Author |
Topic |
|
lassewe
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 10:45:31
|
Ok, detta kanske inte alls passar på ett Hifi-forum. Men jag har problem och eftersom det finns så väldigt mycket kunnande på detta forum finns det säkert någon som kan svara. Jag har ett system (dator) med modem. Hur ringer jag upp modemet från en annan dator utan att gå via telenätet? Den andra datorn står alltså precis bredvid. Alltså, finns det någon smidig lösning för att testa att det går att ringa upp ett modem med en annan dator utan att gå via telenätet? Typ någon form av modememulator? Finns det konverterare från digitala (DECT) linjer till analoga? Mvh Lars |
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former" -Albert Einstein |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 11:14:00
|
Det finns linjesimulatorer som funkar lite halvdant. Typ:
http://www.skutchelectronics.com/as4a.htm
DECT till analog? Är inte DECT en standard för överföring mellan lur och basstation i trådlösa telefoner? |
Edited by - UrSv on 2006/02/23 11:15:23 |
|
|
lassewe
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 13:27:32
|
UrSv, det var jag som blandade ihop begreppen lite.
Det där andra prylen såg ändå lite intressant ut. Får kontakta tillverkaren. Tackar!
/L |
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former" -Albert Einstein |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 14:00:05
|
Elfa hade en billig för ¨några år sedan för typ SEK 700 vill jag minnas. Kolla hos dem också. |
|
|
Kari
Member
90 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 16:57:57
|
Du kan koppla ihop dessa med en sk. nullmodem kabel. Man ansulter dessa till serieportarna i respektive dator. Dock skulle jag rekommendera dig att köpa två nätverkskort + lite tpkabel och koppla ihop på detta sätt. Överförningen är SÅ mycket snabbare med lokalnätverk. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 17:28:39
|
Jo fast då använder man ju inte modemen vilket var kravet här eftersom det handlade om att testa uppringningsfunktionen lokalt utan att ha tillgång till telenätet.
Det finns ju annars MASSOR med sätt att koppla ihop datorer via USB, seriellt, parallellt, trådade nätverkskort, trådlösa nätverkskort, Firewire diskar som mellanlager etc. |
|
|
lassewe
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:09:26
|
Kari, UrSv har helt rätt. Det är inte så att man hamnat efter på teknikfronten helt och hållet
Det är så att jag måste testa att det är möjligt att ringa upp ett modem från en annan dator. Men jag vill inte sno telefonlinjen till faxen varje gång. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:23:58
|
Till råga på allt vill jag minnas att Allt Om Elektronik hade ett bygge med hemtelefon där man byggde telesystemet själv dvs en liten telestation till vilken man kopplade vanliga telefoner som fick telefonnummer 1-4 typ. Bibblan kanske har? |
|
|
|
Topic |
|