HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svanå/Förslag på diffusering/absorption
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:40:19  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Har Svanå nå´n hemsida eller är det Hifi Consult som har hand om försäljning och råd

Behöver nog ha nå´t bakom Magneplanarerna då det är tomt i hörnen bakom skärmarna och den halvan av rummet är totalt sett väldigt odämpad. Några förslag

Edited by - Sceptic on 2006/02/07 12:45:18

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:45:42  Show Profile Send Roq a Private Message
http://www.diffusor.com/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:25:25  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag skulle hellre föreslå att du ser över ditt rum ifall det inte är så att du kan möblera om. Dels är det bättre och du kan lägga pengar på annat.
För att symmetri bakom magnepanhögtalare är väldigt viktigt för att få till det bra. Högtalarplacering och att driva dem rätt är super viktigt.
För när du väl får drivning på dem på ett bra sätt så kanske du inte ens tycker att du behöver ordna det med diffusering och absorbering.
Det var iallafall så jag upplevde det efter att ha trixat ganska så länge och mycket med sådant.

Du kan inte rita en enkel ritning av rummet?

Edited by - jaejin on 2006/02/07 13:26:53
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/07 :  15:26:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Vi hjälper dig gärna om du har lust att slå en signal. Svanå (Mats) som är duktigast på detta kan vara svår att få tag på. Absorbera helst ej bakom ett par magnepan, diffusera om du kan.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/07 :  17:32:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet är att det är absolut billigast i längden att engagera akustikproffs som kan jobba fram en lösning ihop med hur rummet är möblerat. Och att mäta upp vad man har för problem så att det är dom amn åtgärdar och inget annat.
Sen kan man fundera på vad man har för nätkablar etc.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/07 :  17:44:05  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag pratade med Svanå på eftermiddan och han rekommenderade ett par V-4:or i hörnen bakom 3.6:orna för att jämna ut basen som annars "fastnar" där bakom.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:00:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att styra upp basen är ganska simpellt men att ge sig på retsen är inte nått vidare lätt. Jag satsade på DIY o har nu fått till det bra men det tog lite tid o skoj har det varit (ibland )


Dipolers spridningsmönster ger andra spelregler än vanliga talare. Dina maggisar sprider i stort sett likadant på båda hållen. Bakenergin ska vara där så var försiktig med vad du sätter bakom talarna. Förstareflexen i tak o vägg kan vara lite trixig den med pga dipolers stora spridningsyta. Väggen bakom lyssningsposition kan du däremot diffusera fullt ut.


En bra utgångspunkt är alltid viktig o utan det så kostar det bara massa x-tra pengar för att få det bättre.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:46:49  Show Profile Send jaejin a Private Message
Är det inte så att Magneplanar inte kan kalla sig för dipoler eftersom de inte har en öppen baffel med "vanliga" element??

För reda ut begreppen så skiljer väl aukustikbehandling lite grann ifrån diploer eftersom Magenplanar är magnetostater. Magnetoster använder sig mer av rummet och dipoler har väl filosofin att de skall försöka att minska kopplingen till rummet. Har jag förstått det rätt?

Någon annan som kan förklara det på ett annat sätt ?


Edited by - jaejin on 2006/02/08 09:48:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/08 :  09:54:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dipol menas med en talare som spelar urfas på baksidan med ett eller fler element. Skillnaden mot dina AA är att Maggisarna spelar med fullt register på båda hållen. Precis som Quad elektrostater. När jag skrev dipolers stora spridning så menade jag Magnepans spridningsmönster.

Där har du en ladugårdsdörr som spelar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/08 :  10:04:51  Show Profile Send jaejin a Private Message
Haha ladugårdsdörr...

jadu johan,, då skulle ha sett mär vi satte upp hemma bio med tympani som har tre vikskärmar per högtalare och mina gamla magneplanar som bakhögtalare och ett par smga som center.

Då var det hela ladan som spelade.

Edited by - jaejin on 2006/02/08 10:05:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/08 :  10:12:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
He he he

En polare Tympani Mk III så jag vet hur stora dom är

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/08 :  10:43:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sceptic

Pac spelar ävan han på 3.6R så du kan ju Pm:a han om lite tipps o trix. Bernt är även han en hejjare på dipoler. Dahlberg är även han kunnig i ämnet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/08 10:44:20
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/08 :  15:02:21  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack, jag vet att Pac hade "sju svåra år" med att få till sina 3.6 som han nu spelar på diagonalen vilket inte är ett alternativ (av praktiska skäl) för mig.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:54:29  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Skulle Acoustica Applicatas DAAD absorbenter/diffusorer (som Base Technology använde på mässan) göra nå´n nytta bakom en dipol
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/09 :  15:05:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det beror vad o hur man påverkar. Jag tycker inte att du ska göra något bakom. Trixande med talarnas vinkling o avstånd till väggen är det jag hade gjort först. Skulle jag ha gjort nått bakom talarna så hade jag diffuserat.

Prova med nått flyttbart du har där hemma så som cdställ eller liknande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:11:26  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Min erfarenhet är att du skall diffusera väggen bakom högtalarna för att nå bästa resultat med Magnepan högtalare. Som Matts föreslog, är det inte fel med ett par V4:or i hörnen, men diffusera ytan direkt bakom högtalarna. Tack vare spridningen av reflektioner från bakväggen vinner du en bättre dynamik och en djupare basåtergivning i jämförelse med en bakvägg utan diffusion.

Då Maggisarna beter sig som line source högtalare, blir varken sidoväggs-reflexer eller takreflexer lika kritiska som med en konventionell högtalare.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/09 :  18:35:20  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack Björn. Vad ska jag diffusera med Acoustica Applicatas DAAD är väl byggd både för diffusering och absorbering, beroende på hur man vänder den (och högre WAF), eller ska man använda en "Sallie" från SoundLab

Edited by - Sceptic on 2006/02/09 19:05:46
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/02/13 :  20:26:27  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Sceptic,

Jag tycker att Golden Horn från Svanå fungerar väldigt bra. En annan produkt från Svanå är Creation Panels( http://www.diffusor.com/Bilder/AD10.gif ). För priser får du kontakta Svanå. För just detta ändamål skulle jag inte välja DAAD absorbenterna.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/13 :  20:52:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Då Maggisarna beter sig som line source högtalare, blir varken sidoväggs-reflexer eller takreflexer lika kritiska som med en konventionell högtalare


Är dom verkligen så snäva horisontellt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.16 sekunder. Snitz Forums 2000