HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta rör i dator-rörsteg - Musketeer 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/02/25 :  02:06:23  Show Profile Send yngwie a Private Message
Hej!

Jag har köpt en sådan här:
http://www.coolermaster.com/index.php?LT=english&Language_s=2&url_place=product&p_serial=RF-5AD&other_title=+RF-5AD+Musketeer%203

Tyckte det var en rolig sak, billig för att få lite rörtouch om man använder datorn som musikkälla. Om inte annat är den sjukt snygg.

På den här sidan kan man läsa: "The vacuum tube appears to be a 12AU7 dual-triode vacuum tube."
http://www.guru3d.com/article/sound/279/

Troligen är det väl inte det mest exklusiva rör som de stoppat in. Kan man byta detta rör mot något annat och därmed få mer rörkänsla med klass, eller behöver man göra ingrepp på kretsen också?
Ni är många här som kan det mesta om rör, jag tror att någon kan komma med en rolig idé. Det vore jag tacksam för iaf.
- Yngwie


Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2006/02/25 :  07:34:11  Show Profile Send Oblivion a Private Message
om röret ens är inkopplat:P finns ju PA-prylar där dom slängt in ett rör bara för dekoration i fronten om jag inte mins fel.

byggde en sånhär för några år sedan, inte dom bästa bilderna men:)
http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/tubeamp/Dataamp/1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/tubeamp/Dataamp/4.jpg

finns inte kvar nu tyvärr

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/25 :  09:08:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det finns de som hör en förbättring ändå.Ibland vet man ej om man
ska skratta eller gråta!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/02/25 :  20:04:02  Show Profile Send yngwie a Private Message
Hehe, coolt bygge, Oblivion. Var det bara en förstärkare eller var det en dator också?

Nja jag tror inte att den bara är där för att lysa, eftersom det sitter transformatorer på för att höja spänningen till röret, och det finns varningsskyltar för hög spänning. Inte för att det spelar roll, tycker inte rör låter bättre (det kommer jag få skit för att säga på det här forumet hehe), men det är bra snyggt.

Det är fortfarande ingen som kan svara på vilket rör man kan ersätta ett 12AU7 med för att få ännu mer distorderat ljud á la rör?

Edited by - yngwie on 2006/02/25 20:04:53
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/25 :  20:11:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kör röret utan gallerförspänning ska du få höra på dist. Så görs det
i vissa gitarrförstärkare för att få det rätta soundet. Användes
rören på rätt sätt blir disten mycket låg.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2006/02/25 :  20:44:49  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Joda det va en fungerande dator också, den första va byggd med ecl82 tror jag den sista va byggd med ecc83 och el86 med en passande utgångstrafo. Lät riktigt bra:) hela förstärkaren fick plats i den översta 5,25" platsen, nätbrunn å allt på baksidan av datorn.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000