Author |
Topic |
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:09:15
|
Hej allihopa,
jag har för mig att jag för ngn tid sedan läst här på forumet ngt om att ifall man ser att konen för sig så är det inte bra för högtalaren.
jag har sökt och sökt efter den tråden/inlägget men utan framgång.... om ngn antingen kommer ihåg vilken tråd det stod i eller kan utveckla resonemanget i denna tråd skulle jag vara mkt tacksam, jag uptäckte nämligen i helgen att jag inte behöver spela sådär särdeles högt för att mina högtalarkoner börjar röra sig ganska "synligt".
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:13:48
|
Klart de skall röra sig. Annars blir det inget ljud. Jag blir glad av att se dem röra sig. Oftast har man kanske ingen subwoofer, utan kanske bara stativare eller golvhögtalare, med mindre linjär rörelse, så man uppfattar det inte riktigt lika mycket somo med en subwoofer..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:18:38
|
hrmm jo det är klart att de ska röra sig och jag tyckte oxå att det lät lite lustigt att det inte var bra om man såg det, men de rör sig "mkt" kraftigt och jag undrar då om personen som förklarade sin teori om detta tidigare kunde reda ut det åt mig eller om det var felaktigt...
nej det är så att jag ser bas elementet på mina små stativare röra sig rätt mkt... på subben blir jag inte orolig om jag se det.. :)
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:24:11
|
Det kan juh vara saken att det är en illa konstruerad låda/filter som inte ser till att stoppa konen i sitt maximala "utsläpp" peak..
det är illa.
men några millimeter hit och dit.. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:27:16
|
njae så illa designad tror jag iaf itne att den är... det är en monitor konstruktion för 17 500:- men visst även dyrare högtalare kan ju vara kasst konstruerade... /n |
|
Edited by - niklass on 2002/11/04 10:28:21 |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:28:43
|
Allt kan vara illa konstruerat. men varför upplever du det so ett problem? ser dina koner ut som de vill hoppa ut, springa in i köket, och länsa kylskåpet, för att sedan springa in tillbaka i lådorna igen
??? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:31:43
|
Dock om du läst min linesource tråd, där kommer jag att använda uppemot 14 element per sida, där blir konutslaget minimalt per element, och det är bra. varje bas behöver arbeta mindre, och distorisionen blir då också mindre.. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:32:23
|
njae inte länsa kylskåpet, men de var ute i köket...
alltså såhär... nej jag upplevde det inte som ngt problem... det var bara det att jag satt o lyssnade o kollade o grejjade lite i helgen och då såg jag att konen rörde sig rätt ordentligt. Då dök den där tråden upp i huvvet och därför började jag fundera på om det på ngt sätt var skadligt.. och egentligen är jag väl inte sådär tokorolig utan undrar mest bara om det har ngn negativ inverkan på 1. ljudåtergivningen 2. högtalaren i ett längre perspektiv.
/n |
|
|
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 11:37:38
|
Det är klart att det kan vara något fel om konen rör sig onaturligt mycket men om vi antar att så inte är fallet så kan man tänka sig följande: En liten konyta ( det kan ju vara fler element). rör sig mer än en större för att nå samma ljudtryck. Vissa högtalare är gjorda för att röra sig mycket. Det är ofta bashögtalare med kantupphängningar grova som cyckelslangar. Andra element är gjorda för att röra sig så lite som möjligt t ex Lowther. Då krävs det bra filter också och dessutom de berömda Lowther trattarna.Om du har ett datablad på dina element så framgår Xmax dvs maximalt godkänt konutslag. Då kan du bedömma hur du ligger till.Det finns högtalardata att hämta på nätet annars. Hälsningar Göran Eriksson |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 11:49:34
|
Jag skulle säga att det är inget att oroa sig för förmodligen så var det så att musiken du lysnade på hadde mycket information i just det område där ditt bass ellement självresonerar. Om den däremot gör det mer en 10-12mm, fram och tillbaks, ofta utan att du tycker att du spelar särskilt högt... Då är det dags för mer dynamiska högtalare. P.s. Det är inte så att du driver slutsteget tills det klipper? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 12:05:35
|
Jag har skrivit att på vissa skivor så finns det subsonisk skräp som gör att basen rör sig onormalt mycket. Det är inte så mycket att göra åt, bara att dra ner volymen. |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 12:23:55
|
Upplevde detta fenomen i går hemma hos en kompis som just köpt ett par nya JM Lab 906:or. Efter att ha kört igenom diverse referensskivor under några timmar så krönte vi lyssningssessionen med att hänga på AC/DC - Back in Black (skräll) på vinyl. Då wobblade elementen RÄTT kraftigt i ena högtalaren.. |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 12:51:51
|
mmm...jag har samma fenomen på simple minds - real life, och även en del andra skivor. Dock beror det på förstärkaren, med HK-n wobblar det, men inte med Linn Classik, beror nog på att den senare kapar såna där frekvenser. Vänder jag på signalkabeln så är det den vänstra basen som får stryk, så det är garanterat signalen som skiten sitter i. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 13:28:12
|
ja den musiken jag lyssnade på vid tillfället var elektronisk musik av det tyngre slaget och alltså en extremt mängd bas med i ljudbilden... inga kapningar ivd 30 Hz där inte.
hrmm surt om man inte kan spela så mkt man orkar.... ska testa att spela lika högt med lite andra plattor ikväll så får vi se om det är skivan eller anläggningen... hoppas på det första dock.
/n |
|
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 13:45:29
|
Jopp, så var det!
Jag får någon form av subsonisk överhörning (rundgång) mellan mina hgt och vinylsvarven (på vissa vinyler) som resulterar i extrema synliga svängningar baselementen (vi snackar 1/4 sek konrörelse i vardera riktning) som i sin tur säkert kan få högtalarna pajja om man spelar på onödigt höga volymer... upplevde detta med mina gamla QLN golvare som fick sig en propp vid ett tillfälle, dvs ett otäckt högt plopp ljud när elementet bottnade vid faktiskt en ganska så moderat volym, som tur var gick inte något sönder.
ps, Råbis, tackar för visiten igår! Det smakar fortf. tjära i munnen
quote: Originally posted by Robis
Upplevde detta fenomen i går hemma hos en kompis som just köpt ett par nya JM Lab 906:or. Efter att ha kört igenom diverse referensskivor under några timmar så krönte vi lyssningssessionen med att hänga på AC/DC - Back in Black (skräll) på vinyl. Då wobblade elementen RÄTT kraftigt i ena högtalaren..
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 14:30:05
|
quote: Originally posted by ollilaboratories
Jopp, så var det!
Jag får någon form av subsonisk överhörning (rundgång) mellan mina hgt och vinylsvarven (på vissa vinyler) som resulterar i extrema synliga svängningar baselementen (vi snackar 1/4 sek konrörelse i vardera riktning) som i sin tur säkert kan få högtalarna pajja om man spelar på onödigt höga volymer... upplevde detta med mina gamla QLN golvare som fick sig en propp vid ett tillfälle, dvs ett otäckt högt plopp ljud när elementet bottnade vid faktiskt en ganska så moderat volym, som tur var gick inte något sönder.
ps, Råbis, tackar för visiten igår! Det smakar fortf. tjära i munnen
Kiitos samoi jätkä!
Nästa gång äre jag som står för musiken å Single Malt:en
/Råbis |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:51:04
|
Det kan vara rundgång om elementen rör sig onaturligt mycket. är det det så påvaerkar det musiken negativt.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:57:17
|
Rundgång? Krävs det ingen mick för det? |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:07:36
|
Pickupen på en vinylspelare kan skapa rundgång på samma vis som en mikrofon då den tar upp vibrationerna från hgt. som kommer upp igenom chassit till nålen som i sin tur rundar signalen åter igen...
//Jouni
quote: Originally posted by Alexi
Rundgång? Krävs det ingen mick för det?
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:22:59
|
Ytterligare ett skäl att välja CD |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:39:55
|
He he, eller så kan man göra som många andra... köra båda... best of both worlds!
Finns inget som slår en gammal knastrig sleten vinyl man lyssnat på sedan urminnes tider... det är känslan som gör det, inte ljudkvalitén!
ps.
När kommer det knastergenerator till CD-spelare månne, har det i min yamaha sampler, men den gör sig inte i vardagsrummet direkt... kanske skulle få våra goda vilnylfreaks att lyssna på CD emellanåt?
// J
quote: Originally posted by Alexi
Ytterligare ett skäl att välja CD
|
|
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:24:12
|
om du inte redan gjort det så prova med att ställa skivspelar´n på en stabil vägghylla. försök isolera spelar´n från vibrationer. det hjälpte en hel del hemma hos mig. fenomenet kan även förvärras av skeva skivor. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:53:25
|
Hejsan,
Nej någon fara torde det inte vara.
Varför det händer, och kanske endast på viss musik, är för att högtalarna (jag förutsätter att jag *vet* vilka det är) få signaler en bra bit under portavstämningen. Här jobbar "bas"-elementet i princip helt utan motstånd, dvs det fladdrar hej vilt.
Du skulle kunna testa att skärma av stativarna från lågfrekvens - en stor konding, eller koppla från NAD'n till din subba och vidare till Sonusarna. Jag misstänker att din Sonus-subba har ett inbyggt LP filter som gör att du kan skicka vidare signalen...LÄS manual! RTFM
// Pär E |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:57:16
|
Jag har problem med lågfrekvent rungång med vinyl. Rundgången säts igång när man går över golvet i rummet. Mjukt golv gammal lägenhet. Skivspelaren står överst på ett sondstyle rack. Hyllorna är av glas som ligger på ngn slag små silkon/ plast fötter. Jag la in tre SD fötter under glas skivan. Rundgången försvann inte helt men dämpades mycket. |
Rundgång & Omgång |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:49:27
|
quote: Originally posted by epkpeng
Hejsan,
Nej någon fara torde det inte vara.
Varför det händer, och kanske endast på viss musik, är för att högtalarna (jag förutsätter att jag *vet* vilka det är) få signaler en bra bit under portavstämningen. Här jobbar "bas"-elementet i princip helt utan motstånd, dvs det fladdrar hej vilt.
Du skulle kunna testa att skärma av stativarna från lågfrekvens - en stor konding, eller koppla från NAD'n till din subba och vidare till Sonusarna. Jag misstänker att din Sonus-subba har ett inbyggt LP filter som gör att du kan skicka vidare signalen...LÄS manual! RTFM
// Pär E
hehe RTFM, en peng-utskällning :) ja du vet vilka högtalare det är jojo jag har läst manualen o kikat lite... men vilket gött pyssel e de inte att dra kablar fram o tillbaka i hela rummet... visst det skulle kanske lösa problemet... får väl kolla på det när jag har flyttat in i mitt nya bio/hifi-rum..
men du kan säkert ha rätt Pär, när det gäller att de får för låga signaler, jag kör dom ju som large.... vill ju gärna att de ska spela i hela sitt register, men att klippa av m h a subben kan kanske vara en god ide.
/n |
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:38:52
|
Hej,
Nej, inte menat som en utskällning! ;-) Mest bara att läsa manualen innan du kopplar hej-vilt mellan subb och Minima Amatorerna...
För test kan man ju i nödfall tänka sig använda lampsladd för att testa hurvida fladdrandet försvinner eller ej.
// Pär E |
|
|
Topic |
|