HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 saxofon/trumpet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:13:30  Show Profile Send Jens1966 a Private Message
Hej,

Är det någon som har något tips på saxofon- och trumpetskivor med bra inspelning?

Jens

struts
Member

315 Posts

Posted - 2006/02/01 :  23:34:04  Show Profile Send struts a Private Message
Brecker brothers, trumpet och sax, har gjort en del bra, om man gillar fusionsgenren, och ett bra exempel är "Out of the loop" utgiven av GRP.

Danska saxofonisten Lars Möller har gjort en cd som heter "kaleidoscop" utgiven på NAXOS som dessutom blev vald till årets jazzalbum det året och den är mkt bra på alla sätt.

En bra samlings cd utgiven av lågbudget bolaget CHARLY med mkt coola jazzklassiker med fokus på sax är "Sax at midnight" och det är väldigt bra urval.

Vill även slå ett tungt slag för en av mina absoluta favoriter "Backbeat" som är soundtracket till filmen med samma namn. Det är inte Backbeatfilmen med Beatlesmusik utan här är det fräck jazz med stark 60tals prägel. Filmen som jag inte sett handlar om Beatles första basist Stu Sutcliffe som valde konsten före musiken.
Den är utgiven av Virgin, 1994,och kan nog vara svår att lägga vantarna på men lyckas du så har du en pärla. Terence Blanchard på trumpet, David McMurry på sax, Eric Reed piano, Don Was bas, Arthur "Buster" Marbury trummor, Mark Goldenberg gitarr och Luis Conte percussion.

Kanske nåt kan passa/Struts
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/02 :  01:13:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Miles Davis - Kind of blue är väl den som dyker upp först när jag tänker på detta.

Arne Domnerus har ju spelat in en del bra, t.ex Antiphone Blues och Easy Going.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/02/02 :  09:55:30  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Soundtracket till "Hot Spot" med bla Miles Davis och John Lee Hooker är lysande.

GRP och DMP har givit ut mycket jazz med hög kvalitet.

http://www.dmprecords.com/index.html

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/02/02 :  15:28:45  Show Profile Send lindome a Private Message
Somethin' else med Cannonball Adderley!

Cannonball på sax och Miles på trumpet

Till och med bättre än Kind of Blue.

Särskilt på vinyl

Edited by - lindome on 2006/02/02 15:29:31
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/02 :  16:50:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Jan Garbarecks saxofonlir gillar jag ECM plattor braaa ljud.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000