HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätning av skivor. Hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:33:31  Show Profile Send orthanc a Private Message
Har en liten fundering angående alla dessa skivmaterial som används i detta byggande av högtalare osv.
Om man skulle undersöka och reda ut vilket av skivmaterialen som är bäst att bygga i ljudmässigt (plywood, spånskiva, mdf, hdf osv.)
Hur skulle man gå till väga då? Hur skulle man bäst kunna mäta detta?

Mvh
Anders

Undersöker för tillfälle.

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:52:04  Show Profile Send asto a Private Message
Såg i någon tråd för ett tag sedan att mätsystemet Clio har ett tillbehör som mäter vibrationer.

Annars har det rekomenderats att lådans massa skall vara minst 1000 ggr konens. Att undvika stora platta ytor utan stag tror jag man kommer långt på......

spån, plywood och Mdf är vanligast, pris och ändamål får bestämma materialet i mitt fall.

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:13:39  Show Profile Send orthanc a Private Message
Asto: Får ta en titta på detta med att mäta vibrationerna eftersom att jag kommer eventuellt vara i behov av att just få fram mätvärden för att kunna jämföra.
Efter det kan man göra som du säger "pris och ändamål får bestämma materialet" och eventuellt jämför pris mot prestanda.:)

Tack för Clio tipset.

//A

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000