Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 09:01:41
|
Jag har alltid beundrat Steve Hacketts solo i "The Knife" på Genesis Live. Jag vet inte hur han bär sig åt, det är ett solo jag aldrig varit i närheten av att planka av. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 09:16:31
|
Björn-Ola: det stämmer att Zappa benämnde Vai som stuntgitarrist. Och det är väl om något ett bevis på självaktning?? Zappa såg aldrig sig själv som en virituos. |
...music is the best... |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 09:49:11
|
Björn-Ola: Zappas Stuntgitarrist hette/heter Steve vai och anställdes ursprungligen för att "konvertera" Zappas gitarrsolon till notskrift. Han spelade (nästan) aldrig ett solo på skiva och bara något enstaka per show. Vad han istället gjorde var att spela riff och fills under tiden som Zappa sjöng, samt mer ordinarie kompgitarr under Zappas solon. Vad Vai är erkänt skicklig på, är väl i första hand att spela snabbt och svårt efter noter. Zappas styrka som sologitarrist ligger väl istället på improvisation och att få gitarren att låta på rätt sätt vid rätt tillfälle.
svejk: I bland tar det tid... Väntade själv på "The name of this band is...Talking Heads" på CD från -82 (Eller åtminstone från att CD uppfanns) tills den kom 2004.
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 11:04:23
|
Man måste inte spela så "bra" för att göra bra gitarrsolon. Bland det bästa jag vet är taggtrådsgitarren på låtar som "Cortes the Killer", "Cowgirl In The Sand" och "Like A Hurricane" (Neil Young)!
S |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 11:57:36
|
Jag skojar naturligtvis bara med er, Frank är ju en erkänt duktig gitarrist. Jag håller också med Stefaeri2001. Det viktiga är vad man har att säga. Idag finns det supergitarrister i varje garage som spelar skjortan av Beck, Clapton, Blackmore, Page, Clemson och allt vad dom hette på 60 och 70-talet. Att hoppa högst i höjdhopp innebär inte att man hoppar snyggast. Själv föredrar jag den gamla hederliga dykstilen. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 12:29:51
|
Frank Marino, The Mahagony Rush "Live" går utanpå det mesta Svårt att säga vad som är bäst på den men "Johnny B.Goode" ligger bra till
Världens bästa solo ? Jag tror jag passar, finns alldeles för många att välja på. Det nämnda är iofs rätt så skapligt .
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 12:58:23
|
quote: Zappas Stuntgitarrist hette/heter Steve vai och anställdes ursprungligen för att "konvertera" Zappas gitarrsolon till notskrift. Han spelade (nästan) aldrig ett solo på skiva och bara något enstaka per show. Vad han istället gjorde var att spela riff och fills under tiden som Zappa sjöng, samt mer ordinarie kompgitarr under Zappas solon. Vad Vai är erkänt skicklig på, är väl i första hand att spela snabbt och svårt efter noter. Zappas styrka som sologitarrist ligger väl istället på improvisation och att få gitarren att låta på rätt sätt vid rätt tillfälle.
Steve Vai är något rent häpnadsväckande bra. Kommer att tänka på Zappas livealbum (kommer inte ihåg om hela är live) "Tinseltown Rebellion", där hör man Vai i bakgrunden hela tiden och han spelar på HELT olika sätt beroende på vad texten handlar om. Har för mig att det är på det albumet det finns en parodi på Al Di Meola som är helt sanslös!
Jag har ett par soloplattor med Steve Vai, men tyvärr... han behöver nån som håller ordning på honom - nu är ju Zappa borta sen länge.
Men det finns en annan skiva jag hört där Vai enligt min mening briljerar: Alcatrazz - Disturbing the Peace. Akrobatik på hög nivå men jag tycker ändå att det håller. (Även om skivan sågas fullständigt på Allmusic. Jag håller inte med.) Han ersatte Yngve Malmsteen i Alcatrazz, det här är något helt annat - mycket mer känsla.
Vai var fortfarande student - inte ens 20 år gammal - när han anställdes av Zappa.
Numera spelar Vai med Billy Sheehan (bas) såvitt jag vet. De och ett par till är med i ett par nummer på "Crossroads"-DVDn, ganska kul. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 13:20:29
|
Jag har väl skrivit det förut, men... Jag hann se Zappa live fyra gånger.
Han gjorde gitarrsolon på 10-15 minuter som var rent häpnadsväckande - allt improviserat. Bandet satt på scen och spelade kort under tiden vissa gånger. Det mest minnesvärda solo jag någonsin hört med Zappa var faktiskt variationer på Stravinskys "Eldfågeln" som han brände av på Scandinavium ca 1980. En av mina kompisar (som läste på musikhögskolan då) satt och grät av glädje... Såna musiker är sällsynta i rockvärlden.
Dessutom var ju bandet mer samspelt än något annat jag sett live - förutom symfoniorkestrar naturligtvis. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 13:43:33
|
Ja just det ja! Måste leta reda på Disturbing the Peace ikväll. Finns på vinyl i samlingen nånstans.
För yngre forumister måste vi kanske påpeka att det inte är den Crossroads med Britney Spears utan en äldre från 1986 med Ralph Macchio som är löst baserad på myten om att Robert Johnson sålde sin själ till djävulen. Helt klart sevärd!!!
En annan klassisk Zappa/Vai är The Jazz Discharge Party Hats från Zappas Man from Utopia där Zappa först sjöng texten och Vai därefter skrev ned sångstämman not för not. Därefter spelades gitarren in och mixades ihop med sång och komp. Resultatet är nästintill skrämmande!
Vai drämmer ocks till med några trevliga solon på David Lee Roths tidigare soloplattor. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:19:34
|
Ojdå, det finns flera Crossroads ju! Nu tänkte jag på DVDn från Eric Claptons gitarrfestival. Den är en riktig höjdare!
Men även den från -86 är en höjdare och "gitarrduellen" där mellan Steve Vai och Ralph Machio. Egentligen är det Ry Cooders gitarrspel och händer man hör och ser i Ralph Machios roll.
Hehe, hittade klippet från -86 på nätet, missa inte denna: http://video.google.com/videoplay?docid=2532824540210704919&q=crossroads+guitar Steve Vai och Ry Cooder alltså. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:42:13
|
Ja just ja |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:47:37
|
Hmmm, det står att Vai spelar Machios roll också. Jag kan ju ha fel om Ry Cooder, nån som vet?
Edit: Slidespelet och slutpartiet låter typiskt som Ry Cooder tycker jag, men mittpartiet låter inte som han. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 16:37:42
|
Enligt Wikipedia så delar Vai och Cooder På Macchios del. http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Vai#Movies För övrigt har ju Cooder skrivit och spelat in merparten av filmmusiken till Crossroads. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 18:37:28
|
Nu har jag funderat mycket och kommit fram till att gitarr-solot i Deep Purples "When a blind man cries" är världens bästa gitarr-solo!
Stillsamt och stämningsfullt. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 22:21:14
|
Hm, har inte tänkt så mkt på det men jag tycker att låten är en av de starkaste som DP mk2 spelat in iallafall. Otroligt bra låt faktiskt. Måste gå och lyssna på den nu Enligt MachineHead-rockumentären var det ju Blackmore som vägrade ha med den på skivan. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 22:32:46
|
Det är faktiskt lite skön Knopfler-känsla i det solot. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 23:54:38
|
Vilken platta finns låten på ? |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 00:17:08
|
På tal om Crossroads
På en officiella soundtracket finns bara Ry Cooder med o det är mest blues standards o vissa låtar från filmen. Men där finns ett annat Soundtrack där bla annat hela "uppgörelsen" finns med. Det är nog den enda gången jag har hört Vai spela blues , o med en glöd och med en intensitet som inte är av denna värld.
Det tråkiga är att jag inte hittar den |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 08:16:38
|
"When a blind man cries" hamnade på baksidan av en singel men brukar numera finnas med som bonusspår på "Machine Head". Ett lungt återhållsamt solo långt ifrån dom eruptioner som brukar komma från hårdrocksgitarrister. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 12:26:26
|
Lite väl pompöst för många kanske, men spelandet på "Child in Time" är ju inte så illa... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
|
Zeebop
Member
84 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 12:52:56
|
Pat Metheny är en annan favorit. Lite svårt att välja bara, men dom här är några sköna varianter: Låten If i could från First Circle ( -84). Fjäderlätta anslag på akustiskgitarr... grymt vackert!
Låtarna Are you going with me, James, från skivan Offramp (-81). Förstnämda kör han med sin synthgitarr. Dom här tidiga synthgitarrerna tycker jag har ett fantastiskt sound. Mig veterligen kör han fortfarande med samma synthsound.
Dom här tidiga Metheny skivorna vill jag förövrigt rekomendera. Kanonskivor. Ni behöver inte vara oroliga för ljudkvaliten heller - låter väldigt bra!
Apropå Hendrix! Undrar hur det blir av med den där Hendrix konserten dom hitta i SVTs bandarkiv: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3762&a=257191
Jag mejlade SVT i höstas (musikbyrån) men fick inget svar. Då var det snack om att dom skulle försöka visa den på SVT slutet av året(2004)... men inget har hänt! Rättighetsproblem garanterat!
/zeebop |
|
|
Topic |
|