HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Effektförstärkare till HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2006/02/19 :  15:09:20  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Jag och en kamrat har nyligen byggt dessa eminenta högtalare, låter mycket bra. Jag driver dessa idag med H/K AVR230, 6,1 receiver, 55W 35 amp. Det fungerar helt okej men jag har kört högtalarna på mera effektstinna anläggningar och tycker att det lätt bättre då. Har ni några tips på effektsteg som man kan testa.
Har själv funderat på dessa.

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/detail/NAD_C272_Effektfoerstaerkare.htm?id=4482
och
http://europe.rotel.com/products/specs/rb1050.htm

Är även intresserad och flerkanalssteg för liknande pengar som dom listade

Mvh Fredrik N

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/19 :  18:07:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rekommenderar att du går upp till minst Rotel RB1070 eller ännu hellre 1080. En prisfråga såklart, men varför inte spara lite längre och köpa nått riktigt mycket bättre!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:01:00  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Finns det något vettigt alternativ i denna prisklass som också kan vara intressant att lyssna på?
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:34:15  Show Profile Send mac a Private Message
Vet inte om det är intressant att bygga något enkelt själv, men eftersom tråden ligger under DIY, så föreslår jag Hypexmoduler. Kör själv med Hypex Ucd180 ihop med HFLS1, och det är jag väldigt nöjd med. Väldigt lättbyggt också.

Lycka till

/Marcus
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/25 :  16:18:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Eller varför inte en liten gainclone. Kostar inte många hundralappar och fungerar finemang

Jag tycker själv effekten spelar mindre roll än hur slutsteget spelar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/02/25 16:22:06
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/25 :  16:47:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag backar upp Vemsom men ökar med att rekommendera Bi-ampning, gainclones kostar ju inte så mkt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/25 :  16:51:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Just! bättre upp.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/25 :  17:33:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Skulle vilja ge en avvikande åsikt kring Gainclone. HFLS 1 har en mycket låg känsligehet kring 80-82dB och det behövs ordentligt med kraft för att den skall blomma ut och du skall kunna rocka lite också. ICE 500 skulle jag nog sikta på eller något ditåt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/25 :  17:54:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
HFLS 1 har en mycket låg känsligehet kring 80-82dB och det behövs ordentligt med kraft för att den skall blomma ut och du skall kunna rocka lite också


En är lite lite kanske, det kan jag hålla med om, men bi-ampning löser det lilla problemet

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/25 :  18:19:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
borde väll nästan finnas effekt att elda upp talspolarna isåfall

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/25 :  18:20:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kanske

men en snabbt överslag ger att om man vill spela drygt 100 dB i topparna så går det åt 275W och vill man över det så börjar vi närma oss fyrsiffrigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/25 :  18:37:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Och det gillar elementen? rätta mig gärna. Men ett element som tål 70W som får 500Watt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2006/03/01 :  19:54:01  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Jag får erkänna att det kanske är fel del av forumet som jag la denna tråd. Tanken var att få tips på vilka andra alternativ än dom nämnda som är tänkvärda som finns att köpa, helst i stockholm.

Mvh Fredrik
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2006/03/01 :  20:12:50  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Kan detta vara nått.
http://europe.rotel.com/products/specs/rmb1066.htm
har planer på att bygga en HFLS-1 till och ha som center och då kan man köra detta steg bryggat så att det är 3x150W.

Fredrik
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/01 :  20:21:33  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Mina erfarenheter är att dom är lite tröga.
Jag har spelat mycket med min Aleph-5(60w klass a) och det funkar alldeles utmärkt.
En kompis köpte ett pass labs x 250(ska väl ge 267 w tror jag rätta mej gärna) ,vi testade med mina hfls-1 och jag kan säga att jag har alldrig haft så roligt.vi spelade till steget bottnade,det spelade utav-hlvte trodde att elementen skulle flyga lådorna.
Nu spelar jag på mitt nybyggda rörsteg 20w cirka och det låter otroligt bra, men det går inte att spela tokhögt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:11:55  Show Profile Send knoxville a Private Message
Försäljning tar vi på säljes-avdelningen eller via PM.

/Bernt

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:53:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
En kompis köpte ett pass labs x 250(ska väl ge 267 w tror jag rätta mej gärna) ,vi testade med mina hfls-1 och jag kan säga att jag har alldrig haft så roligt.vi spelade till steget bottnade,det spelade utav-hlvte trodde att elementen skulle flyga lådorna.

Precis detta upplevs om och om igen. Alla lever lyckliga med svaga effektförstärkare men när dom väl får smaka på mycket och bra effekt är det riktigt riktigt kul. Man inser vad man missat...

Bi-amping tror jag inte är nån klockren lösning. Om man inte samtidigt kör aktiv delning då. Och mycket effekt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/03/02 00:03:33
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/03/02 :  02:02:02  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tror element utan problem tål långt över 70w
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/02 :  06:16:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Just...hos Hasse spelade vi HFLS-1:orna med min lilla nait2:a (2 *20W) och "det funkade väl" om man inte drog på fullt ös...men det var roligare med hasses klass-d steg på lite drygt 2*100 W...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/02 06:19:04
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/02 :  07:27:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jag har ett litet ICE-steg till salu


Låter väl som en bra idé?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:02:51  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Det blev ett RB1070. Kan bara säga att jag är mycket nöjd med ljudet nu fick bättre djup i basen samtidigt som det blev tightare. Alla andra register är mycket bra dom också.

Nu ännu lyckligare
Fredrik
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:11:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
FredrikN: Kul å "höra" att du ä nöjd

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:10:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul att höra Fredrik!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000