HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag vill bygga förstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/02/06 :  01:10:52  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
kortfakta på önskat bygge:
-väljudande
-gärna fjärr
-prisvärt
-två kanaler

Hej jag skulle vilja bygga en förstärkare, men frågan är vilken skall man välja? jag skall driva Vifa Premium 33 med dem och spelar det mesta i musikväg...blev inspirerad av http://www.briangt.com/gallery/nigc-pd/Patek11 såg nice ut, men frågan är räcker den till och kan någon rekomendera andra väljudande alternativ som inte blir allt för dyrt, vad är eg en rimlig budget?

Mvh Ola

http://laserfox.dyndns.org

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/06 :  03:10:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
kollade lite här för att kolla bestyckningen (elementen) i högtalaren
http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/premium/tekening/prem33_3.htm

Det ser ut som det handlar om 2 st parallell kopplade 8 ohmshögtalare - som då tillsammans utgör en last på 4 ohm.

Jag vet inte vilket chip som används i den föreslagna förstärkaren. Men om det är LM 3875 eller LM3876 så skulla JAG fundera en gång på att satsa på en lösning med LM3886..den skall vad jag förstår, klara 4 ohms last bättre.

Edit: Sedan vidare till dina önskemål..det svåra som jag ser det är fjärrkontroll...det kräver kunskapp i programering i assambler eller C för att kunna programmera en microcontroller för att styra förstärkaren med...å som skall tolka signalerna från fjärren. Så fjärr skulle jag skippa om det nu ointe är så att du behärskar elektronik riktigt bra.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/06 03:17:45
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/02/06 :  07:18:50  Show Profile Send nelsson a Private Message
Fjärr kan du lösa genom att köpa moduler, tex från Dantimax eller Schuro.

Några förstärkarkoppingar jag tycker är intressanta finns på Lars Clausens Diy-sidor Oliveaudio. Jag är själv sugen på att bygga en ULCA3 att ha till köksstereo, komponenterna kostar ca 400 kr/ 2 kanaler + nätdel och låda (då räknar jag med lite mer påkostade kondensatorer).

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/06 :  08:04:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
nelson: kollade på Dantimax ..Det var ju inte så blodigt dyrt...37 euro...med lite frakt å så hos ...400 kr kanske..billigare än jag trodde..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/06 08:11:28
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/02/06 :  08:27:31  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message
Vad sägs om att bygga Klass T? www.41hz.com

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:47:52  Show Profile Send Hasse a Private Message
www.hypex.nl

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000