HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Arcam CD82T (Såld)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:36:25  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
På grund av uppgradering till separat DAC så planerar jag nu att sälja CD-spelaren och i stället använda DVD i fortsättningen.

Finnes:
Arcam CD82T - Silver
Fjärrkontroll endast använd för att programmera en multifjärr.
Originalemballage, manual och kvitto.



Inköpt på Lefflers i Linköping oktober 2003
Pris: 5500 (eller bud)
Kan hämtas i Linköping men går även att skicka

För fler bilder och kommentarer, följ länken i min signatur.

email: bleistre@hotmail.com
tel: 0702-562378


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N

Edited by - bom on 2006/04/17 21:27:16

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:59:17  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Lyfter tråden...
CD-spelaren är fortfarande till salu såld.

Mina intryck och jämförelser med andra spelare här nedan.

CD82 är en mycket trevlig spelare. Den ger ett detaljerat ljud utan att för den skull överbetona något frekvensområde - neutralt kanske man kan säga. Om man har en anläggning/rum som lider av kyla eller hårdhet så bör man kanske söka en varmare CD-spelare, men om man i grunden är nöjd med sitt ljud så kan Arcam CD82 få detaljerna att falla på plats.

Jämförelse med CD72:
82:an är överlägsen med bättre upplösning och större musikalitet. Jag upplevde 72:an som aningen beslöjad vilket på intet sätt gäller för CD82.

Jämförelse med CD73:
Jag anser att CD73 inte är lika bra som CD72, och följdaktligen inte ens i närheten av CD82. När jag lyssnade på CD73 var det en diffus ljudbild och diverse konstigheter. Det kanske var ett måndags-ex?

Jämförelse med omoddad Pioner 575:
Detta är en bra och billig DVD-spelare men de analoga ljudutgångarna är inte i närheten av CD-82.

Jämförelse med modifierad Pioner 575 (med nya kondensatorer och OP-ampar tror jag):
Det här var en trevlig upplevelse, fast lite för framfusig och aggressiv i mitt tycke (överbetoning av diskantområdet).

Jämförelse med Benchmark DAC-1:
Här är det ganska jämt faktiskt. Vid snabba A/B-byten är skillnaderna minimala, DAC-1 har en något distinktare bas dock. DAC-1 vinner vid en längre stunds lyssning, men så kostar ju enbart DAC:en mer än vad CD82 gjorde i nypris.

Så vad väntar du på? Det är väl bara att slå till, till mitt pris borde det vara ett riktigt bra köp!


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N

Edited by - bom on 2006/04/17 21:26:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000