HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare 3000 - 7000:- ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/15 :  08:41:55  Show Profile Send David A a Private Message
Har själv ägt Dynaudio 1.3se samt Jamo Concert 8. 8:an har jag sett för mycket små pengar, och för det låga priset får man onekligen en både välbyggd och högupplöst skapelse. Mina gamla Infinity Kappa 9 åkte ut omedelstuds efter ett besök av 8:an. Tyvärr har dock basen väldigt lätt att slå igenom hos dom små excel elementen.
1.3SE är dyrare och lite bättre på i stort sett allt, och har ett lenare mellanregister. Kan dessutom spela högre.
Däremot tycker även jag att Pip presterar på en högre nivå än båda dessa. Har du inte tummen mitt i näven, och kan löda lite själv, så spar du dessutom både pengar och väntetid om du köper den i kitsats. Och för dessa pengar är den ett riktigt kap. Undantaget är om du tänkt ställa högtalarna mitt i rummet, och sitter i en naken betongbunker. Då bör du kanske titta på någon mer förlåtande burk.

Edited by - David A on 2006/02/15 08:45:16
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/15 :  12:20:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Graziano!

Det viktigaste jag tycker är att du bör lyssna på många högtalare innan du bestämmer dig. Samtliga högtalare i den här prisklassen har kompromisser. Tillverkarna har valt att lägga kompromisserna på olika ställen i konstruktionerna. Det brukar alltid vara väldigt enkelt att höra skillnad på högtalare i denna prisklass (egentligen i alla prisklasser!). Ofta kommer det du hör och vara ett ljud som du gillar, också vara det mest högkvalitativa ljudet (eftersom det är så många saker som kan kritiseras hos högatare i denna prisklass, OM man ska vara lite petig). ALLTSÅ, lyssna på ett gäng högtalare, helst i samma miljö, ja helst på samma plats vilket brukar vara nästan omöjligt utan snurrbara plattor under högtalarna. Bra också om du kan lyssna med snabba skiften mellan högtalarna så att öronen inte hinner glömma bort hur det förra paret lät. Men men, som sagt när det gäller högtalare i denna prisklass så minns man ändå ganska enkelt deras ljudliga signatur. Att låna hem är också bra, men blir svårt att låna hem många, och investeringen du tänker gör är ju heller inte speciellt stor. Sedan tror jag heller inte att du kommer leva med någon av ovan nämnda högtalare mer än några år på sin höjd. Du kommer att vilja skaffa bättre tror jag. Musik är alltför trevligt för behöva lyssnas på för kassa högtalare under alltför lång tid.


Mina personliga favoriter i låga prisklasser är NHT, Amphion, Chario, Carlsson, Ino Audio, Quad, Dynaudio, för att bara nämna några, det finns förstås många fler. (utan inbördes rangordning)



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:24:48  Show Profile Send Jazz a Private Message
drkim: mkII har återuppstått!!!
Inge dyrare än för!!!
Lite dyrare än begagnat men kul!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:32:09  Show Profile Send drkim a Private Message
Jazz!
Läste det också nånstans - kul, eftersom det är ett par riktigt bra högtalare, som duger till mer än Datorhögtalare - som jag ju använder mina MK I: or till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:02:22  Show Profile Send Graziano a Private Message
>>>David A
Tror inte jag skulle klara av å få det bra genom att bygga egna talare:( Men skulle någon ha några som man fick lyssna på så, kanske man ger sig fasen på att fixa sig ett par ändå:)

>>>Knoppen
Tack för tipsen, men vad var de för Carlsson talare du hört, den billigare för 5800:- kanske? :) Hur står sig Quad 11 för sin relativt billiga peng, om man jämför med andra som ligger kring det dubbla?

Är de verkligen ingen som har något att säga om Elac 203.2?

http://www.bestsound.se/Product.aspx?p_id=360&c_id=27

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/16 :  08:34:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Att inte lyssna till Totems små stativare - Dreamcatcher och Mite - om man har möjlighet innan man bestämmer sig, tycker jag är att begå tjänstefel mot sina öron.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:16:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Graziano:

De Carlssonhögtalare jag skrev om, menade jag förstås OA58.

Quad 11: Jag tycker du ska lyssna själv och bilda dig din egen uppfattning. Som du ser här så skriver många varmt om hjärtat om sitt "eget" högtalarmärke, blir det då många som snackar om just ett märke som kan det framstå som det "bästa", vilket det kanske egentligen inte är. Just när det gäller högtalare i lite lägre prisklasser så hör du garanterat själv vad som är bra eller inte.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:19:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Quad 11: Jag tycker du ska lyssna själv och bilda dig din egen uppfattning. Som du ser här så skriver många varmt om hjärtat om sitt "eget" högtalarmärke, blir det då många som snackar om just ett märke som kan det framstå som det "bästa", vilket det kanske egentligen inte är.
Mycket bra skrivet Johan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:55:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Stativare är ofta enkelt att ta med under armen hem för provlyssning, om det är en seriös handlare förstås. Ta hem några kandidater, koordinera med flera handlare så att du har dem hemma samtidigt för utvärdering. Svårare med begagnat förstås, men även där bör ju provlyssing ske, helst hemmma.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/16 :  20:44:03  Show Profile Send Graziano a Private Message
Tack för alla råd! Men jag får ju erkänna att man blir lite knäpp av all förvirring som jag fått av hur jag ska ha det. Blir ju ändå omöjligt att lyssna på allt så jag kommer säkerligen inte få det bästa som passar mig ändå :(

En sak jag undrar, de flesta talare eller iaf många verkar ha relativt små element, sällan man ser 6,5" are i ladorna! Hur är det då med basen, är den mest åt de snabba och snärtiga hållet, för inte kan det väl vara direkt någon djupare bas (nu menar jag inte som golvare då) vi snackar om här, även om just baselementen har väldigt hög kvalitet.

Hehe, fortfarande inge som hört något om Elac 203.2?

Mvh Grazi

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/17 :  09:39:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan ju först göra en grovsortering och välja bort sådana som du av någon anledning inte tycker verkar intressanta. Bor du sedan i Stockholm eller någon annan större stad, så kan du springa runt en dag i flera HiFi-butiker. Sedan har du med all säkerhet kunnat avlyssna minst ett tiotal högtalarpar. Då vet du mer vad du är ute efter.

Det verkar nästan som om du på förhand kommer att köpa Elac:arna! Jag gissar på att du med 70% sannolikhet kommer att sitta med dem hemma om ett tag! Jag tror nämligen att den psykologiska verkan är stor, har man av någon anledning börjat gilla ett märke, så är det sedan stor chans att det blir det märket till slut.


Om bas i billiga högtalare: Det finns en del billiga högtalare som också är stora, då kan du får djupare bas. Då kan det finnas kompromisser i ljudåtergivning av röster m.m. Men det är förvånansvärt vad man kan få för pengarna. Kika gärna på golvstående högtalare som genom sin extra lådvolym brukar gå djupare. Dessutom slipper du lägga en tusing på ett par högtalarstativ. Det finns även några som är små men som fortfarande ger lågfrekvent basåtergivning; del Ino Audio piP tack vare ett långslagigt element och starkt motorsystem, dels Carlsson OA58 som tack vare sin placering nära vägg samvarkar med väggen och därigenom når 6 - 12 dB extra verkningsgrad vid låga frekvenser vilket är stor skillnad. Det finns säkert fler små med bra bas, men jag har inte så stor koll på billiga högtalare eftersom jag så att säga "har lämnat det stadiet"(!).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/02/17 09:41:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000