HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inte störa grannarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/15 :  13:46:10  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det är jagnka lyhört i min nya lägenhet. var har ni för tipps och trix för att det inte ska låta för mycket till grannen.
Villka högtalar fötter ska man ha?
kan man göra nåt med elementen. (då menar jag vatten elementen. har hört att ljud kan spridas genom rören.

Sänka volymen går ju alltid men det är ju sista utvägen..

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:03:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Högtalarna skall stå på "mjukt" underlag...sen om man har irriterande rumsresonanser i basen så kan ju en basabsorbent dämpa ljudet inne hos grannan något.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:00:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Olika sorters högtalarfötter eller ljudabsorbenter inne i lyssningsrummet spelar mer eller mindre ingen roll för hur mycket ljud som når grannarna.

Väldigt få lägenheter håller tillräckligt hög ljudisolering för att man ska kunna spela musik på stereon utan att grannarna ska höra vad det är frågan om. Bäst är nog att ha en tålmodig granne!

Ska man ljudisolera, är det ofta frågan om att göra en tilläggsisolering. Men jag avråder från att experimentera med sådant på egen hand. Man kan nämligen göra på många olika sätt och det beror på hur bjälklag och övrig väggkonstruktion är utförd. Därför ger jag heller inga exempel på lösningar. Blir bara rörigt då.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:13:46  Show Profile Send jaejin a Private Message
Nu vet jag inte exakt vad elementen gör men jag kan ju tänka mig att elementskydd av trä kanske minska det fenomen som du beskriver. Sedan kan det nog vara bra att tänka på vart du placerar högtalarna i rummet i förhållande till de grannarna du kan tänkas att störa.



Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:26:57  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag kan till lägga att jag bor i betonghus. så man ska nog undvika att stom ljud bildas.
jag vet inte heller vad ett element gör men jag tror att sjuger med vid en viss resomans sedan transporteras ljudet ganska effektivt genom ledningarna till grannens element.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:38:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sedär, redan har det urartat i att sätta saker på elementen.

Strunta i det Hasse!

Ljudet överförs via betonbjälklaget/väggar, såvida ingen bankar i elementet förstås.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:39:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tillägg till Jaejin: Det spelar mycket liten roll var man placerar högtalarna för bullerstörningen till grannarna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:08:59  Show Profile Send jaejin a Private Message
Hur menar du då??

tex, hör en granne lika mycket?

alt 1; Om man har högtalarna spelande mittemot den vägg där man har en granne?

alt 2;eller grannes vägg som bakvägg??

alt 3; eller om man använder väggen emot grannen som sidovägg?

Eller spelar det ingen roll alls??

Kan vara bra för mig att få höra andra åsikter bland annat som valt alt3 för att jag trott att detta borde störa grannen minst.

Edited by - jaejin on 2006/02/15 16:33:55
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:38:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
knopppen: jag har lite svårt att förstå hur en basabsorbenter inte skall medföra att grannarna störs mindre..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:45:09  Show Profile Send Hasse a Private Message
ofta när man hör andra grannar som spelar så är det vissa bas toner som hörs mest troligen stående vågor.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:46:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
just så menar jag...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:55:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kolla upp denna råd...gällande basabsorbent

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/15 :  17:04:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Basabsorbebter gör nytta men mest för att höja kvaliten på basen i lyssningsummet.
Betongväggar brukar leda till odefinierbart basmuller i lyssningsrummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/15 :  21:31:09  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag har lite palaner på att bygga absorbenter nån gång. Annars är det väll bara att bita i det sura äpplet. Inte jag alltså utan mina grannar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:00:52  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ja så ska det låta. har grannarna låtit en hifidåre flytta in så får de skylla sig själv.

Det har inte varit någon gammal dam och bjudit dig på fika än ?
så gjorde en granndam till en nyinflyttad kompis för att kunna komma in i lägenheten och kolla in om han var en sådan med stora högtalare och väsnades haha

Sorry OT
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:14:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta med grannskapet och denna hobby är ett sorgligt kapitel. Har känslan att jag sitter med en redig racerbil och måste hålla hastigheten. Försöker visa hänsyn genom att aldrig lira efter 22 vardag på helgen kan jag terrorisera till 23!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:25:45  Show Profile Send mayro a Private Message


Dipoler stör grannarna mindre.. Speciellt i basen.. Dipolbasar spelar inte som lådbasar gör då det gäller att gå igenom väggarna.. Sätter inte heller fart på rummet på samma vis...

en till fördel med just dipoler i basen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:24:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den faktiska volymen kan störa grannarna , dipol eller inte
Lågbas är det som verkligen kan störa grannarna , även där kvittar det om det är dipolbas eller inte för ljudtrycket finns där redan.


Ett lite roligt exempel på att störa grannen hände här hemma när jag spelade på Canton Digital. Då systemet ändrar fasen i basen så kan man få muller på dom allra konstigaste ställen. I lägenheten hördes det mest på toa , redan på lagom volym så skallrade allt där inne o då menar jag att det riktigt vibrerade. Vilken frekvens det handlade om vet jag inte riktigt men det var bra bit under 30 Hz.

Grannen kom ner en dag o undrade hur högt jag larmade på , inte speciellt högt alls sa jag till han , kristallglasen i hans bokhylla hade flyttat sig 1 cm på en vecka !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:41:28  Show Profile Send mayro a Private Message
johan B.

dipolbasen går inte igenom lika mycket som lådbasen gör..Detta är väldigt tydligt också vid lyssnande av dipolbasar utanför rum dom spelar i.. Det basljud som alltid hörs vid subbar eller lådor är klart mindre problem.. booomandet blir helt enkelt inte i närheten av lådor....

Men i stället för att vi sitter o tjafsar så kan du ju åka med mig till Sthlm nästa gång o skapa dig en egen erfarenhet.. Så diskuterar vi efteråt i stället...Då får du höra vid hög volym..under rummet.. sidan.. bakom osv.. utanför..

tror du sedan delar åsikten att dipoler i basen inte resonansar lika hårt i grannrummen heller


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:56:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har också märkt att basen från dipolbasar inte alls verkar ha den benägenheten att sprida sig till rum bredvid. Det märks när man går ut till köket eller går på toa med mera. När man kommer tillbaka och sätter sig så är den där igen.

Tråden som berör dipoler går parallellt. Den berör även ämnet "bummelbas".
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48132

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:04:14  Show Profile Send mayro a Private Message

vemsom
Just detta är väldigt bra om man ofta är uppe o spelar nattetid då folk hör allt... Man kan faktiskt spela rätt högt innan det börjar klättra igenom väggarna...

på natten känns det högt i varje fall då man är orolig för grannarna...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:08:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
De fall som omnämns här handlar väl om iakttagelser inne i samma bostad med öppningar "här och där".
Det säger väl ingenting om huruvida ljudet sprider sig igenom betongväggar och dylikt i flerfamiljshus?

Personligen har jag mycket svårt att tro att det generellt skulle vara någon större skillnad hur mycket ljudet sprider sig till grannarna mellan högtalartyper vid en given ljudnivå.

Vilka resonanser mm som bildas inne i rummet borde vara relativt ointressant eftersom de uppkommer just på grund av att ljudvågorna "studsar" och inte passerar igenom väggen?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:10:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men vi sitter ju här ;D det är ingen jäkel som hör tangentbordet.

ÄR det rumsresonanserna som är största boven i dramat?
Visst etablerar sig ljudet till andra rum. Men inte speciellt mycket. Jag kan känna mitt golv skaka när grannen spelar. Jag kan höra mina datorhögtalare i andra rummet. Låta mycket högre.

Och hör dina grannar dig Mayro så bör du nog sänka volymen ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:11:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ztenlund. Mina innerväggar vätter mot min egen lägenhet också.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:20:01  Show Profile Send mayro a Private Message

mina grannar här ?? japp.. en trodde det var ett band som spelade på dansbanan en bit bort då vi öste på lite här på träffen..

det brukar höras likadand sa hon..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/16 01:20:29
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/16 :  08:14:40  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
En par ljudspridningsiakttagelser i huset där vi bor, som är ett rejält tegelhus med träbjälklag byggt på 20-talet:

1)Ljudet sprider lättast uppåt och nedåt.

2) När problem funnits mellan närboende grannar på samma våningsplan har det kunnat lösas genom att anläggningen flyttats i samma rum. Här har det ofta varit fråga om mycket små åtgärder t ex att flytta ut högtalarna ett stycke från bakväggen, när den delats med störd grannen på andra sidan.

3) Bas går inte att göra något åt.

4) De flesta och värsta ljudstörningarna kommer via innergården under sommrarna, när det spelas för öppna fönster på fester och ute på gårdarna i kvarteret.

mvh/ Jörgen G, som ännu inte fått någon granne på sig om just detta...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/02/16 08:15:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000