Till slut har jag skaffat denna klassiker: Reunion at Carnegie Hall - 1963 (The Weavers).
Riktigt trevlig att lyssna till. Och ljudet... är välförtjänt omtalat.
Men ett problem. Köpte först billigt den vanliga CD:n, Vanguard VMD-2150. Oj, låter bra redan här. Uppgraderade ett par veckor senare till Analogue Productions APFCD 005: guld-CD, rörmastrad från masterband av Doug Sax (markant bättre). MEN, stor irritation, en skivbolagsmiss som jag avskyr: kanalerna är omkastade! Dessa båda CD har kanalerna konsekvent orienterade olika, något som kraftigt påverkar upplevelsen. Jämför att titta i en spegel resp. att skåda direkt; det handlar om mer än höger och vänster.
Vilken skiva är rätt, vilken är fel? Vore det klassisk musik kunde jag avgöra frågan utan vidare diskussioner - eftersom det där finns grundregler och konventioner - men här måste jag be om hjälp. Någon som har en riktig LP, helst originalet Vanguard VSD-2150? Senare återutgåvor kanske man inte ska lita på men det vore ändå intressant om någon har Classic Records' DVD-Audio.
Exempel på riktningen: Spår 4, Ramblin' Boy, manliga sångaren är till vänster på VMD-2150 men till höger på APFCD 005. Vad jag tror? Tror på Vanguard, därför har jag redan gjort en kopia av Analogue Productions med kanalerna rättade.
PS. Vilken härlig stämma, denna Ronnie Gilbert. Inte en fager dam men sådana petitesser förbleknar i sammanhanget. |