Author |
Topic |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 13:26:12
|
Kan man inte bygga någon typ av diffusorer inne i lådan för att få en effektivare dämpning. Jag tänkde då mest på reflekterande ljud som kommer tillbaka genom elementet ut till rummet. Någon som har en tanke kring detta? De kunde tex vara runda trästavar med dämpmatrial som reflekterar ljudet runt i lådan så att Ljudet dämpas flera gånger, med en ökad dämpning som följd. Eller kan man säga att ljudet dämpas nog mycket med en väldämpad bak och sidovägg?
Även ljudet som reflekteras mot mangnet och korg kanske går göra nått åt????
Varför detta intresse kanske många frågar sig. Men min tanke var att minska på alla tidsfördröjningar på en högtalare, då jag vet att örat är extremt känsligt för dylikt. Har någon funderat eller provat???
Kom med förslag, jag vill bara bolla en ide som jag fått. Kanske kommer vi på något bra..
Hälsningar Ronnie. |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 14:21:57
|
Diffusera "bakåtutstrålningen" har flera gjort tidigare och gör fortfarande, bland annat B&W. Hursomhelst, det finns flera olika metoder men jag tror effekten är minimal för vilken som, smart användning av gullfiber når längre! |
sound pollution |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 14:31:04
|
Den smarta användningen av gullfiber. är det att kapa den i strimlor och limma den mot lådan, så att fibrerna står ut i lådan... Eller har du någon annan ide?
Häls. Ronnie.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 14:47:55
|
Den smarta användningen är att använda så mycket gullfiber att reflexen dämpas helt.. Fyll 3/4 av utrymmet bakom elementen med gullfiber så blir det bra. Jag kan inflika att jag har testat med diffuserande element bakom enheterna men det är mycket enklare med gullfiber |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:09:51
|
Såg i en genomskärning av en Eltek-högtalare att de på bakväggen satt något Tempurliknande skumprojekt med vågig yta. Likt väggarna i en studio.
Själv funderade jag på att klippa till några äggkartonger och sätta på bakväggen, men förverkligade det inte i detta projektet. |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:21:09
|
Ett bra knep är att (om du menar direktstrålande högtalare) låta ryggstycket i lådan luta några garader uppåt eller nedåt. På så sätt blir lådan assymetrisk och ljudvågorna från elementets baksida kommer att studsa i en annan riktining än "rakt" tillbaka mot elementet.
Ju mer assymetrisk en högtalarlåda är, desto bättre. Man elliminerar stående vågor i lådan och man undviker att ljudvågorna motverkar/påverkar elementets konrörelser. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 23:18:05
|
Tryck i ett gäng stag som du placerar lite asymmetriskt! |
Do not stagedive at home alone! |
|
|