HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I drömmarnas land
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/02/05 :  20:54:59  Show Profile Send gart a Private Message
Hemkommen efter en dags vistelse bland skönheter till både utseende och ljud (Stockholm HighEnd-mässa 2006) kommer man osökt att tänka på sitt första besök på en "stereo-mässa", nämligen HiFi & Stereomässan i början av 1970-talet i gamla Tennisstadions lokaler där jag för evigt blev kär i Transcriptor och SME.

Alltnog, dessa mässor är bl.a. till för att väcka känslor hos oss, känslor om vi kanske inte trodde att vi hade innan vi gick dit. Och dagens känslor stannade vid Marantz SA-15S1 resp. PM-15S1. Nu har jag gått och sneglat lite på motsv. CD-5001 resp. PM-7001 och undrar om det 4-dubbla priset är rimligt?

Och hur förhåller sig Rotel RCD-1072 resp. RA-1070 till detta?

Och, slutligen, H/K HD-970 resp. KH-970?

/Tony

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/06 :  01:43:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Om du kan vänta lite så kommer lite fina bilder och lyssnigsintryck på en ny förstärkare som jag får hem till veckan.
Jag lägger nog upp den på min länk som finns här nedan.
Jag tror det kan vara någonting för dig
Jag hoppas på att den kommer i morgon

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:31:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hej, som tidigare HK-ägare så kan kan säga att jag var nöjd med min 670 till en viss gräns. Det hårda mellanregistret gjorde att jag till slut tröttnade. Synade Marantz länge och väl tills lotten föll på en Vincent sv-233. Marantz förstärkare har enligt mig mycket trevligare karaktär och leder inte till lyssningströtthet. Vad gäller signalkälla har jag bara hört gott om (ej lyssnat själv) om både HK och marantz som cd.

Vad gäller priset... Det är väl tyvärr så, och det verkar vara en generell regel... Vill man ha 10 procent bättre ljud får man lägga dubbelt så mycket pengar... Det blir ju tyvärr nästan alltid bättre med dyrare grejer (tusan också!) men någonstans hittar man väl någon slags rimlighet i pris/prestanda i förhållande till den egna plånboken...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/06 :  18:19:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det där med pengar och förstärkare skall man inte stirra sig blind på.
Det är mer viktigt att man tittar på hur den är konstruerad, och framförallt vad man skall ha den till.
Skall man bara spela högt och ha dunka dunka så duger det med det mästa bara det finns effekt.
Prioriterar man ljudbild och äcktheten i instrument och röster med en öppen och transparent ljudbild med ponus i hela registeret så är det Klass-A förstärkare man skall ha.
Detta är mina erfarenheter som jag grundar på att jag provat många olika förstärkare men det är upp till dig att tro på dem

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:10:51  Show Profile Send gart a Private Message
Näe, dunka-dunka har jag vuxit ifrån. Även om det ändå kan kännas kul att någon gång ta fram och lägga på ett gammalt vax på min Thorens och lyssna. De gamla Cerwin Vega-lådorna var väl mest lämpade till det, men jag tycker nog de duger till annat ljud också. Med tiden har man ju blivit lite av allätare (kanske inte dragspel).

Jag tittade på din hemsida och blev grymt imponerad. Så perfekt kommer jag aldrig nå. (Nottingham-spelaren var ju rå-läcker!)

Men gammalt blir ju bara äldre, och succesivt kommer jag behöva byta ut min gamla Marantz-reciever och Yamaha-CD mot nytt. Dock kommer jag nog inte få råd med godbitarna SA/PM-15S1, utan det får väl bli något i budget-klassen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000