03  Show Profile
Gillar man elektronisk musik finns det myyyyycket info under 35 hz

edit: Någon hann visst först

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/03/02 00:42:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:56:59  Show Profile Send mayro a Private Message


menar vanlig musik och inte elektronisk...För min bestämda uppfattning är att det finns rätt ofta info djupt djupt om högtalarna kan återge det.. Och ofta då typ rummsinfo också osv..

en live jazzplatta som muse glömde lirade vi hos ulf.. Och där så kom det farande sådan djup bas så hela golvet "vågade sig".. och ulf har en dörr som startar vibbrera vid 20 hz... Den formligen skakade sig upp för man skall förstå hur detta var i upplevelse....En live platta...och ett exempel.. Men inte unikt direkt..

även på vanlig musik sätter den igång ofta.inte alltid.. Men ändå ofta... Att den är 20 hz skakande vet ulf därför det är uppmätt hans system.. och vid 20 drar dörren igång...

bra att ha vid lyssningstest kan man säga......


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/02 :  00:57:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ärligt så tror jag inte att det är så mycket som ligger där under heller... Visst finns det, men så MYCKET...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/03/02 :  01:25:27  Show Profile Send U1 a Private Message
Ibland använder jag ett subsonic filter, ex vid film. Brukar ställa det på 48db/oktav vid 25hz, det märks ganska fort med vanlig musik om man missat stänga av det.

Tror personligen det finns ganska mycket information under 30hz.

/J
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/02 :  01:25:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
menar du att det inte finns info på skivorna under 35 hz? förutom orgel o fåtal andra?
Så jag förstår dig rätt här JohanB..


Om vi säger så här , det är inte stendött men i genomsnitt hamnar vi på -15 db eller mer nere vid 20 Hz dom gånger det finns rester kvar.
Det lättaste man kan göra är att analysera skivorna i datorn vilket jag har gjort. Den platta jag har som spelar absolut lägst är Telarcs 1812. Den har fullt blås till 20 Hx o rester till nere vid (-15db) vid 10 hz. Den skivan spelar jag väldigt sällan för även om man skär bort det under 20 Hz så är konutslagen så våldsamma så man blir svettig , det behövs pumpas rejält för att få ut dessa frekvenser.

Zalves lathund är bra att ha i åtanke men musik manipulerar man lätt med när det spelas in. Det exemplet du nämner Mayro låter mer som om rummet hjälper till att förstärka dessa låga frekvenser. Men som sagt , peta in skivan i Soundforge eller CoolEdit så får man svar direkt.

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/03/02 01:54:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/02 :  01:31:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ibland använder jag ett subsonic filter, ex vid film. Brukar ställa det på 48db/oktav vid 25hz, det märks ganska fort med vanlig musik om man missat stänga av det.


Det där är knappast att gämföra med musik Johan. Filmeffekter är inte utav denna värld. Även musik med för den delen o det har med avkodningen att göra. Plus att man har en LFE kanal.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/02 :  03:45:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Buggsson:

Nja...det finns nog skäl till att vara skeptisk till de specar som lämnas ut från elementtillverkarrna...å högtalarfabrikanterna. Men när det gäller högtalare (färdigbyggda) så blir ju frekvensgången väldigt beroende på lådkonstruktion. Elementens verkningsgrad å annat spelar ju också in. Sen beror det ju på hur man mäter..tex 40-20000 Hz +/- 3 dB eller 35-22000 kHz +/- 8 dB....uppmätt i rum som kanske har olika egenskaper...

Jag blev lite imponerad när jag lyssnade på HFLS-1:an för första gången hos Hasse. Attan va djupt dom går de små krabaterna...MEN vad trögdrivna dom är.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/03/02 :  13:39:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Man kan tyvärr mycket sällan lita på specifikationerna där tilverkaren skriver att en högtalare har frekvensområden 20 till 20 KHz. Det är i flertalet av de högtalare som säljs bara en utopi.

20 till 20 KHz kommer helt enkelt av att det är det område som man mätt upp är gränsen för hörseln hos människor.

Sedan att vissa mindre nogräknade tillverkare anger att element i storleken 5" skulle kunna återge detta inom distorsionsgränserna är något man inte kan ta riktigt på allvar tycker jag.

Men man kan väl egentligen inte kalla element i denna storleken för woofer heller?
Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/03/02 13:40:38
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/02 :  14:19:32  Show Profile Send marens a Private Message
Musik innehåller som sagt väldigt sällan ett pip under 35Hz men film kan innehålla riktigt låga frekvenser. Ett exempel som jag upplevde igår: Starwars 3 innehåller en del extremt djup bas. Bland annat ljudet inifrån vissa farkoster som är nere och gräver runt 20Hz. Det är mest så att man förnimmar det genom att soffan vibrerar snarare än att man hör en ton.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:21:13  Show Profile Send shaft a Private Message
mayro,
Intressant med jazzplattan. Vad var det för CD? Jag kanske har den och det är ju alltid roligt att lyssan på lite kul bas ;-) VAd var det för instrument som frambringade denna ton?
Att dörren började skaka kan ju också var att subfrekvent ljud i samband med inspelningen typ scengolv som rör sig. På vissa klassiska skivor hör man ju Londons tunnelbana etc.
Sen att elektronisk musik har ljup bas är väl inget konstigt. Fast även om inte själva instrumenten i akustisk musik har ju många vittnat om att man förnimmer inspelningslokalens storlek med hjälp av de ljupaste frekvenserna - ofta vis inkopplandet av en subwoofer ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:58:57  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Alla har väl sett diagrammen som visar att örat är olika känsligt för olika frekvenser. Ju djupare ner i basen man går ju okänsligare blir örat. Det innebär att om en högtalare har ett par tre procents tredjetonsdistorsion när den återger en 20 hz ton så låter distorsionen lika högt som grundtonen! Vilka högtalare ger då minst 3% distorsion när de försöker återge en 20 hz ton vid hörbara nivåer? nästan alla!

Vad lär vi oss av det? Att ren djupbas kräver smått absurda högtalare som Bo Hanssons källarhorn eller dussintals 15 tummare. Man förstår också varför små högtalare kan låta som om de har djupbas, man hör kanske inte tonen från inspelningen men de 10% distorsion från tonen ger intryck av bas

Edited by - jonny99 on 2006/03/02 17:39:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:14:09  Show Profile Send mayro a Private Message
shaft

Jag vet inte...

Men Ulf har mätt sina prylar. och det spelar ner till 20 Hz.utan snack.. Vid den tonen vibbrerar hans dörr.. Detta uppkommer relativt ofta...

DVS inte jämt om någon nu tror man skrev så.. Men ofta ändå..

Även mina Silverline Lafolia får igång dörren.. och en del annat också kan tilläggas...Med djup lådbas kändes det i hela kroppen..

Så där är det nog inte fejksirffror vi talar om inte.. tror en hel del medlemmar här kan intyga dom går DJUUUUPT ner med mycket pulver också

Rätt ovanligt däremot att finna sådana resurser i så "relativt" billiga högtalare däremot. Där håller jag med till fullo..

Men jag undrar om dessa toner inte ligger i rummsinfo mer än själva instrumentet.. Eller hur man nu ska säga i ord.. Använder säkert fel termelogi här...efterklanger eller.....hmm man hoppas ni förstår i alla fall trots ordbristen här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/02 :  17:05:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

jonny99 är nog inne på rätt väg, distortionen kan nog spela ett STORT spratt och ge en illusion av djuuup baas. Dessutom är det ju så att dom flesta musikinstrument har ett rikt övertonspektrum så även om distortionen skulle va låg så är det övertonerna man hör. 1:a övertonen på 20Hz är ju 40Hz å 40Hz låter ju både stort å mäktigt på dom flesta golvare iaf.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/02 :  21:14:10  Show Profile Send mayro a Private Message

är det distrotionen som mäts då i så fall??

så att mätningen också mäter en ilution..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/02 21:15:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/03 :  00:53:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
är det distrotionen som mäts då i så fall??


Dist o en den riktiga tonen kommer med på mätningen.

Men i AA:s fall tror jag att disten i basen är rekordlåg. Det är en aktivt delad sub av rejäl kvalité. Så disten i basen där är säkerligen långt under vanliga högtalare. Det gäller egentligen alla subar av bra kvalité , att dom har låg dist.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/03/03 :  07:04:15  Show Profile Send markih a Private Message
Nja, generellt sett har jag för mig att det är svårare att få låg högtalardist i djupbas än högre upp i frekvens, men som tur är är hörseln inte lika distkänslig därnere. Det krävs stora membranareaor och väldesignade element+lådor. Trenden med små lådor har väl knappast gjort detta lättare, vilket gör att man ofta tar genvägar.

Det finns några klassiska instrument som har riktig djupbas. För den största trumman (är det 'gran casa nånting' den heter?) lär grundtonen ligga en bra bit under 30 Hz. Annars kan rumsljud och modern musik innehålla väldigt djupbasrika toner. Jag vet dock ej nivå'n men Johan verkar ha mätt upp en del exempel.

Apropå topic: Många tillverkares uppgifter kan man nog ta med en nypa salt. En del stämmer säkert bra, andra kryddar eller använder olika mätmetoder eller felmarginaler.

markih
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:25:22  Show Profile Send mapem a Private Message
Mina små pyttehögtalare pluttar ur sig ljud nerifrån 35 Hz sådär, och jag måste säga att jag tycker det räcker rätt så bra. Har liksom aldrig saknat något från ännu lägre regioner. Däremot är frekvensgången lite ojämn mellan 35 och 100 sådär, det kan vara ett skäl att nån gång kanske skaffa en eller fler basmoduler. Eller byta högtalare. Men knappast utsträckningen neråt. Det skulle vara för 1812 med kanonskott eller nån extrem orgelskiva då. Men även med gräns nedåt på 30-35 upplever man riktig djupbas, även om det kanske är en första överton man hör. Örat har en förmåga att "återskapa" de lägsta grundtonerna har jag läst nånstans.

Den där frekvensbilden du la ut Zalve är intressant, jag har letat efter en sån. Men den visar väl bara instrumentens grundtoner, övertonerna sträcker sig ju långt upp i hela hörbarhetsregistret och ännu längre, och det är ju de som ger instrumentet sin klangfärg, eller hur?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000