HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph trubbel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:20:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
VAD HÄNDER

Har byggt en Aleph-m (mini Aleph) och har tidigare använt CRC 68000uF, 0,33ohm, 680000uF alltså 4x680000 uF i matningen. Det har funkat bra, den "lille" har låtit gudomligt bra. Men det har hörts ett svagt brum från högtalarna, ej hörbart från lyssningsposition, men som den perfektionist man är så införskaffades 2st drosslar 2.5 mH 10 Ampere. CLC skulle väl få bukt med det lilla brummet. Men vad händer Det låter som tre gånger så högt som förut. Någon som har en förklaring. Känns som jag slängt 700 pix i sjön.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:29:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad handlar det om för sorts drosslar?
Drosslar som ska användas till att filtrera likström måste tåla likström, de ska alltså ha ett luftgap i kärnan alternativt vara luftlindade. Är drosseln inte avsedd för likström så gör den inte mer nytta än en stor och dyr resistor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:36:06  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Drosseln ifråga är Hammonds filterdrossel 159ZL http://www.hammondmfg.com/153.htm. Kan det bero på att den bara har 0.044 Ohms resistans?

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:41:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Länken funkar inte, men 159ZL låter bekant och 15X-serien ska funka utmärkt som filterdrosslar enligt mina erfarenheter.
Har du bökat runt och rivit loss nån jordanslutning eller nåt nånstans? Att glömma bort att återtsälla saker och ting helt efter moddning kan ju hända den bäste...

Mööööjligtvis kan jag tänka mig att CLC-filtret inte är helt stabilt när man kör med samma kapacitansvärde före och efter drosseln, men det känns långsökt. Helst ska man ha högre värde efter drosseln, har du tillgång till oscilloskop så kan du ju alltid kolla hur likspänningen ter sig in till förstärkaren.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:42:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
En sak till: Hur är det med magnetisk koppling mellan drosselkärnorna och ingångskontakter/lågnivåkablage?
Edit: Eller koppling mellan nättrafo och drosslar för den delen?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/02/27 22:43:41
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:54:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hmmmm, ska ta och prova att lyfta ut drosslarna ur lådan så får vi se. Kan vara att de är lite för nära trafon. Forts. följer......

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:56:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan vara så. Om nättrafon är en ringkärna så är risken mindre, men ett visst magnetfält har väl de också runt sig vad jag förstått.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  00:03:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Att glömma bort att återtsälla saker och ting helt efter moddning kan ju hända den bäste...


Upptäckte just någonting, när jag drar ur signalkabeln på höger kanal så tystnar brummet helt Måste ha fimpat någon jord eller signalen nånstans. Kan det hända den bäste så kan det väl hända en medelmåtta som mig också

Jag som tyckte jag kollat alla kablar

Tack för hjälpen

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  00:06:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Där ser man!
Nån variant av jordslinga kanske?
Jag är ingen expert på området, men nu kan vi i alla fall dra slutsatsen att det inte är själva nätdelsfiltreringen som är undermålig.
Jag har haft liknande problem när jag sysslat med aktiva filter och biamping.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  12:00:13  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu vet jag vad problemet är. Men jag vet inte vad jag skall göra åt det Jodå det är någon form av jordslinga som helt plötsligt har uppenbarat sig ur tomma intet. Så fort jag kopplar in bägge signalkablarna så brummar det, drar jag ur en (spelar inte någon roll vilken) så är det helt tyst, precis så tyst som jag hade hoppats att det skulle bli någon som har nåt förslag? Fattar inte riktigt hur jag skall bära mig åt. Jag kan ju inte löda loss jorden från nån av ingångarna, eller till kretskorten, eller högtalarterminalerna????? För övrigt så går alla jordar till samma punkt/skena, utom signal in som går direkt till kretskortet (helt enligt ritningen) Har mätt alla jordpunkter så att det finns kontakt.

Är det inte kul ibland så säg

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  12:15:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mystiskt!
Hur ser det ut tidigare i signalkedjan?
Med tanke på att brummet uppstår när båda lågnivåkablarnas jord är inkopplad kan jag tänka mig att signalkällan/försteget är inblandat.
Hur många apparater är jordade genom väggkontakten?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  12:22:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
DVD -> McGormack TLC-1 Försteg -> Aleph. Bor i en gammal lägenhet, ojordade uttag överallt. I och med att brummet försvinner när jag drar ur den ena signalen så blir det nån form av jordslinga via försteget när bägge signalkablarna är ikopplade. Har provat flera olika signalkablar också men det var inte något fel på dem.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  12:37:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jaha, då kan vi inte skylla på jordlsingor genom nätets jord heller.
Hur som helst så tror jag att nåt fel har uppstått under moddningen, förutsatt att det här felet inte fanns innan.
Kan det möjligtvis vara så att drosslarnas magnetfält inducerar brum i någon sorts loop som bryts när ena kontakten dras ut? Ren spekulation...

Nu vet jag ju inte hur det ser ut inne i slutsteget, men jag fantiserar lite om att lossa ingångarnas jord från kretskorten och istället dra separata jordtampar direkt från ingångskontakterna till jordskenan/punkten.
Om det inte innebär allt för mycket jobb så kan du ju prova, det där med jordning verkar vara en lite luddig vetenskap och det är svårt att veta i förväg vilka metoder som funkar bäst i varje enskild situation.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  15:31:51  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu har jag provat att dra jorden från ingångarna direkt till jordpunkten och det blev om möjligt ännu sämre Nu brummar det även om jag drar ur en kontakt. Har snart inga ideer kvar. Skall löda tillbaka kablarna som förut, då funkade det ju nästan . Nu skall jag dränka sorgerna med en kanna kaffe och en semla Så tar jag nya tag sen. Tur man är ledig från jobbet den här veckan.

"Ge upp innan du sätter igång, så misslyckas du inte"

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  15:54:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Åfan...

Ja, idéerna börjar ta slut och utan att kunna se grejorna är det svårt att spekulera ytterligare också.
Har du möjlighet att lägga upp bilder?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:12:04  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tyvärr inga bilder, har ingen kamera. Tillbaks på ruta ett, brumm som tystnar så fort jag drar ut nån av kablarna in. Hmmm om jag bygger en switch som switchar ingång typ 1000000 ggr i sek så bara en ingång i taget är inkopplad.... då borde det funka nä skämt å sido känns lite drygt att dra om hela kablaget, men det börjar luta åt det.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:18:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Du kan troligen fimpa jorden på ena ingången på Alephen. Det är ändå samma jord från försteget. (om du inte kör flytande transformatorer i förstegets utgång) Det du får är just jord loopar därför att du har en referens på flera olika ställen. (Du skulle byggt en cirklotron istället!)
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:26:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Skall prova det Circlo. Ja alltså att fimpa den ena jorden, inte att bygga en circlomanick (har följt din circloskola med stort nöje) Verkar dock skumt att det skulle bli jordloopar när jag följt ritningen till punkt å pricka (tror jag). Det MÅSTE vara nåt manklemang nånstans. Jag SKA hitta det (få se vad som inträffar först, hittat fel eller nervsammanbrott)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:49:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu har jag provat att löda bort jorden på ena ingången, det blev förvisso tyst på den andra men tokbrumm på den som jag lödit bort. Löder jag tillbaka jorden så minskar brummet drastiskt, men det kommer tillbaka i bägge kanalerna.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:23:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Radikal metod: Ta bort drosslarna och ersätt dem med motstånd med något högre värde än tidigare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:44:48  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Har flyttat ut bägge drosslarna ur lådan - ingen förbättring. Har också märkt att ju mer jag vrider upp volymen på försteget, ju mindre brum. Med volymen på max (utan musik då naturligtvis ) så är det inte alls så mycket 50 Hz kvar. Det som är förbryllande är att bägge kanalerna funkar klockrent, ja, en och en då. Så det borde inte vara någon kabel som lossnat/kallödning/komponentfel, eller annat otyg. Kan det vara försteget som gått åt . Jag kör ju passivt, så i princip är det väl bara en volymkontroll.

Dynamit, ge mig dynamit


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:46:43  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Bara en liten idé... Har du Tv:n ansluten någonstans i kedjan?? Typ dvd:n eller i försteget? Isf. prova dra ut den och se om den blir bättre... Har svurit mig blå över brumm som visade sig komma från tv nätet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:51:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där med att brummet minskar då volymen vrids upp borde vara intressant, även om jag inte vet riktigt hur man ska tolka det:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:05:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är aldrig bra att mata ett slutsteg från en hög impedanskälla (potentiometer). Det är att tigga om störningar varav brumm är en.
Slutsteget kan även börja självsvänga när det matas från en högre impedans från både försteg och nätdel.
Prova med ett försteg med lägre utZ och/eller en kapacitansmultiplikator i nätdelen.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:11:58  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nej ingen tv ansluten, nu är det bara försteget och slutsteget anslutet. kör jag med den buffrade utgången på försteget så minskar inte brummet när jag vrider upp volymen. Skall prova att ansluta dvd direkt in i slutsteget, ingen volymkontroll på den dock. Tänkte kolla så att brummet inte kommer från försteget (det skulle ju vara en hit om det kom därifrån ).

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:17:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Finns gott om olika saker att prova, men nåt måste ju ha inträffat som orsakat felet?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000