Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 14:30:55
|
Jag man börja med att meddela att jag INTE har några planer på att hitta på något bus eller dylikt
Jag undrar följande: <hur spårbart är ett e-mail ??
Låt oss säga att jag skickar ett hotmail från en dator, kan mottagaren då ta reda på vilken dator mailet kommer ifrån ?
Ingen politik i denna frågan !!! bara nyfiken
OBS !! Nu menar jag en mottagare av den mer normala sorten, vad NSA, CIA, SÄPO med flera kan åstadkomma tror jag inte jag VILL veta
Ha det BÄST !!! M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2006/03/01 18:59:15 |
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 14:58:20
|
I "headern" har du all info du behöver för att spåra via Ip-numret. Mottagaren kan inte ta reda på var det exakt kommer ifrån, såvida det inte handlar om ett brott, då kan du via polisanmälan få infon via bredbandsleverantören.
Jag har för mig att det funkar som jag skriver...
Mvh Håkan |
|
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:22:13
|
Jag är ingen SMTP-expert men det mesta går att spåra utan problem, och med lite möda för resten. En ISP (telia, tele2 whatever) brukar inte vilja bistå med hjälpen ifall det inte ligger en polisanmälan i botten och isf. svarar man endast polisen. Inte privatpersoner. Men som Håkan64 säger, det mesta står i headern redan. Såvitt jag vet. :) |
|
|
k98_jbn
Member
118 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:35:39
|
Att pappskalle-sossen inte insåg detta tyder ju på sjukligt dålig koll. Vill man hålla sig anonym är det bara att gå till ett internetcafé och betala kontant. Sen skapar du förslagsvis ett hotmailkonto från internetcafét och sätter igång och skickar vad du vill skicka. Då finns det ingenting som binder dig till datorn du skickar dina mail från. |
When knowledge ends, superstition begins |
|
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:41:53
|
Jo, ja. Det är väl inte smart att göra dumma saker från sitt egna abonnemang. Det är dumt. Men, varför göra det i första taget? Folk får la se till att ha lite rent mjöl i påsen. :) |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 17:45:11
|
Jag jobbar på företaget som spårade sossemailet. Vet man bara vad man ska leta efter och har tillräckligt underlag är det inga som helst problem att spåra. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 17:51:38
|
quote: Att pappskalle-sossen inte insåg detta tyder ju på sjukligt dålig koll. Vill man hålla sig anonym är det bara att gå till ett internetcafé och betala kontant.
Det hade räckt med att använda en anonym proxy för att det skulle varit omöjligt (eller åtminstone mycket svårt) att spåra. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 19:00:25
|
quote: anonym proxy
Vahabba ???
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 19:07:35
|
En anonym proxy är, enkelt uttryckt, en dator som du surfar 'genom'. Dvs den trafik du genererar när du surfar går först till proxyn, och sen till websiten du vill komma åt. På så vis ser websiten bara adressen för proxyn, och ser alltså inte vilken din adress är. |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 14:40:45
|
Sendmail (*nix) rensar mailen från headers om man vill. Det blir svårt att spåra, om ens möjligt. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 18:40:12
|
Fast om man som i det här fallet använder sig av en hotmail-adress har man inte så mycket att säga till om vilka headers som ska vara med |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/03/03 : 10:08:47
|
En annan variant är att använda en re-mailer (tror jag de kallas) fast även det är int helt "säkert" längre eftersom de också kan tvingas lämna ut loggar efter domstolsbeslut (vilket väl hände i Finland för två-tre år sedan i efterdyningarna till 9/11, ägaren var väl på vippen att åka i fängelse)
Rent allmänt är det betydligt svårare nu än för några år sedan men är det bara en "normal" mottagare så går det. För övrigt tror jag inte SÄPO heller kan göra så mycket (mer än att gå till domstol), informationen finns helt enkelt inte där om man gör rätt. Om man retar upp CIA eller NSA så pass att de aktivt använder Echelon för att söka så är det dock svårt att luras.
|
|
|
|
Topic |
|