HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur löda FFC-kabel (om det går) på kretskortyta??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2006/02/18 :  09:11:21  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Jag har ett icke hifi relaterat problem med bilen, men vänder mig till er i hopp om expert hjälp från någon av er ändå!

En LCD display vill inte fungera, jag tror mig hittat felet, vilket är en ffc-kabel enligt bilden.

Som ni ser har den lossnat något i nederkant varför pixlar försvinner.
Nu skulle jag villa löda fast denna, men vet inte hur jag skall gå till väga, det är ju plast över hela kontaktytan.

Tacksam för svar

Mvh Tobias

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/02/18 :  11:59:22  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Usch, laga sådana flexfilmskablar är ju inte helt roligt. Har mer än en gång lyckats laga sådan genom att lite längre upp på kabeln skrapa fram metallskiktet. Sedan kan man ytterst försiktigt löda dit lite tunn kabel (virtråd eller liknande) där och dra ner till kretskortet. Det är mycket vanskligt men det har fungerat för mig. Mycket möjligt någon annan har bättre idéer dock...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2006/02/19 :  14:41:48  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Så det var någon som hade försökt sig på ändå.

Smälte plasten eller var den värmetålig? Vilken värme använde du?

Vad tror du om att ta bort den från anslutningsstället och förtenna för att sedan lägga på lödpasta och fösiktigt värma ovanpå kabeln, varje kardel för sig?

Mvh Tobias
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/02/19 :  23:42:46  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag gjorde det på en sådan där brun-orange halvtransparent kabel och den var om jag minns inte speciellt värmebeständig. Dock inte så illa att det bara pös till och försvann dock... Kommer inte riktigt ihåg värmen, säkert standard 300-350 grader.

Din metod kan nog fungera, fördelen är att du inte kortar ner kabeln nämnvärt även om du misslyckas. Nackdelen är att du måste få till de banorna som inte är trasiga i dagsläget.

Du kan inte rota fram en flexkabel från någon skrotad pryl och testa lite på först?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2006/02/20 :  16:57:49  Show Profile Send tkiuru a Private Message
quote:
Du kan inte rota fram en flexkabel från någon skrotad pryl och testa lite på först?


Skall försöka göra det och se vad som händer.
Innan jag ger mig på orginalet....

Tack för all hjälp och information!

Mvh Tobias
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/02/21 :  00:21:04  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Kunde inte låta bli att testa igen på en gammal kabel. Hittade en sådan där brun-orange transparent tingest igen. Delningen mellan ledningarna var typ 0,5mm. Lyckades utan några som helst problem lägga på två virtrådar från två banor bredvid varandra.

Körde 350 grader och fin spets. Skrapade försiktigt bort plasten på den sidan av kabeln där ledningarna såg ut att ligga närmat ytan. På med lite fluss och förtenna de exponerade banorna. Sedan värmde jag dit förtennade virtrådar.

Lycka till!

Edit: Stvafle

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2006/02/21 00:21:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000