HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Olja till Thoréns TD 160
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2006/02/19 :  09:41:50  Show Profile Send rynnox a Private Message
Jag undrar lite om Thoréns TD 160 är självsmörjande i Tallriks-axeln eller om den ska ha lite olja. I så fall hur lite olja ska man pyttsa i på ett ungefär.

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/19 :  10:11:33  Show Profile Send time a Private Message
Den ska ha lite olja, du ser när det rinner över...
Oljan bör vara utan tillsatser

Lämnat forumet
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2006/02/19 :  10:23:40  Show Profile Send rynnox a Private Message
Problemet är att det är svårt att se när oljan flödar över eftersom den mindre innertallriken skymmer. Det är inte så roligt om olja läcker ner i swingchassit men man kanske kan klippa ut en mall i papper som oljan kan läcka på ...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:56:19  Show Profile Send MartinX a Private Message
När jag bytte olja på min Linn så gjorde jag som du nästan föreslår själv, jag klippte ut ett hål i läskpapper passade in det över lagerhålet och hällde sedan i för mycket olja, sänkte ner innertallriken väntade 2min tog upp innertallriken igen och lyfte bort läskpappret och torkade bort överflödet.

Det är viktigt det är absolut rent i lagret, 5-56 och liknande gör rent bra (men smörjer inte bra)så man kan spreja det i lagret och låta det verka ett tag, sedan blåser man rent med tryckluft (på burk om man inte har kompressor hemma)Gärna omedelbart innan man sätter ihop det hela, man skall inte låta inoljade axlar och liknande ligga exponerat för damm i onödan.

När det gäller oljan så använder jag själv helsyntetisk Automatväxellådsolja (DexronIII). Det viktiga är att välja en olja med hög oxidationsbeständighet och här ligger just ATF oljorna bra till. Själva smörjfilmens styrka tror jag spelar mindre roll då ett skivspelarlager knappast är speciellt krävande.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/02/20 :  01:00:43  Show Profile Send esl a Private Message
Precis som martin skriver, det är inte belastningen i förts hand utan att oljan inte oxidrear (härsknar).

Alla Transmissionsoljor bör fungera.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/02/20 :  01:25:32  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Alla Transmissionsoljor bör fungera.

Just här vill jag höja ett varningens finger, vissa transmissionsoljor för bakaxlar och liknande som uppfyller API GL4 och 5 kan innehålla tillsatser som sägs kunna reagera med brons och mässingslegeringar. Därför brukar oljefabrikanterna rekomendera att man inte häller API GL4 och 5 oljor i växellådor där detta inte uttryckligen rekomenderas. Skivspelarlager är ju ibland i brons eller mässing så man kanske inte skall ta den risken. Själv hade jag ett fläktlager en trasig synkring från en duett och lite annat lagerbronsskrot liggande i en skvätt API GL-5 olja i över 5 år, jag hade hällt denna olja i växellådan på min Volvo 164 och var orolig, men inget hände. Kanske är det osannolikt att man skulle råka ut för problem.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000