Author |
Topic |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 11:07:08
|
För ett tag sedan då brorsan hörde min GC oach HFLS1 blev han imponerad och ville själv bygga lite, efter ett tag så bestämde han sig för att bygga ett par Proackloner till sin hembio. Allt var frid och fröjd och efter ett tag så sa jag att jag kunde bygga ihop en gainclone till dem förutsatt att han betalade delarna, inga problem då jag hittade en trafo för 100-lappen.
I alla fall så satte jag ihop detta åt honom och han sålde sin tidigare H/K reciever av mindre modell (avr330?).
Nu är saken så att detta låter inte alls så bra som väntat. gainclonen är inte felbyggd utan den är helt testad och riktig, det är en 3875 förresten.
Proacen däremot, de har Intertechniks standardkondingar, Q4, och tritec-spolar. Här är problemet, jag läste på en annan hemsida där en kille hade byggt med tritec från intertechnik och angivit passande specifikationer så jag beställde dessa istället för de luftlinfdade vanliga. Dock var det visst en somt de inte längre sålde och Tritecen hade högre resistans än de annars rekommenderade.
Saken är den att denna kombinationen låter inte alls speciellt, nu är kanske hfls1orna bättre an proac en de borde ju inte låta så livlösa som de gör nu, det är ett dött lopp mellan H/Kn och den nuvarande kombinationen. Jag har funderat på att sätta in ett OP-försteg byggda runt opa627 istället för passiv 10k-pot som det är nu men jag vet inte om det hjälper.
Har ni några förslag på vad man kan göra? För jag SKA fan se till att han får ett system han är nöjd med.
Edit: Filter
1,5ohms motståndet inte använt |
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2006/02/01 12:27:26 |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 13:13:09
|
Hejsan,
Har du provat den bekväma vägen än? Testat med nån annan förstärkare än GC (ja efter HK'n är såld alltså)? Alltså sida vid sida!??
Jag tror du gör rätt i att bygga ett aktivt försteg. Bara en passiv pot är inte nån robust lösning, i mina ögon.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 13:27:28
|
jo, när de först stod klara så spelades de med hypexslutsteg och en bärbar cd. lät bra Gainclonen funkade fint innan, det enda jag bytte var låda och trafo, samma specifikationer men centertappad istället för dubbla sekundärer.
Men inte sida vid sida.
Jag beställde en etstank från trimlog för detta syftet (försteg). Den är dock restnoterad så det tar nog några veckor innan jag kan göra nått åt det. |
Edited by - Kmj on 2006/02/01 13:28:45 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 12:16:50
|
Om du var nöjd med det som hypexslutsteget presterade med dessa högtalare så skulle jag fundera på strömdelen i gainclonen. Dvs kraften som trafon + lytar kan prestera kanske inte räcker för dessa högtalare. Jag kan inget om tritec-spolar, men om du misstänker att de ställer till med problem så är det väl inte så dyrt att köpa vanliga luftlindade? |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 12:42:43
|
Saken är ju den att jag vet inte vad jag ska misstänka men det går väl på runt 500:- att byta spolar iallafall. Gainclonen ska nog klara det, den har en trafo på 300VA och den vanliga kondingbestyckningen.
Jag letade upp detta ur proac-våra byggen tråden (citerar mig själv) quote: Kan nån säga om jag har strulat till det nu? Jag skulle precis besatälla spolar till brorsans proackloner då jag läste på humble homemade hifi och såg att han använde tritec-spolar från intertechnik (där jag beställde från) på sina dyrare versioner och såg att deras motståndsvärde stämde bra överens med det jag sökte. Snabbt som fasen så bytade jag från 2mm till tritec och skickade beställningen. Nu har det kommit och på spolarna står det att den på 1,8mH har ett inre motstånd på 0,49ohm vilket är en bra bit från de rekommenderade 0,20. Kommer det att gå bra ändå eller är detta illa? Vad jag har förstått så är detta viktigt till dessa högtalarna.
Detta skulle nog vara bra ändå. Jag får väl på nått sätt testa, ta hans GC och koppla till mina hfls1:or
EDIT: Om den större spolen har en högre resistans så är det ju troligt att de mindre också har det. |
Edited by - Kmj on 2006/02/02 12:45:14 |
|
|
|
Topic |
|
|
|