HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kul med hifi igen - Denver!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/14 :  12:22:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan bara konstatera att min 399 kronors Denver 816 redan efter första moddningen (ny ellyt på strömkortet och en diod bytt) har kört om min Sony xb 740 cd-spelare och kompisens Harman Kardon dvd 25. Eller som han utryckte det; Jävla Denver!

Det kan tyckas att motståndet var i underkant och klent, men de spelarna kostade i alla fall många gånger priset på den Clas Ohlson-inköpta denvern. Ska modda vidare och testa mot dyrare grejer sen.

Vill speciellt tacka de på forumet som hållt i diverse trådar där jag blev varse detta fenomen med denver, kanske främst Mayro och Rannagarden, läs gärna den utmärkta moddarskolan på forumet. Detta möjliggjorde att jag (med tummen på baksidan av handen) som aldrig hållt i en lödpenna vågade mig ner under skalet på en nyinköpt elektronikprodukt. All heder åt er!

För så små pengar kan man få så mycket roligt, en allmän uppmaning till alla är sugna: Kör! Värm lödpennan! läs tidigare denvertrådar! Ha kul!

Varför skriva detta här och inte på DIY-forumet. Men där hänger ju bara de som redan kan, vet och redan moddar... det var inte där jag läste från början. Hoppas någon mer "gröngöling" som jag kör igång något som detta.

Lever de tidigare moddade denvrarna, används de eller blev det bara en kul grej? Vore kul att veta.

Min anläggningstråd

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:00:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Grattis till en lyckad modd och länge leve denvern

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/14 13:03:52
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:07:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
guy gadbois: nu när du har hört "denver" så försök hitta en begagnat 141,142 för ett par hundringar. Den är ännu bättre. Dels helt okej omoddad och ännu bättre moddad.

*ägare* av black denver
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:08:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad roligt att ytterligare en Denver fått smaka lödpennan och blivit uppskattad

Du skriver inget om nätbrunn och bortkoppling av på/av-knappen. Det är en bra modd också, enkel och billig. Då kan du testa vad som händer med olika nätkablar. Se bara till att hålla koll på fasen.

Måste instämma i Jaejins kommentar. 141 eller 142 är bättre. Mer attack i ljudet.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/14 13:10:12
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:23:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Nätbrunn på G (tips på prisvärd sådan?), Bortkoppling av på/av-knappen på G. Nätkabel borde inhandlas (tips på prisvärd sådan?)

Att det blev 816 och inte "moddarskolans" 141/142 var enbart av en slump i julhelgerna när jag råkade gå förbi ett veritabelt denverberg på Clas Ohlson i Eskilstuna. Blev förvånad hur bra den lät redan från kartong (efter inspelning och ordentlig värmning, verkar vara känslig för att vara kall), inga överord ska användas men förväntningarna är ju alltid låga inför dylika produkter.

Den största utmaningen för mig var nog ändå att våga mig på själva grejen. En cd-spelare för flera tusen skulle jag nog inte vilja riskera att den "somnar" efter lite lödkolvsmassage. Men i denna prisklass... Sen att det faktiskt låter hyfsat. Jag menar - jag har sedan länge velat byta till en dyrare signalkälla, har tittat på marantz och primare osv osv. Dock ekar skattkistan ihåligt och med den burn-rate som varit på kontanta medel senaste tiden så ligger det långt fram att kunna köpa nåt vettigt i uppgraderingsväg.

Kul då att denna billiga grej lyckats att på sätt och vis uppgradera signalkällan redan på detta stadie!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:05:03  Show Profile Send mayro a Private Message




kul du finner det vi ändå är några som funnit...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/14 :  19:53:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
som sagt mayro, hade inte kommit på tanken att börja om det inte vore för att du en gång skrev om woodoo 995 i en tråd...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  20:09:30  Show Profile Send mayro a Private Message
hahaha..
Jo det va en tråd det...hua hua..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/14 :  20:15:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jadu Tobbe !! Vad de´ rök om lödkolvarna!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:28:27  Show Profile Send mayro a Private Message


Tror snart man får försöka finna nån annan superbillig dvd att modda lite... Det är förbaskemig roligare än en dyrare köpespelare...och det va en sanslöst rolig tid vi hade med dessa dvdspelare...

Och jag erkänner att jag fortfarande lirar med Denvern ibland här för den har "något" som endast reimyon också har om det spelas i ett mycket välupplöst system.. Den har fint vandrande "bumpbumpbumb" på klassisk musik i bakgrunden...Tydligt markerat också..och en totalt befriad röst i sing o songwrighters...

Jag tror att ju bättre system man har som inte behöver "extrapuffar" här o där ju lättare kan man finna alla fördelarna med dessa skruvade denverspelare... sedan måste man nog vara lite mer mellanregfokuserad lyssnare än diskant dynamikletande..Men dynamiken är även med reimyo väl presterande.. DVS att den inte ens är sämmre...Och få spelare jag hört har en djupare bas helt ärligt.. Min går så djupt så man knappt fattar det är en 141 Denver man lirar med...

nackdelen är att den låter lite "billig" / "Plastigt" i toppen då det krävs mer.Och att den inte riktigt kan hålla ihop allt jämt osv...Men småsaker i sammanhanget ändå..

Undrar hur många som fortfarande spelar med sina denvers ...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:44:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja du tobbe, det är nog rätt många. Med tanke på att man inte får särskilt mycket för den om man försöker sälja den.

Om man tänker att man får mellan 1000-1500kr för den, så kan man fasen behålla den, för ja den är ju faktiskt helt okej.

Jag spelar själv på den varje dag utan att fundera över hur fasen jag kan spela på en sketen denver

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:47:23  Show Profile Send mayro a Private Message


där är en bra grej till. Man kan säga man spelar på en "sketen Denver" och andra blir full i skratt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:54:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja, undra hur många gånger man har blivit utskrattad av kompisarna för man har en 300krs denver som är moddad för x antar kr


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:00:44  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har inte hört hur dom blir med era dyra moddar.. Jag var ju aldrig ute efter att göra dessa.. utan jag tog mer bort onödiga grejor enbart i mina...

kostar inget alls det..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/14 22:02:17
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:08:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Du får som sagt testa min om du vill

så fort jag investerat i en ren cd så kan du få gå en match mellan Mayro Denver och Black Denver.

Vid intresse så får du Pma.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:25:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vill speciellt tacka de på forumet som hållt i diverse trådar där jag blev varse detta fenomen med denver, kanske främst Mayro och Rannagarden, läs gärna den utmärkta moddarskolan på forumet. Detta möjliggjorde att jag (med tummen på baksidan av handen) som aldrig hållt i en lödpenna vågade mig ner under skalet på en nyinköpt elektronikprodukt. All heder åt er!


quote:
Den största utmaningen för mig var nog ändå att våga mig på själva grejen. En cd-spelare för flera tusen skulle jag nog inte vilja riskera att den "somnar" efter lite lödkolvsmassage. Men i denna prisklass... Sen att det faktiskt låter hyfsat. Jag menar - jag har sedan länge velat byta till en dyrare signalkälla, har tittat på marantz och primare osv osv. Dock ekar skattkistan ihåligt och med den burn-rate som varit på kontanta medel senaste tiden så ligger det långt fram att kunna köpa nåt vettigt i uppgraderingsväg.



Helt fantastiskt att Moddarskolan kommer till den användning som var meningen!

Och nog händer det att det slinker in en Denver i anläggningen då och då - bara för att kivas lite med "dyr"-spelarna.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:28:37  Show Profile Send Sweede a Private Message
Jag såg ett parti Denver 822 DVD-spelare på rea här i Göteborg för typ 395 spänn eller så. Är det speciella modeller av Denvers DVD-spelare (816?) som passar bra att modda, eller funkar den här modellen också?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:01:58  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag minns inte alla beteckningarna på rak arm.. Men bäst blir nog 141 samt 142 modellerna skulle jag gissa efter hört dom andra en del..

Dom är ju äldre också dessa 141....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:19:55  Show Profile Send Sweede a Private Message
Ok, då skiter jag i det hela.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:24:09  Show Profile Send mayro a Private Message


njaa... det betyder inte dom andra inte blir bra.. Muse har en sådan du frågade om som lirade kanonbra hos honom tills han köpte sin opera 2,2 spelare...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:32:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Sweede - Alla är ett smörgåsbord för pengen! 822 fungerar utmärkt!

M
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/02/17 :  02:31:54  Show Profile Send Dan.P a Private Message
guy gadbois
quote:
Kan bara konstatera att min 399 kronors Denver 816 redan fter första moddningen (ny ellyt på strömkortet och en diod bytt) har


Vad var det för konding du bytte och vilken diod?
Från och till vad?

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:30:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Dan P

Jag har följt de råd som angivits i "moddarskolan", i de fall den produkten utgått på tex Elfa har jag fått ersätta komponenten med likvärdig enligt Elfas kundtjänst. Själv är jag totalt okunnig vad gäller ellära och elektronik och får därför gå efter den utmärkta moddarskolan här på forumet och lite hjälp av en ingenjörskompis (så att man inte är helt ute och cyklar...)

Sök på "moddarskolan" här på forumet, den finns i tre delar, Strömdel, Ljuddel och Dämpning.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000