HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämptavlor. Frågor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:29:55  Show Profile Send mac a Private Message
Hej gott folk

Jag tänkte slänga ihop några dämptavlor till mitt hem. Har kollat lite vad andra byggt och några funderingar har dykt upp.

Är det bättre att ha en isolerskiva med tjocklek 50 mm, som sitter ca 50 mm från väggen, än en 95 mm skiva, som sitter nästan direkt mot väggen?

Var i Götebgorg köper man billigt polyestervadd?

Tänkte bygga tre stycke tavlo, med måtten 1170x565 Stående, med ett par dm mellan. Tror det kan bli rätt snyggt.

Funderar på att använda skivor som är 95 cm tjocka från Paroc.

Idéer, tankar eller förslag?

/Marcus

Edit: Ändrade cm -> mm (trött människa)

Edited by - mac on 2006/02/22 19:05:36

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:43:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag vill inte alls vara petig, men den gode herrn menar väl 50, resp. 95 mm? Oxh inte centimeter?
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:15:16  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Det är inte alltid så att det är bättre med tjockare isolering än med en luftspalt. Däremot så får vi ex bättre effekt med våra double absorbents när det är tillslutna i änden så att luften blir innestängd bakom och inte kan "smita" ut.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:27:27  Show Profile Send knutte a Private Message
lugna sej lite nu;)

får gärna beskriva lite mer ingående för mej om det här! behöver nämnligen dämpa rummet, kraftigt...

förlåt mac, inte meningen att sno tråden, men förklara gärna för mej! pm:a om det är dumt att ta upp det här!

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:07:36  Show Profile Send mac a Private Message
Självklart ska det vara mm. Ibland hänger inte hjärnan med helt enkelt.

Någon som vet var man kan köpa polystervadd på löpmeter i Göteborg. Har hört att en del textilaffärer kan ha. Har dock inte hittat ännu.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:00:00  Show Profile Send orthanc a Private Message
Om jag inte minns fel så ger en fem centimeter tjock mineralullsskiva monterad på 5 cm´s distans från den reflekterande betongväggen ger näst intill samma absorption som en 10 cm skiva monterad direkt mot väggen.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/23 :  08:41:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, inte en vanlig mineralullsskiva. Den är för löst packad och kommer bara dämpa diskant. För att den skall vara bredbandig så krävs en 5cm tjock markskiva monterad med några cm distans från väggen ala mitt eller leoarietis recept.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/02/23 :  20:04:59  Show Profile Send mac a Private Message
Då kör jag på samma koncept. Behöver fortfarande tipps på vart man kan hitta polyestervadd i Göteborg. Får väl sätta mig och ringa runt till textilbutikerna annars.

Tack för tippsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000