HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalaruppgradering från Voighthorn Fostex FP203
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

basse
Starting Member

15 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:27:26  Show Profile Send basse a Private Message
Hej!
Efter lite läsning här på forumet (och på lite andra platser på Internet) har jag blivit sugen på att byta ut mina högtalare.
Som rubriken lyder är det ett par Voighthorn med Fostex bredbandare i. Jag tycker att dessa spelar ganska klart men jag orkar inte sitta och lyssna länge på dom. Nu vill jag ha ett tips på nya högtalare.
De ska svälja den mesta sortens musik, såsom roch, hårdrock skatepunk men även lite gammal hiphop kanske och ibland nån lugn låt.
Min kringutrusting är: Zappulse 2.3 diy steg (se http://hem.passagen.se/bose87), En harmankardon DVD25 och ett hemmabyggt försteg (N5DM för er som undrar).
Men haka inte upp er på kringutrustningen för jag känner för att uppgradera högtalarna innan något annat även om de blir "overkill" för min kringutrustning.
Pris: Helst under 10 000kr

Färdigbyggda eller DIY det kvittar. Gärna DIY då man får lite mer för pengarna
Jag har kollat lite på Proac klonen men vet inte vart man får tag på element och tror inte denna passar min musiksmak? Och jag är även lite intresserad av HFLS1. Kom med förslag!

MVH bose

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:54:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bredbandare och klass D-slutsteg låter som en lite vågad blandning enligt mina fördomar. Kanske vinner mer på att byta till en rörhäck istället för att byta högtalare?

Bara mina två öre...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:21:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sätt dina Fostex element i Oris horn! Sen behöver du ett par subbor till och VIPS! så har du en världsklass anläggning.
Felet idag är nog att du kör en klass d till bredbandare.
Bredbandare är extremt högupplösande grejor som ofelbart kommer att inte bara avslöja, utan obarmhärtigt exponera brister i tidigare steg i kedjan.
http://www.bd-design.nl/
Mycket bra läsning.

http://www.decware.com/paper15.htm
Ett måste.

"http://www.decware.com/paper43.htm
Bra läsning.

http://www.decware.com/paper49.htm
Ett jätteMÅSTE!!!

Väl du plöjt igenom detta så kommer du bättre uppskatta vilken guldgruva du sitter på. Det kanske inte är din smak, men "nått bättre för max 10000 kr" är att förolämpa högtalarelementen.
"Nått som döljer otrevligheterna från din förstärkare" för 10000 kr är lättare att hitta/köpa/bygga.

Som du kanske kan ana svagt mellan raderna så tycker jag nog inte att det är högtalarna som du skall uppgrada, (möjligtvis bygga om) utan snarare som den vördade Herr Fuling föreslår: förstärkeriet.



Mvh Johannes.
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:12:17  Show Profile Send byggarn a Private Message
Lyssnade på jordan-bredbandarna på mässan och tyckte de lät otroligt bra.
Annars kanske Hifi-kits "Thor" är ett bra tips på prisvärd byggsats runt 10 lax.
Go to Top of Page

basse
Starting Member

15 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:11:54  Show Profile Send basse a Private Message
Okej. Men jag tycker att högtalarna är för stora och de högre frekvenserna skär in i öronen. Kanske har att göra med min klass D men nån rörförstärkare vill jag inte ha.. Möjligtvis rörförsteg. Dessutom skulle jag behöva ett rum som är bra mycket större än det jag har nu för att få hornen att spela så bra de egentligen kan. Nu är mitt rum på ca 10kvm och ska flytta till studentlägenhet efter sommarn så den blir inte heller mycket större..
Kan ni komma med fler förslag på högtalare?
Eller vart man kan köpa dessa oris horn här i sverige? Har inte hunnit läsa så mkt men jag har skummat igenom det lite.
Edit: Stavfel

Edited by - basse on 2006/02/08 09:29:13
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:56:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ok, i en lya på 10 m2 så är väl inte Orishornen att rekommendera.Du skylle ju nästan sitta i trattarna.
Då får du väl byta till nått mera lämpligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

basse
Starting Member

15 Posts

Posted - 2006/02/08 :  18:07:39  Show Profile Send basse a Private Message
Nej de blir lite för stora tror jag med.
Kom igen nu!! kom med förslag!!!
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/12 :  19:40:01  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Utan att känna till de Fostex element du har, är jag lite tveksam till att använda en bredbandare som troligen är avsedd för basreflex eller dipol i ett horn. Det blir nog lite resonant och lyssningströttande.
Har du dessutom ett litet rum med kort lyssningsavstånd föreslår jag ett par traditionella mindre högtalare. Det kanske int låter lika "häftigt" men det kommer ge dig mer lyssnarglädje.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

basse
Starting Member

15 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:53:00  Show Profile Send basse a Private Message
Bo Hansson:
Anledningen till att jag har dessa element i är att det är många personer i min omgivning som rekommenderat dem. Och självklart hade även dessa personer samma högtalare. Jag vet inte om de är avsedda för horn faktiskt men på orginal manualen finns där en ritning på ett horn.
Jo man behöver ju ha lite kast längd om man kör med horn och det är därför jag letar efter ett par bra golvhögtalare nu. Eller ett par bra stativare med ett par basar till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000