Author |
Topic |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 13:57:11
|
Hur kan det komma sig att vissa skivor är oplastade direkt ifrån CDON.se? Hur kommer det sig att en skiva kan ha tydliga repor som förhindrar uppspelning utan hack? Dessa repor ser ut att komma ifrån ovarsamt spelande!!! Säljer de begagnade skivor eller spelar de skivorna innan försäljning d.v.s. de är begagnade vid försäljningstillfället???
Min förtroende för musikförsäljare är rubbat!
Är CDON.se svåra att ha att göra med ang. reklamation?
Mvh Magnus Eriksson |
|
Holken
Member
69 Posts |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:51:55
|
Jag tycker CDON är besvärliga på det sättet att man inte kan nå dem per telefon. Man måste maila. Och svaret kan ta ett par dar...
Annars är de nog ganska korrekta... Om man får ett trasigt fordral, t ex, är det bara att maila så kommer nytt....
Att en skiva är repad kan ju bero på att den är en s k floater; dvs att den lossnat från sitt fäste och skramlat omkring i fordralet under transporten. Det behöver inte betyda att den är beg.
Dock har avsändaren ansvar för frakten ända hem till din brevlåda, vilket betyder att du enligt Konsumentköplagen kan reklamera varan om den är skadad när du öppnar kuvertet/paketet. Och det betyder ju att du ska få en ny (då du skickat in den skadade skivan - denna frakt ska CDON stå för, därför måste man maila om ett "rekl.nr").
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2006/02/28 14:57:10 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:56:09
|
Min erfarenhet av CDON:s reklamationshantering är att den är både snabb och korrekt.
/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:59:57
|
Hej grabbar!
Det var inte en floater. Utan repad och med "begagnat" utseende!
Jag har mejlat dem och hoppas nu på en snabb och smärtfri hantering. Jag bor utanför en stad och vill inte hålla på och åka bil i onödan. Det kostar pengar och tid!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:44:47
|
Jag beställer ganska mycket från CDON (>10 skivor/månad) och varje gång det är nåt konstigt så har jag fått en ny vara. |
Musiclover! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:57:19
|
Jag köpte skivor för 20K under förra året och jag har aldrig haft något fel på leveranserna. Däremot så tycker jag att man borde kunna ringa till dom varje dag inom en viss telefontid t.ex. 1 tim. Det har jag faktiskt föreslagit dom men sådana mail svarar dom inte på. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 16:12:03
|
quote: Om man får ett trasigt fordral, t ex, är det bara att maila så kommer nytt....
Men snälla,
Skall man behöva få trasiga fodral JÄMT?? Sista två åren har VARJE leverans från CDON innehållit trasiga fodral och även oinplastade skivor!!
Jag är verligen INTE imponerad av CDON! Sen kan dom vara hur gulliga som helst med att skicka ersättningsfodral.
Om kvaliteten var rätt från början skulle jag inte behöva ägna en massa tid åt sådana tråkiga saker som jag hellre ägnar åt andra saker!
Skärpning! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 16:32:28
|
Jag har beställt hur många skivor som helst, handlar nog om ett hundratal minst, och aldrig fått varken repiga skivor eller spruckna fodral. Har jag bara haft tur? Jo förresten, en gång fick jag nog ett sprucket fodral om jag minns rätt. Men jag brydde mig inte, hade ju många reservfodral hemma från misslyckade bränningar Summa sumarum: Jag är helnöjd med CDON, bra utbud, bra priser och bra service. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 19:20:15
|
Tråkigt är vad det är. För mig med trasig/opererad rygg innebär detta smärtsamma bilresor till inlämningsställe för post/brev med tidsbortgång samt ökade kostnader som ytterligare följd!
Sen kan jag bara hoppas att det inte är någon där som öppnar eller tar sig "friheten" att bränna skivan! Då är mitt förtroende förbrukat. Ja ja mejl är skickat skall bli intressant att följa utvecklingen på detta lilla ärende.
PS detta är inte första gången detta händer tyvärr därav min reaktion! DS
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 19:22:44
|
Ja lustigt hur olika intryck man kan ha!!
Jag är väl helt enkelt drabbad av extrem otur!!
:) |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 20:38:36
|
Alla skivbolag plastar inte sina CD-askar.
CDON har heller vad jag förstår inget eget lager alls, varför alla CD som de vidarebefordrar till slutkunden kommer ifrån grossist eller skivbolaget direkt. Ser en skiva 'skum' ut så har den alltså varit föremål för någon udda behandling i ett tidigare led: retur till skivbolag från butik? sista bottenskrapet på skivbolagets lager innan pressning av en ny batch? CDON har troligen inte tid att granska varorna de får (för då skulle vi kunder gnälla över dröjsmålet).
En oplastad CD, som legat på dammigt lager sedan tillverkningen 1999, kan ha varit utsatt för en del miljöpåverkan. Nåväl - din skiva med tydliga repor, vilken var titeln och bolaget? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 21:49:52
|
Håller med om att CDON för det mesta är juste, fick byta en kopieringsskyddad skiva som lät illa, trots att de angivit detta i specen...mot en helt annan titel. De stod för alla kostnader+++ Sedan kan man undra varför de inte gör om kuverten så att postens maskiner tillåts spräcka fodral....
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 23:37:23
|
Skivan var Katie Melua - Piece by Piece.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Zeebop
Member
84 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 13:59:44
|
Beställer också rätt mycket från CDON.se, ett å annat knäckt plastfodral har jag fått, men det spelar ingen roll för mig för jag använder dom inte ändå. Men som tur är så har paper/digipaken klarat sig. Men jag är mer sur för alla skivor som jag INTE får, men som ändå står kvar att man kan beställa. Finns en skiva jag försökt beställa för tredje gången nu! (en gång på GINZA, 2 på CDON). På Ginza finns den inte tillgänglig längre, men på CDON står den kvar. Och jag är övertygad att jag inte får den här gången heller...
mvh/zeebop
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 21:17:13
|
Följetongen fortsätter!
Jag trodde i min iver att NU löser sig allt... men inte då!
Jag lyckas glömma den NYA fakturan de skickade med skivan. Så säger de SÅKLART att jag INTE retunerat skivan!!!
Jag lämnade med en handskriven (underskriven) lapp med felorsak samt vem jag var(underskriften).
Hur många Magnus Eriksson kan retunera en repig hoppande (precis på 0,34 sekunder in på spår 4) Katie Melua - Piece by Piece just den veckan Nu får de för i h*lv*t* skärpa sig. Blir det ingen lösning blir det köpbojkott och "köp inte från CDON kampanjer" till alla jag känner och träffar! - Grrrr don't mess with an angry recordbyer!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 12:36:56
|
Ja vem var det som berömde CDON för deras höga kvalitet???
5 skivor beställda och 3 st spruckna och repiga både på fram och baksida!! "På västfronten intet nytt" Allt är som vanligt alltså!!
KVALITET
Skickat in klagobrev! |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 15:15:21
|
jewel cases spricker så är det. det är mer postens fel än CDon. fast jag ogillar CDon av andra skäl för dom har ljugigt med att dom skickat ut skivor som de inte gjort bara för de inte vill erkänna att de fått dem från sina leverantörer, eller leverantörerna inte skickat direkt till mig. fler skivbolag kanske borde byta till digipack?? |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 21:10:50
|
Hej.
På dom bara! Beställer ca 10 skivor i månaden och varje gång är det trasig fodral!!! Försöker att beställa mång så att dom skickar i kartong, men vad händer. Då delar dom upp leveransen i vadderade kuvert, så att fodralen går sönder
Orkar inte skicka efter nya så det blir ca 10 kr extra per skiva för nytt fodral!
Pappskallar!!!! |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 21:28:24
|
10:- extra?!?!? Köp någon annanstans än du gör nu. Tex här: http://www.wesellcd.com
Men jag håller med att det är kasst, riktigt dåligt av dom att inte skicka ordentligt skyddade försändelser. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 21:47:58
|
CDON hävdar att de inte mottagit skivan. Jag lackade ur de strök den nya fakturan.
Kommer jag handla från dem igen? Troligen men inte på ett bra tag!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 22:04:44
|
Så ni vill alltså ha Jewel cases? Jag slänger alla mina. Jag förvara alla mina skivor i skivväskor. Tar mindre plats så.
Jag har c:a 40 stycken som skall kastas snart. De finns att hämta strax utanför Enköping. De kan skickas om ni betalar frakten.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 10:12:54
|
Manga, Sparar du allt pappersmaterial som kommer med skivan? /Shaft |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 13:25:36
|
Nästan allt...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 18:49:00
|
Tur att du kom på det! - Tänkte inte på det...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
|
Topic |
|