HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basta mellanregister-elementet ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/05 :  13:59:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Enklast är att använda dom färdiga kit som finns från Seas: http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/05 :  15:31:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

Nagref!

Berätta gärna mer om ditt lilla basmonster som du hittade på din egen hemsida! Den lilla monitorn alltså. Om inte annat för att den är så söt...

Passar den som hifiaktig kökshögtalare/datorhögtalare också? Om man vill lyssna på musik med sjysst ljud när man sitter och jobbar t ex? Då är jag intresserad... hoppas inte jag förolämpade dig nu. Du kanske tänkte en mer ambitiös använding....


Den fungerar säkert bra som en högtalare att koppla till datorn och lyssna med på jobbet. Speciellt då om man jobbar som ljudtekniker!

Den är tänkt att bli en extremt avslöjande monitor som är lämplig att lyssna på antingen om man sitter nära och/eller om man har ett väl ljudbehandlat rum. Den är som den är tänkt - extremt avslöjande. Man hör verkligen när någon har gjort ett dåligt jobb och om någon har gjort ett bra. De går inte så djup men jag ska komplettera dem med en servostyrd sub. Nackdelen med dem är att de inte kan spela så högt. Alltså inte så högt som du och jag vill göra men säkert så högt som de flesta andra upplever som högt...

Jag ska ta fram en variant som är mer anpassad för hemmamiljö och som man kan lättare klara sig utan en sub. Diskanten till den blir en annan.

Elementen nu är p13wh och en moddad seasdiskant.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/05 :  16:19:58  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref
Den fungerar säkert bra som en högtalare att koppla till datorn och lyssna med på jobbet. Speciellt då om man jobbar som ljudtekniker!

Den är tänkt att bli en extremt avslöjande monitor som är lämplig att lyssna på antingen om man sitter nära och/eller om man har ett väl ljudbehandlat rum. Den är som den är tänkt - extremt avslöjande. Man hör verkligen när någon har gjort ett dåligt jobb och om någon har gjort ett bra. De går inte så djup men jag ska komplettera dem med en servostyrd sub. Nackdelen med dem är att de inte kan spela så högt. Alltså inte så högt som du och jag vill göra men säkert så högt som de flesta andra upplever som högt...

Jag ska ta fram en variant som är mer anpassad för hemmamiljö och som man kan lättare klara sig utan en sub. Diskanten till den blir en annan.

Elementen nu är p13wh och en moddad seasdiskant.



Ah! Trevligt! Att mellanregistret var p13wh var lätt att räkna ut med tanke på i vilket sammanhang du visade bilden. Att den är så avslöjande kanske inte passar som dator/kökshögtaleri då... det är ju å andra sidan ganska kul med en oansenlig högtalare med de egenskaperna. Blir den kommersiellt tillgänglig, eller stannar det på hobbyprojektnivån?

På tal om avslöjande: Jag tror nog att mitt stora bygge kommer att bli tillräckligt avslöjande, kanske till och med lite mer än jag vill. Jag är njutare, inte analytiker (av musik)... samtidigt är ju hög upplösning nödvändigt för en optimal musikupplevelse.

Livet är inte lätt...



Edited by - j.persson on 2002/11/05 16:24:17
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/05 :  18:45:35  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det fins bara ett deciderat mellanregister i Excelserien:
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF
Det har membran i PP och saknar stygga uppbrytningar. Lite begränsad x-max bara. ( 1 mm ) Bör väl inte delas mycket under 200 Hz?

Själv kan jag inte motstå Peerless HDS 134 850488 efter att ha läst detta:
quote:
SMALL MIDRANGES:
I measured 4 small drivers for use as midrange in a box speaker. I would not use these drivers in a 3-way open baffle design due to their limited volume displacement for lower frequencies.

Vifa P13WH-00 (105 mm effective diameter)
Peerless 850488 (107 mm dia.)
Audax HM130Z12 (102 mm dia.)
Scanspeak 15W/8530K00, proto (112 mm dia.)

A - Non-linear distortion was tested with 100% AM sinewave at 120 Hz, 150 Hz, and 800 Hz. The amplitude was 5.6 Vrms (26 Vpp) and 2.8Vrms.
It is worth noting for all drivers that their distortion level at 800 Hz is not much different from that at 120 Hz, even though the cone excursion is (120/800)2 = 1/44 or 33 dB less. Also, reducing the drive level at 800 Hz by 6 dB improves distortion, but not much more than 6 dB. I have no explanation for these two observations, but they should be investigated, because they appear to be systematic.

120 Hz, 5.6V P-V-S-A
150 Hz, 5.6V P-V-S-A
800 Hz, 5.6V P-S-A-V
800 Hz, 2.8V P-A-S-V
Overall ranking: P-S-V-A, best to worst.

B - Stored energy was tested at 800 Hz and 1600 Hz with a 4-cycle Blackman enveloped burst.

800 Hz P-A-V-S
1600 Hz A-P-V-S
Overall ranking: A-P-V-S, all measured close to each other
These results would point to the Peerless 850488 as my first choice for best performance versus price. The four drivers were selected with some thought. They are well designed and have good sound quality. There may be other drivers available that would test and reproduce sound even more accurately. I would encourage you to use this test method and investigate for yourself, if you need a driver of this size.

Siegfried Linkwitz


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/05 :  20:06:37  Show Profile Send Frasse a Private Message
Mmmm den har jag läst om förut vore onekligen kul att prova peerless har ett bra grundljud överlag. Data finns här hyffsad kurva också.

http://www.d-s-t.com/peerless/data/850488.htm

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/05 :  20:37:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vem säljer det Peerless-elementet? Vad kostar det?
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/06 :  02:46:11  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

Hej allihopa!

Eftersom det engelska vadret ej tillater utomhusaktiviteter sa sitter man har och fordriver tiden...

Tankte hora efter vad ni har har for favoritelement till mellanregister? Ar i forsta hand ute efter 5 tums element...
Vilka tycker ni ar bast??

Mvh Bjorn



Hva med Seas's nye E0016??! ...eller E0015??!
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:40:59  Show Profile Send Frasse a Private Message
Antagligen så kan hifi kit ta hem det har ingen anning om vad det kan kosta dock. Ljudia har ju också vifa men jag tror att de tog elementena från hifi kit antagligen för att minska sina lager kostnader. För övrigt verkar det gå utför hos ljudia med löselement och lådor och sådant... Synd det jag är nämligen bra kompis med ägaren...

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:19:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Seas M15 CH001 verkar Mkt intressant!
Formodligen ganska dyr med tanke pa Neodymmagneterna...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:44:45  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Peerless ligger på ca 600 kr för 5" HDS bas

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:47:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

kanske 400:- ca om man beställer 24st då kanske..
borde kanske bli ÄNNU billigare..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:51:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja alltså det priset är på HifiKit.. så en 400 kan nog mycket väl vara rimligt om du beställer från nån annan. speciellt i såna mängder..
ska du beställa inom en snar framtid så skulle jag behöva fyra stycken jag med..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2002/11/07 20:52:35
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/08 :  02:05:43  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Enklast är att använda dom färdiga kit som finns från Seas: http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm



Enkle er dem, men helt bra er dem ikke!!
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/11/08 :  07:50:30  Show Profile Send MosFet a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

Seas M15 CH001 verkar Mkt intressant!
Formodligen ganska dyr med tanke pa Neodymmagneterna...



Seas Excel M15CH001 kostade 1795kr i våras om man beställde den på Hifikit.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/08 :  11:27:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Simba

quote:
Originally posted by Alexi

Enklast är att använda dom färdiga kit som finns från Seas: http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm



Enkle er dem, men helt bra er dem ikke!!


Jasså! Varför det?
Jag känner en hel del som byggt med dem och rekomenderar dom.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:24:13  Show Profile Send Björn N a Private Message
[quote]Originally posted by MosFet

quote:
Originally posted by Speakerpro

Seas M15 CH001 verkar Mkt intressant!
Formodligen ganska dyr med tanke pa Neodymmagneterna...



Seas Excel M15CH001 kostade 1795kr i våras om man beställde den pEHifikit.
[/quote]


Ouughhh, jag som behover 4 st till mitt nasta projekt...

Men det verkar vara ett mkt fint element, kanske basta mellanregistret som finns idag?

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/12 :  14:16:01  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Har använt dessa i flera av mina projekt:

http://www.d-s-t.com/scs/data/13m_8640-00a.htm

Kan reka dom!

//pwr

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000