Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 09:03:47
|
Detta ritade jag nån dag efter att husguden Pass kom med sin J-Fet Zen. Det skulle vara skoj med lite feedback på kretsen. Det skall väl byggas men jag behöver få tag i lite J-Fetar först...
|
Edited by - Circlomanen on 2006/02/03 09:08:31 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 09:24:44
|
Nu med rätt polaritet på nätdelarna. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 09:34:17
|
Jag får kanske berätta lite om den. Det är en DC kopplad balanserad ENSTEGS förstärkare! (Gör om det om ni kan!) Det är ett par Lovoltech J-Fetar med ett par vanliga fetar kaskodade ovanpå. Det finns två återkopplingslingor som går korsvis från från ut till ingång. De bör hålla DC offset till ett minimum. Det är en, i sann Pass anda, supersymetrisk konstruktion. Målet är att kunna ha ETT förstärkande steg men utan trafos eller kondingar på utgången. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 10:14:36
|
Den ser enkel ut för en amatör som mej L1 o L2 150 är det H eller MH? I vilken storleksordning bör nätdelarna vara? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7934 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 11:40:39
|
Meddela mig gärna om du ska beställa trissor från Lovoltech! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 11:42:24
|
L1 och L2 är en bifilärt lindad 2 x 150 mH induktans. Nätdelarna skall kunna ge kontinueliga 2 ampere utan brum och brus. Nätdelarna är väl den svettigare delen att köpa/bygga. 4 st 22000 mF med en 5 mH drossel imellan nånstans (CLC) borde räcka. Den är enkel, men detta är ett första utkast. Skall väl rita om den när jag hinner. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 15:02:51
|
Lite mer iordning. R11 och R12 skall vara potentiometrar men jag vet inte hur man ritar dem i programmet. |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 15:15:54
|
Ja lite trissor vill jag med ha om det skall beställas!
Det är alltid lika roligt att se dina designer! Inte alltid fungerande och inte alltid helt genomtänkta men oftast innovativa, alltid intelligenta, alltid roliga och alltid framförda med obrytbar entusiasm |
Think what's inside the box!
|
|
|
ByggareAndy
Member
266 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 22:49:59
|
Som vanligt när man ser en Circlo förstärkare så blir man alldeles snurrig i huvudet. Kan du inte berätta lite mer om hur den fungerar?
Vilka DC nivåer förväntar du dig i olika punkter, signalsving? Är viloströmmen genom J1 och J2 2A vardera? Vad har R8 och R9 för funktion? Känns som det kommer gå en väldig massa ström genom dem?
På nått sätt känns det även som om du får positiv återkoppling via R11//C1 i den övre slingan och R12//C2 i den undre.
Man kommer bli gråhårig innan man förstår hur en Circlotron förstärkare fungerar
Mvh
Andy
|
Ingen signatur för tillfället |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 06:50:14
|
AAAARG!!! Jag var visst trött igår! Så här skall den se ut.
Jag är ovan att rita på datorn....
quote: Det är alltid lika roligt att se dina designer! Inte alltid fungerande och inte alltid helt genomtänkta men oftast innovativa, alltid intelligenta, alltid roliga och alltid framförda med obrytbar entusiasm
Tack för dom värmande orden!
quote: Som vanligt när man ser en Circlo förstärkare så blir man alldeles snurrig i huvudet. Kan du inte berätta lite mer om hur den fungerar?
Vilka DC nivåer förväntar du dig i olika punkter, signalsving? Är viloströmmen genom J1 och J2 2A vardera? Vad har R8 och R9 för funktion? Känns som det kommer gå en väldig massa ström genom dem?
På nått sätt känns det även som om du får positiv återkoppling via R11//C1 i den övre slingan och R12//C2 i den undre.
Man kommer bli gråhårig innan man förstår hur en Circlotron förstärkare fungerar
Det skall väl komma nått om det så småning om.. När jag hinner.
Mvh Johannes. |
|
|
|
Topic |
|