HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OT! Ringa upp modem utan telelinje
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:45:31  Show Profile Send lassewe a Private Message
Ok, detta kanske inte alls passar på ett Hifi-forum. Men jag har problem och eftersom det finns så väldigt mycket kunnande på detta forum finns det säkert någon som kan svara.

Jag har ett system (dator) med modem. Hur ringer jag upp modemet från en annan dator utan att gå via telenätet? Den andra datorn står alltså precis bredvid.

Alltså, finns det någon smidig lösning för att testa att det går att ringa upp ett modem med en annan dator utan att gå via telenätet? Typ någon form av modememulator? Finns det konverterare från digitala (DECT) linjer till analoga?

Mvh
Lars

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:14:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns linjesimulatorer som funkar lite halvdant. Typ:

http://www.skutchelectronics.com/as4a.htm

DECT till analog? Är inte DECT en standard för överföring mellan lur och basstation i trådlösa telefoner?

Edited by - UrSv on 2006/02/23 11:15:23
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/02/23 :  13:27:32  Show Profile Send lassewe a Private Message
UrSv, det var jag som blandade ihop begreppen lite.

Det där andra prylen såg ändå lite intressant ut. Får kontakta tillverkaren. Tackar!

/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/23 :  14:00:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Elfa hade en billig för ¨några år sedan för typ SEK 700 vill jag minnas. Kolla hos dem också.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:57:57  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Du kan koppla ihop dessa med en sk. nullmodem kabel. Man ansulter dessa till serieportarna i respektive dator. Dock skulle jag rekommendera dig att köpa två nätverkskort + lite tpkabel och koppla ihop på detta sätt. Överförningen är SÅ mycket snabbare med lokalnätverk.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:28:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo fast då använder man ju inte modemen vilket var kravet här eftersom det handlade om att testa uppringningsfunktionen lokalt utan att ha tillgång till telenätet.

Det finns ju annars MASSOR med sätt att koppla ihop datorer via USB, seriellt, parallellt, trådade nätverkskort, trådlösa nätverkskort, Firewire diskar som mellanlager etc.
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:09:26  Show Profile Send lassewe a Private Message
Kari, UrSv har helt rätt. Det är inte så att man hamnat efter på teknikfronten helt och hållet

Det är så att jag måste testa att det är möjligt att ringa upp ett modem från en annan dator. Men jag vill inte sno telefonlinjen till faxen varje gång.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:23:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Till råga på allt vill jag minnas att Allt Om Elektronik hade ett bygge med hemtelefon där man byggde telesystemet själv dvs en liten telestation till vilken man kopplade vanliga telefoner som fick telefonnummer 1-4 typ. Bibblan kanske har?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000