HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket program för att kunna öppna RAW format
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/02/03 :  08:34:39  Show Profile Send nahoj a Private Message
Som sagt, jag undrar vilket program jag skall använda för att öppna/arbeta med RAW format på mina bilder i pc
bildvisningsprogrammet i xp klarar det ej, inte heller photoshop elements, det medföljande programmet med 350d funkar ju, men söker något komplement.

// Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/02/03 :  08:52:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kan du inte konvertera till något okomprimerat format från det medföljande programmet? I värsta fall kan man ju ta högsta möjliga skärmupplösning, välja fullskärmsvisning och ta en screenshot och sedan klistra in det i exempelvis photoshop.

Du förresten, med lite tur kan 350d finnas under "import" i photoshop?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:06:08  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jo den finns under import i photoshop, men det programmet verkar inte hitta raw bilderna dock alla andra.
Den funktionen funkar annars.
Jag kan konvertera till jpeg, tiff o något mer .
Men då förblir de väl inte okomprimerade, eller?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:25:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om du har Photoshop CS eller CS2 så är det relativt lätt att göra om RAW-filer till jpeg. Om du omvandlar till Tiff blir filen okomprimerad. Om jag inte är fel ute, men det är vad jag läst utifrån min D100.MvhKristofer
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:35:59  Show Profile Send nahoj a Private Message
Ok tackar får kolla detta när jag kommer hem igen.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:39:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
TIFF bör vara okomprimerat. JPEG bör du undvika om du vill ha dem okomprimerade.
Rekommenderar givetvis CS2.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:43:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att konvertera en RAW ska man ju inte göra , då förlorar man ju alla fördelarna med formatet. Du bör kunna hitta plugin på Adobes sida som stödjer Canons RAW format. Samma gäller Nikon ägare för kamera tillverkarna idag har sina egna avarter av RAW

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  12:33:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du måste ha Photoshop CS2 för att kunna öppna RAW filer från 350D.
RAW är ingen standard utan formatet är olika för olika kameror vilket innebär att programmet måste stödja just din kamera (Adobe har skapat en egen öppen standard som kallas DNG men så vitt jag vet är det ingen kamera som ger det direkt ut, konverteringsprogram finns dock att ladda hem från Adobe).

Vad gäller program så är Rawshooter Essentials bra och fritt (finns att ladda hem från tillverkaren, sök så hittar du det).
Det är vad jag och många med mig använder med 350D. Många tycker det ger bättre resultat än RAW-konverteraren som medföljer CS2.



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/03 :  12:44:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En gång i tiden så var det faktiskt ett gemensamt format men det var lääänge sedan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/02/03 :  12:54:57  Show Profile Send nahoj a Private Message
Tackar för alla svar, ni e för hjälpsamma.

// Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/02/03 :  18:52:06  Show Profile Send Egill a Private Message
Nja man förlorar inte alla fördelar om man har en separat rawkonverteraren, du har fortfarande möjligheten att ändra vitbalans exponering mm innan du framkallar en tif-eller jpgbild. Har du inte PS CS, så får du göra det hela i två steg, först rawkonvertera sen öppna den konverterade bilden i PS elements ch fortsätta jobba med den där (om det behövs). Det kan bli många bilder, men det viktigast är att du sparar RAW-bilden och den bearbetade PS-bilden i photoshopformat med alla lager och annat. Du kan ju alltid framkalla en ny bild från RAWbilden och du kan också framställa nya jpg-bilder av olika format och upplösning från din photoshopbild.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/02/03 :  21:54:03  Show Profile Send nahoj a Private Message
Hittade Rawshooter Essentials, att det dessutom är gratis gör ju inget, lekt lite med det nu o det verkar ju rätt bra det programmet, för en nybörjare som mig.

Tack för det tipset.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000