HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:24:45  Show Profile Send ljud a Private Message
Hej, är det nån som kan förkara för mig om vikten av en BRA Cd.spelare? Om man utgår från att den har en DAC, vad mer påverkar? jag pratar inte om cd.spelare för 700 spänn, lyssnade på en cd från Linn för 98000:- Visst, det var inget fel på den, men hade dom sagt att det var en cd för 4000:- så hade jag trott dom. Allstå hur mycket ska man lägga på en cd-spelare om resten av anläggning kostar ca 30000:-?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/27 :  00:19:53  Show Profile Send CC a Private Message
"Allstå hur mycket ska man lägga på en cd-spelare om resten av anläggning kostar ca 30000:-?"

Du menar kablar, stärkare o burkar för den summan? 12.999kr för en stycket cd naturligtvis!

Nä, seriöst asså, lägg inte en krona mer än du har råd med i förhållande över hur mycket välljud du får ut! Konstigare än så är det?
Låna hem några spelare å jämmför med prisklasser från 700kr å uppåt, lyssna. När du inte hör förbättringar längre alt. nästan passerar din ekonmiska möjlighet så har du hittat hem...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/02/27 :  01:08:03  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Om man utgår från att den har en DAC, vad mer påverkar?

Efter DAC'en kommer ett filter (som ser olika ut beroende på DAC (multibit eller sigma-delta) och sedan följer ett analogt utgångssteg som i princip är ett försteg utan volympot. Detta kan göras mycket enkelt eller mer komplicerat och påverkar ljudet i minst lika hög grad som DAC'en. De mer avancerade apparaterna har olika nätdelar till digital-delen och analog-delen. Bättre avskärmning mellan analog- och digitaldel kan säkert även det ge bättre ljud....

Du måste själv lyssna dig fram till Ditt val....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:04:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej, det finns inga generella regler. Men visst vore det synd att lägga 700 spänn på CD-spelaren om du har så påkostade grejor i övrigt. Matchningen är nog så viktig som prislappen så du får tala om vad du har för kringutrustning innan du kan få tips av mig.

Jag är förresten dödsnöjd med min H/K HD 970 för 3K, den spöar många dubbelt så dyra maskiner...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:09:35  Show Profile Send Blue a Private Message
CC: "Nä, seriöst asså, lägg inte en krona mer än du har råd med i förhållande över hur mycket välljud du får ut! Konstigare än så är det?"

Vill man så kan man ju lägga ett par kronor på en snygg burk, ett gediget bygge och ett välkänt varumärke också. Men det är ju upp till var och en.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:03:57  Show Profile Send hman a Private Message
Dyra CD spelare har bättre transporter, kretskort och D/A omvandlare. En bättre transport säkrar avläsningen, ett bra kretskort borgar för driftsäkerhet och en bra D/A omvandlare möljiggör en dynamisk/spännande ljudbild.

Din fråga belyser en annan kul aspekt om vårt intresse nämligen intresset om hur pryllarna är konstruerade. Hade jag varit onödigt rik så skulle jag öppna ett HIFI museum, bara för att belysa spännande inriktingar i elektronik konstuktion. När det gäller CD spelare tycker jag att Shanling, Copland, Orelle, Exposure samt Quad spelarna är förknipade med en stor dos nytänkande.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/27 :  16:13:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för alla svar! Nu vet jag lite mer när det blir dags för shopping. Förresten, finns det, typ, nån Cd-spelare som är riktigt prisvärd i 3-5k klassen?
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/27 :  17:44:58  Show Profile Send hman a Private Message
H/K 970 har en mycket bra D/A omvandlare.

Cambridge 640 Version 2 ska också vara bra enligt HIFI Press (HFC, HFW, HF+ TAS etc).

Ett hemlån skulle svara på om dessa är bra.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/27 :  19:38:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
En begagnad AH. Njoe Tjoeb är mitt förslag. Dessa hittar du för runt 4 - 5 tusen.
Mera och bättre musikförmedlare får du leta efter enligt mig.

Kolla även på Audioreview.com! http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/ah/PRD_125042_1586crx.aspx



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/02/27 :  19:53:52  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag spelar på en begagnad Marantz Cd 17 mk II som jag är mycket nöjd med. (Nypris ca 12000 sek)
Finns i lite olika versioner och priser beroende på just verison och årtal. Ett fint ex som min lär väl beg. landa på i slängarna 5.5k.

Överlag har de gjort välbyggda grejor till någorlunda rimliga priser.
Kanske en lyssning på deras nya CD 5001 skulle vara ett tips?
Priset är löjligt lågt, har dock aldrig varken sett den eller ännu mindre hört den.

Om resten av anläggningen kostar 30k, utan CD? så hade nog jag sneglat åt vettiga grejor nästintill de pengarna.
Alltså, hittat en CD-spelare som kanske ramlade upp i de summorna nypris, och sedan kollat upp beggmarknaden.
Där kan man då hitta toppex för säg 10k med idogt letande.

Lycka till, mvh Mats

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2006/02/27 19:55:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/27 :  20:25:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker som de andra att måste själv hitta din nivå som passar dig men jag kan säga en annan sak.

Jag har en tidning här hemma med en blindtest av många CD spelare och fast de har nästan samma mekanik/DA så låter de tydligt olika. Alltså kan man inte gå på t.ex. vilken DAC som används utan det finns flera faktorer som påverkar slutresultatet. Hur de hanterar jitter, kvalitet på strömförsörjning etc etc etc. Som vanligt så säger datablad inte så mycket.

Det finns mycket bra till låga priser inom beg marknaden men gillar du inte det gäller att bli kompis med en butik och låna hem några alternativ.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/28 :  10:01:23  Show Profile Send ljud a Private Message
Man lär sig nåt varje dag.. Jag ska låna hem lite spelare. Är det kanske rättvist att jämföra cd-spelaren med försteget. (att det bidrar till kataktären lika mycket)?
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/28 :  11:11:00  Show Profile Send hman a Private Message
Det är svårt att säga om CD spelaren eller försteget påverkar mest. Det finns skillnader i båda.

Försteget ska inte färga ljudet alls om det är bra. Det skiljer olika försteg i min uppfattning är låg, medel och hög volyms egenskaperna.

Min uppfattning är att D/A omvandlaren i CD spelaren påverkar ljudet mest, om spelaren är välgjord. Det är skillnader mellan bitstream och multibit omvandling men detta är en hel vetenskap som jag inte orkar avhandla nu.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:51:15  Show Profile Send CC a Private Message
"cd-spelaren med försteget. (att det bidrar till kataktären lika mycket)?"

Enligt mina erfarenheter så påverkar faktiskt försteget mer på karaktär än spelaren...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000