HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Min första mod. nätbrunn på dv-470, lite frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:38:48  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har alltid gillat att fixa med grejer.
Jag gick 1 år el på gymnasiet så jag har lite grundläggande kunskaper. dett var dock för 10 år sedan , och jag har 0 koll på vad det är för grejer som sitter på korten.

Jag har iallafall stört mig på min dvd spelares strömdel så jag tänkte jag skulle sätta in en nätbrunn i den så att jag kan använda mina nätkablar. sagt och gjort, jag har tagit bort den gamla och satt i den nya nätbrunnen. testat köra ett tag, allt har gått som tåget och funkar riktigt bra. spelar nu med min riktiga strömkabel. Det låter riktigt bra. om det är någon skillnad, ja inte natt och dag, men det känns som att basen blev bättre och att instrumenten sepereras mer, placebo eller ej, skit samma

då till frågan. när jag har tagit av locket och testat den så funkar allt, det låter som det ska. MEN när jag stänger av spelaren så börjar "strömdelen" låta. jag har ingen aning om vad det är som låter, men det är på "strömkortet" iallafall. detta låter även nån minut efter jag dragit ut sladden. vad beror detta på?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/02/19 12:56:05

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:44:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Låter? Hur låter det?
typen av ljud är ganska intressant.
johannes.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:50:07  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
hmm, det surrar, ungefär som el låter? det är väldigt väldigt lågt ljud, det hörs ej med lådan på, så detta ljud kan ha funnit där hela tiden utan att jag hört det. kan det vara restström som ligger och försvinner eller nåt sådant?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/19 :  14:54:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Finns det reläer som kopplar saker vid till och frånslag?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/19 :  15:17:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
"jag har 0 koll på vad det är för grejer som sitter på korten." :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/19 :  16:02:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bild?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/19 :  16:07:19  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tyvärr så är allt ihopskruvat nu och jag fotade ingenting. spelaren har varit igång nu i 5 timmar med nya kabeln och det funkar bra på alla sätt, så om ingen vet vad det kan vara så får det vara såhär :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/19 :  18:34:09  Show Profile Send antune a Private Message
Jag har ett liknande ljud på min DVD. En Grundig Luxor 1kkr spelare som läser allt. Den switchade nätdelen tjuter svagt vid en rejält hög frekvens (på stand-by) och liksom din så dör det ut en liten stund efter att man dragit ur sladden. Jag tror det beror på billiga grejer så jag satte helt enkelt en riktig strömbrytare på inkommande kabel. Nu slipper jag höra det. Kan tillägga att min sambo aldrig hört nåt tjut från den...

Edit: tur man kommer ihåg vad som står i hyllan...

-Anton-

Edited by - antune on 2006/02/19 23:34:04
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2006/02/20 :  07:55:26  Show Profile Send dadygee a Private Message
Någon kondensator eller nått som laddar ur sig kanske?

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:25:18  Show Profile Send antune a Private Message
dadygee - Helt klart. I min sitter en stor kondensator i nätdelen (vet inte hur det ser ut i din joakim?) men varifån tjutet kommer kan jag inte höra. (vill inte sätta örat eller fingret så nära en switchad nätdelen med strömmen på heller...)

-Anton-
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:49:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
precis, det sitter en kondensator där och jag tror att det är den som låter. men bra då är allt som det ska vara då :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000