HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Signalväljare med reläer, skall man bryta jorden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/02/03 :  18:29:47  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Skall göra mig en signalväljare med reläer till ett försteg, min första tanke var att man bara behöver ett tvåpoligt relä per kanal eftersom signaljorden är ju gemensam ändå..

Sen började jag fundera om man vill blanda in jord från mer än en signalkälla samtidigt?

Frågan är alltså, bör man bryta även jorden så att en och endast en signalkälla är inkopplad samtidigt?

Mvh Mikael

Think what's inside the box!

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/02/03 :  19:10:13  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det borde gå utmärkt bra att göra så, man skulle bryta upp eventuella jordloopar mellan apparaterna. Något att tänka på är att man kanske vill sätta motstånd mellan jordarna så dom inte kopplas bort helt, om jordkontakten skulle utebli men signalledaren göra kontakt får man ju ett minst sagt kraftigt brum. Alla som stoppat i en RCA kontakt i ett påslaget slutsteg där mittstiftet gjort kontakt först vet vad jag menar. Motstånden hindrar jordlooparna från att få någon större ström genom sig och dom inducerade spänningarna är låga, 1k kanske skulle vara ett värde att börja prova med.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/02/03 :  19:16:41  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ljudkvalitetsmässigt är det bättre att inte bryta jorden.
Testade i mitt TVC-försteg.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000