Author |
Topic |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:01:29
|
Hejsan!
Då var det dags för lådkonstruktionen, tycker jag (samt några som hört av sig via mail).
Jag skulle önska lådförslag, tekniska som flummiga (dvs ritningar, beskrivna lådor etc). Allmänna önskemål på utformning och självklart gärna motiveringar.
Allmänt: * lådan skall vara lättbyggd * lådan skall vara billig att framställa * meterial skall finnas lättåtkomligt ...sen är det rent tekniska viktigt.
Har du ingen åsikt ang själva lådan, får du gärna komma med förslag kring avstämningar, lådvolymer etc...
mvh // Pär Engelholm // HifiForum.nu
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:07:35
|
Nu börjar det roliga, vid vilken nivå mäter du T/S och när publiceras dom? |
sound pollution |
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:18:10
|
jag vill har två varianter; en golvare och en stativare .) fast 14 liter verkar vara optimal volym.. dock ger 20 liter finare kurva:
|
Edited by - kung on 2002/11/04 19:43:17 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:20:17
|
Tycker personligen att låga, smala, djupa lådor är snygga men då kanske baffeln bör luta något. Välstagad. MDF känns som ett naturligt material.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:23:20
|
låga är väl inte så smart, om de inte är stativare? |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:31:24
|
Har för mig att det talades om stativare + subba
|
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:36:57
|
Själklart skall det vara en stativare uppbyggd som i bild:
Tycker iaf jag! |
sound pollution |
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:37:04
|
henricsson: helst inte .( funkar inte för oss i lägenhet |
Edited by - kung on 2002/11/04 19:40:05 |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:53:42
|
ZAC: en bra ide! |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:10:51
|
quote: funkar inte för oss i lägenhet
Jag tycker vi ska bygga så härhttp://www.magico.net/Speakers/Latest/WALLS.html fast lite enklare kanske dvs man bygger separata lådor för diskant och mellan/bas. Det blir då lätt att bygga ut till en MTM om man vill. Stegad baffel tror jag är enklare både ur bygg och konstruktions synpunkt än lutande baffel.
Steget bör då vad jag tror utformas så att T och M har samma vågutbredning, det akustiska centrumet fixas med delnings filtret. Är jag ute och cyklar eller kan det vara vettigt
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:59:13
|
Jag tycker att den bör vara relativt låg för att kunna passas in på en stativsub utan att kombinationen blir för hög. Kanske kan vi lägga oss på en stativhöjd på 60cm som verkar vara rimligt vanlig?? Att göra högtalaren jättesmal gillar jag däremot inte... Det ger bara mer problem vid filterbyggandet då baffelkorrektionen måste gå så högt upp i frekvens. Dessutom så kommer vi antingen att tappa verkningsgrad (om högtalaren optimeras för att placeras fritt då baffelkorrektionen måste vara större) eller så måste den placeras närmare bakväggen. Gör man baffeln större så får man lite större frihet i placering och man kan ha en något högre verkningsgrad. ca 8-12dm2 är lämpligt att sikta på i baffelyta (beroende på den geometriska formen...) misstänker jag. Ett annat problem med att göra den smal (om vi samtidigt ska ha den låg) är att den kommer att kommer att bli jättedjup... Personligen så gillar jag inte högtalare som är djupare än vad de är höga...
Mmmm vad mer??? Jo en volym på 14 liter är nog rätt bra om den ska fungera som basreflexstativare och som passivt delad (sluten)topphögtalare kopplad till en sub. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:17:33
|
quote: Originally posted by kung
henricsson: helst inte .( funkar inte för oss i lägenhet
Bor i en 29kvm-hydda :) Inte såå djup, tycker att det är snyggt med något djupa lådor I stil med
|
|
|
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:59:09
|
Jag har ett par goa pianolackade lådor som jag integrerat med ett stativ för att få lite större volym. Lådan är byggd i 22 mm MDF med lite stag i och själva stativet är byggt i tjock stålplåt. Lådan är på 10l och med stativet 15 l. Elementena kommer från morel. Och som bas mellan har jag mw 168 som går perfekt just i en 14-15 liters låda. Skall försöka skicka lite bilder. |
MVH - Tony Franzén |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 22:10:38
|
Hejsan!
Verkar trilla in förslag iaf...
Jag har fått lite antydningar per mail från Nagref att han har nån testlåda hyfast OK ritad i CADprogram... Skall lägga upp till helgen...med nagref's tillåtelse, så klart!
Högtalarelement beställes dessutom på måndag...sen är det bara en månad kvar tills det är dags för prov- och inspelning! ;-)
// Pär Engelholm |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:42:45
|
Det är ok med uppläggning! Du väljer när.
Jag har gjort lite förbättringar på ritningen... Har fått lite bättre precision när det gäller diskantens utseende efter att ha mätt på systermodellen som dök upp idag... Men vad var det för stor klump som följde med i paketet |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:02:29
|
Hur många är det som ska bygga? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:48:19
|
Jag har inte råd att bygga nu men dock i en snar framtid.
|
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 15:23:48
|
Egentligen så hade jag tänkt att bygga ett par extrahögtalare (för att ha i reserv om de skulle behövas vid tillfällig flytt, om något skulle behövas ändras i den ordinarie anläggningen, om någon kompis är i akut brist eller bara vid lite temporära uppställningar vid festligheter) med Vifa P17WH och SEAS H569 men nu är jag helt inställd på att bygga med PL18 och DX25 även om jag inte bygger i den första omgången. |
|
|
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:00:06
|
Jag kommer att bygga - dock förhoppningsvis inte en fyrkantig låda utan en tetraeder (men om det blir så får diskussionerna med snickar'n utvisa). Leder osökt till en annan fråga, det viktiga är väl i detta fall lådvolym-portdimensioner, delningsfilter och disk-bas separationen? Dvs, jag kan ha samma mått som er andra men en anna lådform? (baffeln blir långre men smalare, men skillnaderna torde bli ganska små)
Eller står jag just nu offside?
Mvh, Christer |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 11:44:26
|
Jag försöker alltid hålla mig till förhållandet 1,7 - 1 - 0,7 Gyllene Bakvägen borde också hållas så osymetrisk som möjligt för att minska stående vågor. Vad sägs om att limma träblock i olika storlekar över hela insidan av lådan? |
|
|
Phear
Member
74 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 12:21:28
|
Jag är snart på g med ett liknande bygge som ert (verkar det som iaf). samma diskant, men bas/mid blir XT18WH09. Lådan ska ha 14 liters volym. Enl. Vifa är elementet optimerat för 8-14 liter basreflex. Frågan är bara om den volymen elementet tar upp är inräknat?
meniallafall, Just utformningen på lådan har jag funderat på en hel del. Baffeln ska vara lutad lätt bakåt iaf. om man sen monterar ett stag (hel skiva mdf med hyffsat stora hål i, och fasade kanter på dessa)typ nästan horisontalt i 90 graders vinkel mot baffeln. Då borde man kunna eliminera en del stående vågor både mellan baffel/bakstycke & top/botten. Jag tror en klokt konstruerad låda är bättre än bara en vanlig "fyrkantig" med en massa dämpull i.
Material då. MDF verkar juh vara vettigast för pengarna, och tjockare = tyngre = svårare att sätta i vibration. Men ju tjockare MDF desto mer porös verkar den vara. Som jag fattat är MDF:en hårdast på ytan och lite mjukare i mitten. Så tunnare skivor ihoplimade med dämlim verkar mer idealiskt. En till sak med MDF: den rör lite på sig av förandrad luftfuktighet även om lådan är målad eller fanerad på utsidan. Så jag kommer iaf att måla insidan på lådan och fanera utsidan. Har för mig att nån högtalartillverkar har haft fanér både på insidan och utsidan av någon modell(minnet är bra! 8)).
/Per |
Mein hut der hat drei ecken |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 13:06:47
|
Att fanera på båda sidor har med "Constrained layer dampening" att göra. Väggarna ska vara från mitten och ut i varje kant identiska för att om du plaserar ett förstyvande material i ena ändan bara så förlyttar du styvhetsbalansen från mitten. |
|
|
|
Topic |
|