HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 J-Fet Zenitron.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:03:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Detta ritade jag nån dag efter att husguden Pass kom med sin J-Fet Zen.
Det skulle vara skoj med lite feedback på kretsen.
Det skall väl byggas men jag behöver få tag i lite J-Fetar först...

Edited by - Circlomanen on 2006/02/03 09:08:31

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:24:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Nu med rätt polaritet på nätdelarna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:34:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag får kanske berätta lite om den.
Det är en DC kopplad balanserad ENSTEGS förstärkare! (Gör om det om ni kan!)
Det är ett par Lovoltech J-Fetar med ett par vanliga fetar kaskodade ovanpå. Det finns två återkopplingslingor som går korsvis från från ut till ingång. De bör hålla DC offset till ett minimum. Det är en, i sann Pass anda, supersymetrisk konstruktion.
Målet är att kunna ha ETT förstärkande steg men utan trafos eller kondingar på utgången.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/03 :  10:14:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Den ser enkel ut för en amatör som mej
L1 o L2 150 är det H eller MH?
I vilken storleksordning bör nätdelarna vara?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7934 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:40:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Meddela mig gärna om du ska beställa trissor från Lovoltech!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:42:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
L1 och L2 är en bifilärt lindad 2 x 150 mH induktans. Nätdelarna skall kunna ge kontinueliga 2 ampere utan brum och brus. Nätdelarna är väl den svettigare delen att köpa/bygga.
4 st 22000 mF med en 5 mH drossel imellan nånstans (CLC) borde räcka.
Den är enkel, men detta är ett första utkast. Skall väl rita om den när jag hinner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/03 :  15:02:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Lite mer iordning.
R11 och R12 skall vara potentiometrar men jag vet inte hur man ritar dem i programmet.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/02/03 :  15:15:54  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Ja lite trissor vill jag med ha om det skall beställas!

Det är alltid lika roligt att se dina designer! Inte alltid fungerande och inte alltid helt genomtänkta men oftast innovativa, alltid intelligenta, alltid roliga och alltid framförda med obrytbar entusiasm

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:49:59  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Som vanligt när man ser en Circlo förstärkare så blir man alldeles snurrig i huvudet. Kan du inte berätta lite mer om hur den fungerar?

Vilka DC nivåer förväntar du dig i olika punkter, signalsving?
Är viloströmmen genom J1 och J2 2A vardera?
Vad har R8 och R9 för funktion? Känns som det kommer gå en väldig massa ström genom dem?

På nått sätt känns det även som om du får positiv återkoppling via R11//C1 i den övre slingan och R12//C2 i den undre.

Man kommer bli gråhårig innan man förstår hur en Circlotron förstärkare fungerar

Mvh

Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/04 :  06:50:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
AAAARG!!! Jag var visst trött igår! Så här skall den se ut.

Jag är ovan att rita på datorn....

quote:
Det är alltid lika roligt att se dina designer! Inte alltid fungerande och inte alltid helt genomtänkta men oftast innovativa, alltid intelligenta, alltid roliga och alltid framförda med obrytbar entusiasm

Tack för dom värmande orden!

quote:
Som vanligt när man ser en Circlo förstärkare så blir man alldeles snurrig i huvudet. Kan du inte berätta lite mer om hur den fungerar?

Vilka DC nivåer förväntar du dig i olika punkter, signalsving?
Är viloströmmen genom J1 och J2 2A vardera?
Vad har R8 och R9 för funktion? Känns som det kommer gå en väldig massa ström genom dem?

På nått sätt känns det även som om du får positiv återkoppling via R11//C1 i den övre slingan och R12//C2 i den undre.

Man kommer bli gråhårig innan man förstår hur en Circlotron förstärkare fungerar

Det skall väl komma nått om det så småning om.. När jag hinner.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000