HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber fråga..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:34:37  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har införskaffat mig en Kimber signalkabel och ser inte att det finns några pilar för ljudets riktning. På de flesta kablar är det tydligt markerat vilket får mig att undra. Är det någon som vet om det spelar någon roll med Kimber kablar?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:40:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det viktiga är att du spelar in dom i en riktning och sedan inte byter håll. Saknas markering är det ju lätt att tex sätta lite tejp i ena ändan för att markera signalriktningen eller ngt liknande knep.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:17:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Riktning brukar mest röra sig om hur skärmen är ansluten i kabeln. Kimber har ingen skärm så därför spelar det ingen roll hur du vänder den (påstår jag).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:16:21  Show Profile Send Klingan a Private Message
Jag får tacka så mycket. Då ska jag återgå och lyssna och se om kabeln är något för mig.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:31:57  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Annars anser man allmänt att kabelns riktning är samma som textens riktning på kabeln (för någonstans finns väl alltid någon text, eller hur...)...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:05:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
Snutten skrev:

quote:
Det viktiga är att du spelar in dom i en riktning och sedan inte byter håll. Saknas markering är det ju lätt att tex sätta lite tejp i ena ändan för att markera signalriktningen eller ngt liknande knep.


Eftersom musiken (växelström) 'byter håll' upp till 20,000 gånger/sek så anmäler jag totalt motsatt uppfattning, d.v.s. spelar ingen som helst roll. Undantaget är om skärm är ansluten bara i ena änden (som Micke Y skriver).

/M
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:10:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är det verkligen växelspänning i en signalkabel?
Kolla även denna länk http://www.svalander.se/teknik/kablar/riktning.htm

Edited by - Snutten on 2006/02/06 23:24:08
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:33:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Snutten:
Hur skulle du annars få något vettigt ljud?
Har du möjligen tittat på ett baselement någon gång? Jag skulle gärna vilja veta hur det skulle gå till att få det att röra sig på det sättet utan att strömmen bytte riktning...

För övrigt är det lätt att kontrollera, bara att ta fram multimetern och spela musik och sedan mäta både lik och växelspänning och se vad det är mest av. Om du studerat DIY-trådar så är det mången cd-spelare som har kondingar vid utångarna just för att ta bort likspänning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/06 23:35:40
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:43:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad jag vet består signalen via RCA-kablar av en jordledare (referens) och en signalledare (själva musiken) vars signal varierar i nivå mot denna referens. Sen är det en annan sak med högtalarkablar, där kan jag köpa att det är växelspänning (1 minusledare och en plusledare). Jag har kanske fel men ngn får gärna förklara, känner mig lite osäker .

Edited by - Snutten on 2006/02/06 23:47:09
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:54:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Borde kanske dra ur en kabel och mäta bara för sakens skull.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:57:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gör görna det, jag kan inte säga 100%igt säkert vad som är rätt...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:06:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Orkade inte dra fram förstärkaren eller cd'n ur bänken så det fick bli datorn. Mätte på höger kanal.

Likspänning: Konstant 0,03V oavsett musik eller ej (möjligtvis lite skräp som ligger i chassit på datorn)
Växelspänning: 0V utan musik, vilda variationer uppemot 0,3 till 0,4 V med lite K.D. Lang-A case of you

Varsågod och dra egna slutsatser...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:09:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp det verkar övertygande. Då ska det inte spela ngn roll tycker man.

Edited by - Snutten on 2006/02/07 00:10:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:12:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kom på att digitalboxen hade kontakter som gick att komma åt vilket gav samma resultat men utan likspänningen, det är alltså skräp från själva datorn.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:15:53  Show Profile Send forken a Private Message
"SUPRA Cables First in World to Prove Directionality in Audio Cables
Supra Cables have taken part in pioneering measurements developed and conducted in a joint venture by Ben Duncan Research and Jenving Technology.

Directionality in audio cables has been controversial, particularly as no other cable maker in the world has previously been able to say what the mechanism is, let alone measure it.

Using regular lab equipment and test signals, the measurements show measurable, and repeatable quite large differences, when cables are reversed. The bottom line is the direction in which the wires inside were last 'drawn' at the copper factory. The tests even revealed conductors that had been reverse-spooled by the copper wire maker!

A proof of the forward thinking in Jenving's Supra Cables, the new test has been able to show that the conductors in all Supra production are not only already optimally 'directed', but that optimal directionality is also already correctly identified. "

Mer info på

http://www.jenving.se/direct.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000