to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 14:26:56
|
föreslår detta ämne som en rubrik!
Någon moderator som kan hjälpa till?
Jag AVSKYR i princip remixer...
särskilt besviken blir jag nästan varje gång jag köper en pop- eller rock-platta jag gillade på LP för att kunna ta med på cd: I 90% av fallen har man "förbättrat" originalet till oigenkännelighet--det handlar inte sällan om rena övergreppen på det artistiska/musikaliska ursprungsmaterialet....
Om jag vore Jethro Tull, Carlos Santana, Barry White, eller vad vi nu ska ta för exempel (de nämnda e jag beredd att dokumentera!)så skulle jag finna ett sådant förfaringssätt långt mycket mera hotande än om några rippar lite låtar till mp3...
HÄR FÖLJER NU DET GODA EXEMPLET:
Decca är ö h t ett av mina favvis-skivbolag--integritet!
De har en serie som dom kallar Legends
Kolla in den!
Något av det bästa jag hört musikaliskt är en ´remastered´ utgåva av sakral musik inspelad 1963 i kapellet vid King´s i Cambridge: verk av Gregorio Allegri och Palestrina pojkkören och hela gänget under Willcocks.
Inte för inte är trycket på Cd-skivan en bild av en bandspole från den analoga tiden: Man har behållit bandbruset lite för att inte förstöra dynamiken.
Sedan e det naturligtvis inte ovidkommande att mannen som placerade ut mic-arna 1963 kunde göra det i ett rum med dessa akustiska egenskaper och dessutom visste VAR han skulle ställa dem!
Om någon som läser detta inte e van vid kyrkomusik eller klassisk musik ö h t---här har du ett skivtips som borde få dom att skämmas till exempel som ger ut gregorianska sånger med olika munkkörer för att tjäna pengar....lyssna på den här i stället--this is the real McCoy
Jag skulle förmoda, att många finner skivan väldigt njutbar--vare sig det är av audiofil-skäl eller musikaliska skäl--eller helst båda delarna!
|
Zory Polen
|
Edited by - to_apeiron on 2006/02/21 14:31:13 |
|