HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snabba på uppvärmning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/02/28 :  16:35:49  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Hej!

Mitt namn är Mikael och det är första gången jag skriver här på forumet. Tjena på er!

I skrivande stund, så sitter jag här med tappad haka när jag lyssnar. För första gången hör jag min anläggning prestera väsentligt mycket bättre än vad jag är van vid. Efter 3 timmars spelande verkar det som grejjena helt plötsligt släppt loss, och VILKEN SKILLNAD. Känns som jag har kastat bort tusentals lyssnartimmar.

3 timmar är en lång vänttid för att uppleva nirvana. Kan man göra något åt detta? Låta grejjerna stå på dygnet runt?

Jag vet inte vilken komponent som släppt heller men jag tror det är mitt Rotel slutsteg som inte brukar bli särskilt varmt i vanliga fall. Nu är det 40-50 grader åtminstone. Hade jag inte haft grejjerna i min nya instängda hifi-bänk hade jag inte vetat hur jag skulle fått upp tempen på grejjerna. Vänta 10 timmar troligen.

Ha det gott!
/Mikael

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:16:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag brukar faktiskt aldrig stänga av, men jag har elvärme hemma, så det är bara på sommaren jag slösar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:20:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det ar val ratt vanligt att ha grejerna pa dygnet runt. Manga ganger ar ex. effektfortstarkare ocksa byggda for att halla kansliga delar spanningssatta aven i stand-by lage (mitt slutsteg surrar horbart i ca 15 min om man kallstartar det, startar man upp det fran dtand-by sa hors dock ingenting)

Lite OT men kanslig matelektronik ar ofta byggd sa att de kansligaste delarna sitter i en temperaturreglerar ugn som haller nagon lamplig temperatur. Denna ugn ar pa aven i stand-by vilket gor att man inte har nagon uppvarmningstid. mikrovagsutrustning ar nastan alltid byggd pa detta satt.
Jag har dock aldrig sett detta inom hifi.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:26:10  Show Profile Send mats31 a Private Message
f95toli,

Mark Levinson 390S CD har kristalloscillatorn i en liten "ugn" som håller +50 grader C även i stand-byläge. Hela lådan är varm och gosig dygnet runt.

/M
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:02:45  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Jag ska prova ha på roteln under natten och se om jag fortfarande har det goda ljudet i morgon. Det är ett RB1090 om någon undrar. Har något hört något om uppvärmning på dessa?

/M
Go to Top of Page

aLcATRAZ
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:05:40  Show Profile Send aLcATRAZ a Private Message
Glömde tillägga också att slutsteget inte har standby. Enda i hela serien som inte har det faktist. Undrar varför.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/28 :  22:58:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
RB1090 är vad jag vet en klass AB förstärkare och klass AB förstärkare stabelicerar aldrig riktigt eftersom de avger mera värme vid varierande frekvenser det vill säga musik.
Riktiga Klass-A förstärkare blir mycket stabilare efter som de körs på så att säga full gas hela tiden och det är ju en fördel bara de, och sedan verkar de ju ha andra fördelar också men det hör ju inte hit just nu.
Att aparaterna skall stabilisera sig ur värme synpunkt är ju en sak, men det verkar hända andra saker också med vissa komponenter under de första minutrarna.
Vad som händer då är det säkert någon annan som kan förklara.
Sedan att våran nätspänning varierar upp och ner påverkar ju också, då kan det vara bra med en riktig nätstabelisator för att få till det riktigt bra.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/02/28 23:04:16
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/28 :  23:13:58  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
hmm...Mitt gamla Rotelrb980bx låg på runt 40-45 grader normal temperatur,normala förhållanden
och den hade spelat i x antal timmar då.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000