Author |
Topic |
|
Revisorn
Member
380 Posts |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:40:42
|
Jag det kan man verkligen fråga sig. Men uppenbarligen så låter de väldigt bra trots detta, så den vanliga "sanningen" om att elementen skall sitta nära varandra kanske inte alltid gäller. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:48:13
|
dessa gossar vet hur man snickrar ihop en låda! |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 11:30:08
|
Hm man måste nog sitta en bra bit ifrån dessa för att det ska låta bra? Har vi någon här som har lysnat på dem och kan komentera.
|
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 18:52:44
|
Det vertikala spridningsmönstret ändras genom avståndet mellan elementen, ungefär som skiss nedan. Vad är bäst?
|
sound pollution |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:12:32
|
Jo, Avalon motiverar på ungefär samma sätt. Vet någon om hur långt ifrån högtalaren man måste sitta för att inte placeringen o den ljudbilden den medför skall upplevas som delad?
[/quote] |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:36:12
|
Någon som tycker det ser bätre och bätre ut? Jag tycker det ser mycket sämre ut...
quote: Originally posted by celef
Det vertikala spridningsmönstret ändras genom avståndet mellan elementen, ungefär som skiss nedan. Vad är bäst?
|
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:41:55
|
Om jag förstår det rätt, är detta spridningen uppåt och neråta, högtalaren sedd från sidan.
För att veta vad som är bäst måste vi nog sätta högtalaren i en konkret kontext: * Hur lågt från högtalarna sitter lyssnaren? * Är det troligt att lyssnarna (olika kunder) har väldigt olika lyssningshöjder * Vad rekommenderas som golv (dvs, vilken golvdämpning finns i form av björnfällar, stengolv etc)
// Pär |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:22:40
|
[quote]Originally posted by epkpeng
Om jag förstår det rätt, är detta spridningen uppåt och neråta, högtalaren sedd från sidan.
Nää, jag tror att det är ovanifrånperspektiv och vid olika frekvenser. Framförallt vid höga frekvenser skall en bättre ljudbild ges av denna elementplacering. Jag har bollat frågan till Avalons diskussionsforum, inväntar svar.
/Björn |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:35:14
|
quote: Originally posted by Revisorn
[quote]Originally posted by epkpeng
Nää, jag tror att det är ovanifrånperspektiv och vid olika frekvenser. Framförallt vid höga frekvenser skall en bättre ljudbild ges av denna elementplacering. Jag har bollat frågan till Avalons diskussionsforum, inväntar svar.
/Björn
Nej. Spridningen i sidled påverkas inte av förskjutningen i höjdled av elementen. |
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 19:41:29
|
"Någon som tycker det ser bätre och bätre ut?"
Well... me! Nästan iaf om du betänker vinkeln mot takreflexen och golvdito så...
"Jag tycker det ser mycket sämre ut..."
Man får tycka vad man vill, men ämnet är intressant och visar även att deln.frekvensen har betydelse. |
sound pollution |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:53:33
|
Är ingen expert, men har de inte satt elementen så långt ifrån varandra för att få rätt fas? Hade elementen suttit närmare varandra så hade de varit tvungna att bygga en låda som lutar ännu mera bakåt.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 08:46:33
|
quote: Originally posted by Pelle
Är ingen expert, men har de inte satt elementen så långt ifrån varandra för att få rätt fas? Hade elementen suttit närmare varandra så hade de varit tvungna att bygga en låda som lutar ännu mera bakåt.
Jag tror att detta är en del av förklaringen. Den andra delen är att högtalarens utseende är avpassad för avalons trevägshögtalare, och när man sen gjorde en tvåvägare ville man behålla utseendet! Dvs placera baselementet där det får plats på baffeln, vilket blir en bit ner...
Tycker kanske det varit en bättre lösning med en stegad baffel, men jag har vare sig sett några bra mätningar på en avalon eller lyssnat på dem... skulle vara intressant. |
|
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 08:57:12
|
quote: Originally posted by j.persson
quote: Originally posted by Pelle
Jag tror att detta är en del av förklaringen. Den andra delen är att högtalarens utseende är avpassad för avalons trevägshögtalare, och när man sen gjorde en tvåvägare ville man behålla utseendet! Dvs placera baselementet där det får plats på baffeln, vilket blir en bit ner...
Tycker kanske det varit en bättre lösning med en stegad baffel, men jag har vare sig sett några bra mätningar på en avalon eller lyssnat på dem... skulle vara intressant.
Jag såg någon test av en två vägare Avalon för några år sedan och delningsfrekvensen låg väldigt långt ned, -1 khz eller så. Jag tror inte att den märkliga placeringen enbart skulle ha med fasen att göra, det krävs så lite lutning. I en annan två vägare används Focal 120 som diskant och denna kan knappast delas så lågt med gott resultat. Hmm.. mysteriet tätnar, kan det helt enkelt vara en design -grej?
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:07:07
|
quote: Originally posted by Revisorn Jag såg någon test av en två vägare Avalon för några år sedan och delningsfrekvensen låg väldigt långt ned, -1 khz eller så. Jag tror inte att den märkliga placeringen enbart skulle ha med fasen att göra, det krävs så lite lutning. I en annan två vägare används Focal 120 som diskant och denna kan knappast delas så lågt med gott resultat. Hmm.. mysteriet tätnar, kan det helt enkelt vara en design -grej?
Det du skriver antyder definitivt att det är en designgrej. Men att få fasen rätt vid delningen har mer att göra med elementens akustiska centrum än delningsfrekvensen.
|
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 17:13:11
|
Kolla hur en linjekälla med sep diskanter uppför sig, ILLA!, men de låter gött!! |
sound pollution |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 17:49:14
|
Har fått svar från Avalon, se nedan. Lite goddag yxskaft - de hänvisar översiktligt till delningsfrekvenser vilket avhandlats ovan och designern, Mr Patel, och hans öron (kanske sitter de långt isär). Min misstanke om en ren designgrej från Avalon har styrkts.
MESSAGE: (#1442) Re: Placement of drivers <http://www.avalonacoustics.com/avalon-cgi-bin/index.cgi?rev=1442> AUTHOR: Avalon Acoustic DATE: Wednesday, 6 November 2002, at 8:21 a.m.
Reply To: (#1439) Placement of drivers Author: Bjorn Magnusson Date: Tuesday, 5 November 2002, at 9:11 a.m.
Bjorn, thanks for your post. Driver spacing is primarily related to crossover frequency. There are many research papers written on this subject you may find some in the Audio Engineering Society (www.aes.org) site. Our designs incorporate external and internal research elements the most important of which are the experienced ears of Mr. Patel. Avalon Acoustics.
> In several two-way masterpieces, the drivers is placed far apart. What is the reason for this and is there a white-paper/research to support these design considerations?
> Best regards
> Bjorn |
|
|
|
Topic |
|