HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbenter och WAF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:32:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller på med ett nytt lyssningsrum i fritidshuset och jag vill ha både bra akustik och en trevlig miljö att vistas i på samma gång. Inte så ovanligt kanske men det här med WAF och absorbenter är som bekant inte så lätt.

På grund av detta har jag på senare tid letat efter "normala" dekorationer som kan användas som absorbenter på samma gång och har funnit ett par rätt enkla och bra exempel.

Först ut var en cylindrisk kudde inköpt på IKEA som jag provade att ställa i ett hörn för att därefter göra ett "klapptest". Kudden fungerade som absorbent men fyllningen är väl inte ideal så min första plan var att bara köpa ett fodral till och fylla med Rockwool. Min "sömmerska" tyckte dock att det var onödigt, hon kunde väl sy en istället!! Så blev det och nu står den första på plats och skall kompletteras med en till så snart som möjligt. Det blev en cylinder med diameter på 32cm och höjd på 120cm och den "suger efterklang" tämligen effektivt. Fyllningen är relativt hårt packad Rockwool och den skall snyggas till lite så den blir jämnare än på bilden. Den lilla glipan mellan väggen och bokhyllan har avsiktligt lämnats öppen för att utnyttjas till absorbenter. Behövs det kan jag också trycka dit en Helmholz eftersom det är en sidogarderob bakom.

Nu är ytterligare en absorbent från IKEA på väg in och den skall hängas på väggen.



"Absorbenten" som tillfälligt ligger i "fåtöljabsorbenten" hittades på IKEAs barnavdelning och är en "björnfäll" med en liten mage som putar ut. Den skall fyllas med lite mer fibrer innan den hängs på väggen.

Detta var ett par tips från mig och kanske finns det andra bra tips på trevlig miljö i kombination med god akustik?
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000