Author |
Topic |
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 22:24:04
|
Vilket tycker Ni är världens absolut bästa gitarrsolo? Alla har vi våra favoriter (av en eller flera anledningar) och det vore kul att höra vilka motiveringar som ligger till grund för just Ditt val!
Skriv gärna med en beskrivning/motivering och låt oss övriga gissa vilket solo det är eller vem som spelar det etc.
Ok, jag börjar..
Ett av de absolut bästa gitarrsolon kommer från en skiva som spelades in i början på 90-talet av en engelsk herre som har ett förflutet i en mycket stor grupp. Gitarristen som medverkar är icke upphovsmannen utan var endast sessionmusiker. Solot är så långt ifrån gitarronani man kan komma, fast att mannen är dock väl kapabel att spela skjortan av de flesta av dagens virituoser. Det är en mycket stämningsfull och fin låt med mycket budskap och jag har aldrig i hela mitt liv hört någon spela elgitarr med sådan inlevelse - det går rakt in i bröstet på mig under de ca 30s solot pågår. Jag vet allvarligt talat inte hur detta går till men han får gitarren att bokstavligt talat GRÅTA och KVIDA likt någon som precis förlorat sin enda nära anhörig. gitaristen måste vara otroligt tonsäker och ha rejält med kraft i fingrarna för att kunna bända strängarna så mycket och samtidigt få det att låta så bra. ´ Detta gitarrsolo är det nog inte så många som känner till, men det bör verkligen skrivas in i musikhistorien...
..Hmm, några gissningar?
edit: svejk hade helt rätt! Jag syftar givetvis på Jeff Beck's solo i "It's a miracle" från skivan "Amused to Death" med Roger Waters. Vid 7min 27s in i låten kommmer världens bästa gitarrsolo...!
|
...music is the best... |
Edited by - Resonans on 2006/02/26 01:05:29 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 22:36:50
|
Jag har inte en aning
Nån direkt favorit har jag inte. Som förflutet som gitarrist så söker jag känslan o med en lagom dos teknisksvårighet. Just att få gitarren att verkligen låta ledsen står högt i kurs. Så Blues solo överlag ligger nära hjärtat.
För att gå stick stäv mot vad jag skrev precis så vill jag slå ett slag för John Petrucci i Dream Theater som är en otrolig tekniker som blandar in den känslan ganska ofta. Inget skalrunkande mao |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 23:07:56
|
Om jag mot förmodan skulle vilja höra gitarrsolande och känsla,, så skulle det bli en erfaren irländare som kan en del skar om blues...
Vem det är ovan har jag ingen aning om... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 23:17:25
|
Gitarrsolon. Tja har många favoriter på lager. Men Jimi Hendrix Red House från live plattan In the West är nog det största för mig. Där tog han lirandet till en nivå som ingen vare sig före eller efter nått. Låten är på drygt 12 minuter. Finns på cd bara i den lila boxen.
(Om någon har den och kan ge mig en kopia på Red House blir jag glaaad!) |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 23:18:16
|
En skiva jag ständigt återkommer till för att få gitarrsolo begäret stillat är Billy Cobhams "Spectrum" där Tommy Bolin plågar ur det som går ur sin strata. Skivan är från 1973 då kompressorer och andra "hjälpmedel" inte fanns utan här är det rejäl dist på Marshall med tillhörade rundgång som gäller. Bolin var även en mästare på att hantera svajarmen och hans solon som har en blueskänsla känns verkligen djupt i märgen. Spectrum är en tidig fusionsklassiker som har många kvaliteer förutom Tommy Bolins insatser som förtjänar en lyssningssession.
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 00:48:06
|
För mig finns det bara en som kan spela så känsligt så jag rörs till tårar och det är David Gilmour i Pink Floyd. |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 00:57:28
|
quote: För mig finns det bara en som kan spela så känsligt så jag rörs till tårar och det är David Gilmour i Pink Floyd.
Håller med fullständigt!
Zalve:Rory Gallagher? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 09:29:38
|
Många kuliga solon på Rock in rio med Iron maiden.
I Unforgiven med metallica finns ett härligt melodiöst solo , en fullpoängare
Men som personlig favorit säger jag antingen det i Megadeth´s "High speed dirt" för snabbheten , renheten och stollintensiteten eller det i "Ashes in Your Mouth" för längden, variationen ,renheten och melodiösititen |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 09:48:10
|
Helt rätt svejk!! Och gillar man David Gilmore så kommer man att älska Jeff Beck på Roger Waters "Amused to Death", där just mitt favoritsolo är med. |
...music is the best... |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 10:38:41
|
Nästan alla solon med Randy Rhoades (Ozzy's första gitarrist) får mig att rysa av välbehag.
R.I.P
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:13:47
|
Waters har en förmåga att hitta bra spelare. Clapton på hans första solo är även det en höjdare. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:30:57
|
Jag gissar också Jeff Beck på Resonans beskrivning.
Jag tycker det finns så jättemånga bra solon att jag har svårt att säga nån som är bäst.
Här är de jag först kommer att tänka på: David Gilmours solo i "Comfortably Numb" Frank Zappas solon i "Son of Orange County" och "More Trouble Every Day" på skivan "Roxy and Elsewhere" Jeff Beck "Brush with the Blues" på "Who Else?" Ry Cooder har gjort mycket spännande också.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:47:20
|
Finns ju många underbara solon att välja bland. Dessutom är man ju ibland sugen på ena eller andra sortens solo, intima, diskreta, vulgära, lekfulla...
Pink Floyds "Another Brick in the Wall" innehåller mycket bra gitarrsolo. Nästan "som alltid" i PF fall. Gilmore är mycket duktig.
Vidare är Ben Harper's "Where could I go" ett lysande exempel på att solon inte behöver vara komplexa eller tekniskt avancerade för att sitta perfekt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 13:04:14
|
1) Ritchie Blackmore i "Highway Star" Så otroligt snyggt . Enda solot som Blackmore skrivit, alla andra solon improviserade han fram...
quote: I never work out my leads. Everything I do is usually totally spontaneous. If someone says, "That was good; play that again," I'm not able to do it. The only solo I've committed to memory is "Highway Star"
2) Eddie Van Halen i "Eruption" Ett solo? En låt? Ett intro? Kombination av de tre? Spelar det nån roll ? Banbrytande, legendariskt - helt enkelt.
3) Eric Clapton i "Have You Ever Loved A Woman"
Lektion i hur man får en gitarr att gråta. Klassisk standardblues om olycklig kärlek, men gosse vilket solo. "Clapton is God", eller snarare var Gud. Ej att förväxla med det han håller på med nuförtiden.
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 13:08:32
|
Solot ur I won´t hold you back från Toto IV
...svårt att välja en det finns så mycket bra, men denna var det första jag tänkte på...
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 13:11:04
|
David Gilmours solo i "Comfortably Numb" är något jag alltid återkommer till.
John Petrucci (Dream Theater) har samma kombination av känsla och teknik finns i "hells kitchen" från "Falling into infinity". Kanske för att den kretsar mycket kring hans egen fars bortgång.
Sedan finns det ett helt galet solo Brendt Allman spelar på i "Ghostship" från Carved in stone. Det är toksnabbt men ändå finns där harmoni och känsla mitt i en furie av toner.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 15:25:57
|
Jag håller med flera av de föregående inläggen, David Gilmour har gjort ett och annat bra solo, framför allt "Comfortably Numb".
Annars vill jag nämna Mick Ronson. I "White Light/White Heat" från "Ziggy Stardust: The motion picture" spelar han i mitt tycke alldeles lysande. Jag har heller aldrig hört ett dåligt solo från honom i olika inspelningar av "Moonage Daydream". |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 15:34:21
|
John Petrucci har en hel uppsjö av supersköna solon! Som sagt både mjuka härliga och framförallt tekniska! Men det som jag tycker allra mest om, är hans kompositioner, han har en förmåga att göra perfekta slingor som om dem skulle spelas annorlunda inte skulle kännas i hjärtat eller helt enkelt skulle göra låtarna mindre intressanta! Nu när det pratas om Dream Theater var jag tvungen att gräva fram I&W och lyssna på låten 'Under A glass moon' solot är helt flawless. tekniskt fulländat och ytterst nyskapande! Blues & heavy i en perfekt mix!
En annan (som måste nämnas) med sköna solon är Mikael Åkerfeldt! Jag avgudar denna man! vilket geni!
En annan lirare Jørn Viggo Lofstad, han kör "petrucci style" och gitarrist i Pagans mind. Bör lyssnas på, han är grym! Lyssna gärna på deras senast 'Enigmatic Calling' som är mycket bra.
|
Edited by - Nothing on 2006/02/24 15:57:30 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 18:08:31
|
Håller med Sten om Randy Rhoades. Vilken gitarrist den killen var, lyssna på Ozzys "Tribute" framförallt, där glöder Randy.
Annars är många av AC/DC:s Angus Youngs riff underbara, tex i "Highway to hell" och "You shook me all night long".
Ace Frehley i Kiss gjorde också en del goa solon, tex på Kiss "Alive I".
För att inte tala om alla härliga riff som Iron Maiden gjort, tex på skivan "Piece of mind" och "Iron Maiden" (deras två bästa enligt mig) och Judas Priest tex på plattan "British steel".
Eller alla underbara stilbildande Black Sabbath-riff och solon
Eller Deep Purple eller Led Zeppelin eller... I could go on forever! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/02/24 18:44:44 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 18:52:00
|
Som gitarrist är jag helsåld på Ronnie Earls version av The Stumble. En shuffle som inte kan rubbas ur sitt sväng. Helt underbar. |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 20:46:54
|
Alla gitarrister ni skrev är underbara men det ett synd att inte nämna dave clem clempsons bedrifter på colosseums live cd och ännu bättre på colosseums återförenings cd. Karlen är makalös |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 21:33:33
|
Nothing
COOL!!
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 03:48:38
|
John Petrucci i all ära, men mer Berkley än så kan det nog inte låta. Inget ont om herrn i fråga, men vari ligger självdistansen? |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 10:42:22
|
Menar du att alla som gått på Berkley är stel och tråkig? eller? Tycker inte att Petrucci är särskillt tråkig, på scen ja, men absolut inte hans compositioner, (det är inte blues vi snackar om nu.)
. |
|
|
Topic |
|