HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Exemplarisk högtalare att matcha till en T-amp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:18:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Började fundera lite på detta med T-amp och blev en liten aning sugen på att köpa ett par till mina söner.

Frågan är om det finns några högtalare med hög känslighet som liksom T-amp presterar mer än vad man någonsin skulle kunna tro. En högtalare som prismässigt står i god relation till T-ampen dvs.

Mina söner är 3 och 4 1/2 år så jag tyckte att det kunde vara en bra förstärkare i deras första anläggning och vill därför inte lägga för mycket pengar eftersom risken att det skadas finns, även om den är låg.

Någon som har några tips?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:55:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
XTZ 80 FRONT Black under 1500kr och fullregisterhögtalare samt 91 dbs känlighet.
Vet ej hurvida de är men skulle jag köpa något åt mina barna skulle jag nog köpa dessa bara för kul för att se vad de går för
Läs mer på
http://www.fyndborsen.se/?sida=kategori.php%3Fmain%21filter%21ID%3D192
Hoppas du provar dessa, så kan du berätta för oss sedan

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:05:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det är bra att det börjas i tid..! Funderade på om inte jm-labs stativare brukar vara lättdrivna generellt. Kanske något sådant begagnat?

Annars ser jag på en del håll att infinity primus och betaserier börjar reas, de är prisvärda - men jag vet inte om de är speciellt lättdrivna.

Borde det inte krylla med massor av audio pro högtalare begagnat, de har nasats ut av OnOff mfl under ett flertal år nu. En del låter helt ok tycker jag.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:24:59  Show Profile Send StefanL a Private Message
Cervin Vega är också löjligt lättdrivna. Runt 100dB.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:28:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Zu Speaker "Tone" 101dB

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/27 :  13:38:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Zu Tone jo man tackar ja, men nu hade jag inte riktigt tänkt mig högtalare för 21 papp till en 3 åring Sen är de ju två dessutom!

Bra med tips, ös på. Beg-marknaden är väl kanske ett lämpligt ställe att kolla på, och det är väl främst högtalare med ~90dB+

levande: Fullregister är absolut inget krav, snarare en nackdel. Liten stativare var väl mer det jag hade i bakhuvudet.

Hur låter XTZ? De har ju några stativare som kunde vara intressanta, kanske i dyraste laget, det måste ju till en cd-spelare också.


XTZ 99 WMT 1995 kr/par 92dB

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/27 14:04:46
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/27 :  14:20:08  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jasså du jonas, du blev sugen ändå

Som sagt 90db + ska inte vara några problem.

Christophers M1or gick rätt bra att driva trots 86db, säkerligen på en så pass hög volym som inte dina barn kommer spela på.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/27 14:26:04
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/02/27 :  20:42:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Denna kanske?

http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=832&s=specs

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/27 :  20:53:02  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Om du inte är mån om estetiken kanske det kan vara en god idé att koppla in en bärbar CD-spelare i barnrummet. Den tarmindre plats, är billig och de kan knata omkring med den.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/27 :  21:16:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag skulle köra dessa för ynka 795 per par på Fyndbörsen.




Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:48:13  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Bredbandare kanske? Bygga själv?
Funderar själv pü att bygga en liten anläggning, med t-ampen och fostex-brebandare.
Nün med byggförslag? Helst ingen t-line kon. eller dylikt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000