HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Filtrerande nätkablar VS nätfilter/skilljetrafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/05 :  13:19:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag kom på en för mig o utforskad sak vad gäller filtrerande nätkablar i samband med att man redan har nätfilter och skiljetanformator.
I detta fall kan det väll inte vara någon nytta med filtrerande kablar eftersom nätfilterna tar hand om uppgiften, det räcker väll med att kablarna är skärmade i detta fall
Att jämföra nätkablar i en redan filtrerad annläggning så kanske det inte är så lätt att höra skillnader på själva filtrerande effekten utan man kanske hör skillnaderna på ex de skärmande egenskaperna eller vad tror/vet ni????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/02/05 :  14:13:30  Show Profile Send Matrixen a Private Message
De skall fortfarande vara skärmade. Annars agerar den sista stumpen in i apparaten antenn med risk att suga åt sig högfrekvent skräp.

edit: det hade du nog redan listat ut ser jag när jag läste din fråga igen... Låter det stå kvar iallafall som ett bevis på mitt slarviga läsande....

Edited by - Matrixen on 2006/02/05 14:15:07
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/05 :  18:04:07  Show Profile Send freann a Private Message
Filter på filter är inte bra alls. Som i vilket annat filter som helst får man fler resonanserfrekvenser ju fler komponenter man stoppar in. Två seriekopplade filer kan bli bättre eller sämre beroende på deras resp. delfrekvens etc.
Själva kabeln i sig är ju ett filter med sina egna elektriska egenskaper. Bara där har vi nog en förklaring till varför olika nätkablar låter olika - i olika anläggningar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/05 :  18:28:17  Show Profile Send CC a Private Message
"Två seriekopplade filer kan bli bättre eller sämre "
Stämmer bra med mina erfarenheter!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000