HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RF Stopper...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/02 :  13:40:09  Show Profile Send n/a a Private Message

Har ni provat sådana? Är det vanliga ferritkärnor?
Vet att de brukar sitta på vissa datakomponenter som digitalkameror och scanner men har aldrig sett några på hifi utrustning.

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:48:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man kan sätta dem på nätkablar för att dämpa högfrekventa störningar i AC. Men de har ganska liten effekt och en bra nätkabel fungerar mycket bättre (hemma hos mig). F.ö. finns de inbyggda på en del nätkablar som ett komplement.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:15:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja, detta är ett "tweak" som inte fungerade hemma hos mig heller. Kunde inte höra nån skillnad alls. (Nu gör jag säkert någon/några glada!)

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/03 :  12:27:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan pröva med att sätta dom på signalkablarna från cd-spelaren.
Kan i vissa fall lugna ner ljudet.
Vissa cd-spelare (typ Pioneer) släpper ifrån sig mer digitalt skräp än andra så resultatet kan variera.

Edited by - Björn-Ola on 2002/11/03 12:29:10
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/03 :  12:47:46  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ferritkärnor syftar till att motverka utifrån kommande RF-störningar och torde, tyvärr, vara verkningslösa mot det högfrekventa skräp som t ex Pioneers Legato Link-omvandlare skapar och som redan är en del av signalen. Ett bra sätt att minimera RF-instrålning i anläggningen är att använda få, korta och lågkapacitiva signalkablar. Använd gärna också optisk kabel för digital signalöverföring.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/03 :  12:51:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det förstår jag inte.
Dom verkar väl som ett lågpassfilter och inte som en skärm?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/03 :  13:02:23  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det förstår jag inte.
Dom verkar väl som ett lågpassfilter och inte som en skärm?

Det beror sig lite på hur man sätter ferritringen...om man sätter den runt en hel kabel där alla ledarna går samma väg i ferritringen så fungerar den som en spole på hela kabeln men inte på de enskilda ledarna, alltså den stoppar rf-instrålning men släpper igenom högfrekvens som kommer från signalen på ledarna. Sätter man däremot en ferritring runt bara signalledaren och inte samtidigt runt jorden så får man ett lågpassfilter för signalen.

(en ferritring fungerar precis som en kärna till en spole, d.v.s. att den förstärker magnetfältet runt en kabel och på så sätt ökar induktansen. Har man däremot två kablar genom samma ferritring (t.ex. en signalkabel) och sänder en signal genom dom (strömmen i ena går "framåt" och i den andra "bakåt") så blir det inget magnetfält från kablarna då de tar ut varandra, kommer det däremot en störning där strömmen går åt samma håll genom båda kablarna så bildas det ett magnetfält och ferritringen fungerar som en spole och lågpassfilter)

(virrigt?)

Edited by - norman on 2002/11/03 13:08:58
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/03 :  13:09:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det här övergår min begränsade fattningsförmåga men du har säker rätt.

Men inget hindrar att man provar och ser vad som händer.
Dom är ju inte speciellt dyra och gör väl knappast någon skada.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/03 :  13:25:55  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det här övergår min begränsade fattningsförmåga men du har säker rätt.

Men inget hindrar att man provar och ser vad som händer.
Dom är ju inte speciellt dyra och gör väl knappast någon skada.

Prova kan man alltid! De hindrar ju iaf RF-instrålning. Själv vet jag dock inte hur stort problemet med rf är, det beror väl iof mycket på utrustningen och mängden störningar... man kanske minskar de retliga störningarna från mobiler.?..
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/04 :  07:38:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Något man kan pröva är att sätta dom på högtalarkablarna. Vid plusterminalen.
Skall göra nytta enligt rapporter.
Hindrar RF-störningar att gå in baklänges in i förstärkaren.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/04 :  10:07:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
var kan dessa handlas då? hur mkt kostar de? elfa?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/04 :  12:29:57  Show Profile Send dax a Private Message
Elfa lär ha sådana. Vill man betal lite extra har jag för mig att Hifi-kluuben har sådana också.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/04 :  12:33:12  Show Profile Send dax a Private Message
P] elfas hemsida kan du söka efter ferritblock! Verkar kosta under hundrinegn.

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:28:06  Show Profile Send no_85 a Private Message
"Har man däremot två kablar genom samma ferritring (t.ex. en signalkabel) och sänder en signal genom dom (strömmen i ena går "framåt" och i den andra "bakåt") så blir det inget magnetfält från kablarna då de tar ut varandra, kommer det däremot en störning där strömmen går åt samma håll genom båda kablarna så bildas det ett magnetfält och ferritringen fungerar som en spole och lågpassfilter"

Gäller (om jag inte minns helt fel) endast om kablarna är tvistade.
Detta "skapar" då, som det så fint heter på Engelska (och inom datorvärlden (som man får lära sig när man som jag läser till nätverkstekniker)) ngt. som kallas "cancellation".
Magnetfälten från dom två ledarna tar ut varandras magnetfält och förhindrar t.ex. risken för "cross-talk". Detta utnyttjas i t.ex. Cat.5-kablar.
Ngt. som dock är viktigt är att man tvistar rätt plus-ledare med rätt minus-ledare.

Ferritringar kan vara intressanta om man har en "Klass-D-" (el. som det egentligen heter PWM-) förstärkare. Annars tror jag dom kan förbises. Skall iofs hindra t.ex. radiosignaler el. dyl från att komma in.

Dax, priset gissar jag avses för 50 st. el. liknande. Borde inte kosta mer än ett par spänn.

Mvh
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/04 :  23:07:08  Show Profile Send dax a Private Message
quote:

Fast använda en ferritring (choke, inte ferritblocket alltså) eller tvistade kablar är väl två olika metorder för att minimera påverkan av elektromagnetiska fält.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/05 :  08:22:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då förstår jag varför ferritring inte kan fungera som filter, samma störning går tillbaka i kabeln och magnetfälten tar ut varandra. (Smack, handflatan i pannan.)
Det där med flätning av kablar o.dyl kanske någon här på forumet kan reda ut?
Vad händer egentligen?
Sedan är det väl så att det är när kablarna ligger parallellt med varandra och strömmarna går
åt motsatt håll som magnetfälten tar ut varandra?
Men vad händer när kablarna flätas och i princip ligger i 90° vinkel i förhållande till varandra?
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/11/05 :  18:02:01  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by dax

quote:

Fast använda en ferritring (choke, inte ferritblocket alltså) eller tvistade kablar är väl två olika metorder för att minimera påverkan av elektromagnetiska fält.

Jag syftade inte just i sammanhanget med ferritblock/-ring/-kärna (ferritblock är för övrigt samma som ferritring (väl?), fast delad).

Skulle kanske bara ha quota't:
"...sänder en signal genom dom (strömmen i ena går "framåt" och i den andra "bakåt") så blir det inget magnetfält från kablarna då de tar ut varandra..."

Så; "Cancellation" (kablarnas magnetfält tar ut varandra) gäller endast om respektive +&- pol är tvistade.

B-O.; Inte vad jag har förstått det som, se ovan.

Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/06 :  08:59:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man har 2 ledningar tätt ihop dragna parallellt med varandra så kommer
dom att alstra var sitt magnetfält när det flyter ström igenom, där magnetfälten i stort sätt kommer att överlappa varandra helt . Magnetfälten går i ringar runt ledarna vinkelrätt mot strömmens riktning. Om strömmen går åt motsatt håll i ledarna så kommer det ena magnetfältet att bli spegelvänt och magnetfälten kommer då att ta ut varandra.

Men om ledarna ligger vinkelrätt mot varandra som i en flätad kabel, hur blir det då?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:10:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hmm.... dom som hade kunnat svara på det här är nog utslängda ur forumet.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/15 :  21:18:32  Show Profile Send dax a Private Message
Ett försök til förklaring Björn-Ola!

En tvistad kabel tar upp magnetiska fält i mindre grad än en icke-tvistad! Jag skulle behöva rita för att förklara detta, men nåja.

Om du tänker dig en friliggande kabel som ligger och skickar ut en massa elektromagnetiska vågor (kallas STÖR), t.ex en nätkabel. En bit ifrån, tänk dig strax under STÖR har du din högtalarkabel, tänk dig en vanlig kabel med parallella ledare som bildar en sluten slinga(typ mellan förstärkare och högtalare).

Stör kommer då att skicka ut ett magnetisk fält som riktas runt sig självt (högerhandsregeln). Detta fält kommer att tas upp i slingan(stor area, dvs om det är separerade ledare, kommer att medföra att mer "flux" tas upp, flux är väl egentligen magnetisk flödestäthet eller något annat mumbojumbo). Fältet som går genom slingan kommer ge upphov till en inducerad ström i slingan. Slingan försöker då motverka detta yttre fält (Lenz lag) genom att skapa en ström som ger upphov till ett motriktat magnetiskt fält. Denna ström kommer då att vara en störstöm genom dina högtalarkablar. Tänk dig t.ex att i slingan i den övre ledaren går strömmen åt vänster och i den undre åt höger.

Har du nu en tvistad kabel kan du tänka dig varje liten "tvist" som en liten sluten slinga. Varje sådan slinga kommer att känna av det magnetiska fältet precis som ovan, men arean är mycket mindre. En mindre störstörm kommer också att induceras i varje slinga. Även här kommer det att gå en ström åt höger i den övre delen i VARJE slinga och en ström åt vänster i VARJE nedre del av en slinga/tvist.

Nyckeln till fiffigheten är att två på varandra följande slingor kommer att ha strömmer som är motriktade och lika stora, de kommer alltså att tas ut! Tänk dig två slingor bredvid varandra. Övre delen på slinga ett sitter samman med den undre delen på slinga två och vice versa (här skulle en bild göra susen). Den enda netto-störstömmen som blir kvar är den som induceras i "ändarna" där man inte har perfekta slingor samt inga grannslingor! Men där är arean på "slingan" väldigt liten så påverkan från det magnetiska fältet från STÖR blir väldigt liten.

Observera att det är endast den induktiva kopplingen mellan ledarna som begränsas! Vill man även begränsa den kapacitiva får man göra en balanserad tvistad kabel!

Det var i alla fall ett försök till förklaring!

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/11/16 :  00:21:02  Show Profile Send no_85 a Private Message
"En tvistad kabel tar upp magnetiska fält i mindre grad än en icke-tvistad! Jag skulle behöva rita för att förklara detta, men nåja."

Och(!), "utstrålar" även mindre magnetiska fält!
Vilket jag ville/försökte komma-fram-till/förklara men inte togs på allvar (el. dyl.).

Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/18 :  09:17:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tackar!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000