HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Intelligent remix!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/21 :  14:26:56  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

föreslår detta ämne som en rubrik!

Någon moderator som kan hjälpa till?

Jag AVSKYR i princip remixer...

särskilt besviken blir jag nästan varje gång jag köper en pop- eller rock-platta jag gillade på LP för att kunna ta med på cd: I 90% av fallen har man "förbättrat" originalet till oigenkännelighet--det handlar inte sällan om rena övergreppen på det artistiska/musikaliska ursprungsmaterialet....

Om jag vore Jethro Tull, Carlos Santana, Barry White, eller vad vi nu ska ta för exempel (de nämnda e jag beredd att dokumentera!)så skulle jag finna ett sådant förfaringssätt långt mycket mera hotande än om några rippar lite låtar till mp3...

HÄR FÖLJER NU DET GODA EXEMPLET:

Decca är ö h t ett av mina favvis-skivbolag--integritet!

De har en serie som dom kallar Legends

Kolla in den!

Något av det bästa jag hört musikaliskt är en ´remastered´ utgåva av sakral musik inspelad 1963 i kapellet vid King´s i Cambridge: verk av Gregorio Allegri och Palestrina
pojkkören och hela gänget under Willcocks.

Inte för inte är trycket på Cd-skivan en bild av en bandspole från den analoga tiden: Man har behållit bandbruset lite för att inte förstöra dynamiken.

Sedan e det naturligtvis inte ovidkommande att mannen som placerade ut mic-arna 1963 kunde göra det i ett rum med dessa akustiska egenskaper och dessutom visste VAR han skulle ställa dem!

Om någon som läser detta inte e van vid kyrkomusik eller klassisk musik ö h t---här har du ett skivtips som borde få dom att skämmas till exempel som ger ut gregorianska sånger med olika munkkörer för att tjäna pengar....lyssna på den här i stället--this is the real McCoy

Jag skulle förmoda, att många finner skivan väldigt njutbar--vare sig det är av audiofil-skäl eller musikaliska skäl--eller helst båda delarna!

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/02/21 14:31:13
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000