HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur spårbart är ett mail ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:30:55  Show Profile Send mace a Private Message
Jag man börja med att meddela att jag INTE har några planer på att hitta på något bus eller dylikt

Jag undrar följande: <hur spårbart är ett e-mail ??

Låt oss säga att jag skickar ett hotmail från en dator, kan mottagaren då ta reda på vilken dator mailet kommer ifrån ?

Ingen politik i denna frågan !!! bara nyfiken

OBS !! Nu menar jag en mottagare av den mer normala sorten, vad NSA, CIA, SÄPO med flera kan åstadkomma tror jag inte jag VILL veta

Ha det BÄST !!!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2006/03/01 18:59:15

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:58:20  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
I "headern" har du all info du behöver för att spåra via Ip-numret. Mottagaren kan inte ta reda på var det exakt kommer ifrån, såvida det inte handlar om ett brott, då kan du via polisanmälan få infon via bredbandsleverantören.

Jag har för mig att det funkar som jag skriver...

Mvh Håkan
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:22:13  Show Profile Send teflon a Private Message
Jag är ingen SMTP-expert men det mesta går att spåra utan problem, och med lite möda för resten. En ISP (telia, tele2 whatever) brukar inte vilja bistå med hjälpen ifall det inte ligger en polisanmälan i botten och isf. svarar man endast polisen. Inte privatpersoner. Men som Håkan64 säger, det mesta står i headern redan. Såvitt jag vet. :)
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:35:39  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Att pappskalle-sossen inte insåg detta tyder ju på sjukligt dålig koll. Vill man hålla sig anonym är det bara att gå till ett internetcafé och betala kontant. Sen skapar du förslagsvis ett hotmailkonto från internetcafét och sätter igång och skickar vad du vill skicka. Då finns det ingenting som binder dig till datorn du skickar dina mail från.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:41:53  Show Profile Send teflon a Private Message
Jo, ja. Det är väl inte smart att göra dumma saker från sitt egna abonnemang. Det är dumt. Men, varför göra det i första taget? Folk får la se till att ha lite rent mjöl i påsen. :)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:45:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag jobbar på företaget som spårade sossemailet. Vet man bara vad man ska leta efter och har tillräckligt underlag är det inga som helst problem att spåra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:51:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Att pappskalle-sossen inte insåg detta tyder ju på sjukligt dålig koll. Vill man hålla sig anonym är det bara att gå till ett internetcafé och betala kontant.

Det hade räckt med att använda en anonym proxy för att det skulle varit omöjligt (eller åtminstone mycket svårt) att spåra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/01 :  19:00:25  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
anonym proxy

Vahabba ???

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/01 :  19:07:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
En anonym proxy är, enkelt uttryckt, en dator som du surfar 'genom'. Dvs den trafik du genererar när du surfar går först till proxyn, och sen till websiten du vill komma åt. På så vis ser websiten bara adressen för proxyn, och ser alltså inte vilken din adress är.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/03/02 :  14:40:45  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Sendmail (*nix) rensar mailen från headers om man vill. Det blir svårt att spåra, om ens möjligt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/02 :  18:40:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Fast om man som i det här fallet använder sig av en hotmail-adress har man inte så mycket att säga till om vilka headers som ska vara med

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:08:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
En annan variant är att använda en re-mailer (tror jag de kallas) fast även det är int helt "säkert" längre eftersom de också kan tvingas lämna ut loggar efter domstolsbeslut (vilket väl hände i Finland för två-tre år sedan i efterdyningarna till 9/11, ägaren var väl på vippen att åka i fängelse)

Rent allmänt är det betydligt svårare nu än för några år sedan men är det bara en "normal" mottagare så går det.
För övrigt tror jag inte SÄPO heller kan göra så mycket (mer än att gå till domstol), informationen finns helt enkelt inte där om man gör rätt.
Om man retar upp CIA eller NSA så pass att de aktivt använder Echelon för att söka så är det dock svårt att luras.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000