HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre med automatsäkringar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/01 :  08:29:08  Show Profile Send jaejin a Private Message
Igår när jag kollade i min lägenhet så hade en elektriker bytt ut mitt proppskåp mot ett automatsäkringskåp.

Vilket är egentligen att föredra??






(jag som inte för så länge sedan hade köpt en guldsäkring.
Det blev inge test med den inte....)

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  08:55:06  Show Profile Send mayro a Private Message

Det du har nu är "bäst"... Så det va bra..Du har tur din rackare...

Nackdelen är att dom löser ut lättare vid påslag av kraftiga grejor även om dom lätt driver... Fördelen är att dom har bättre kontaktyta än en ultratunn tråd... Samt även detta att vid ev fel dom löser ut snabbare är begränsande i hur mycket som går sönder kanske..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/01 08:57:19
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/01 :  09:10:00  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ja jag tittade upp och undrade men det där har väl inte suttit där tidigare?? hmmmm

Nya uttag är pågång.....

Någon som kan förklara hur automatsäkringar fungerar???

Hur ändrar man om ifrån tex 10A till 16A.
Är det samma där att man byter ut någonting intui???
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/02/01 :  09:28:36  Show Profile Send mats31 a Private Message
Vill inte återstarta den hetsiga säkringsdebatten. Verkar dock som åsikten att det är märkbara ljudförbättringar att uppnå med fina audiosäkringar med extra fin dämpsand har dött ut.

Bra att vi fokuserar på väsentligheter numera!

/M
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/02/01 :  09:42:09  Show Profile Send Vox a Private Message
För att byta från t.ex. 10 till 16A måste hela automatsäkringen bytas.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/01 :  10:23:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det går utmärkt att byta autosäkringar mot guldisar i en Klang-modul tex.

Se längre ned denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46464&SearchTerms=en el till pappa


Mvh,
M
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/04 :  10:07:35  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag vill bara vara så där lagom tråkig och moralpredikande och påpeka att för de flesta av oss är det olagligt att byta upp sig i säkringstorlek! Kolla i elräkningen vilken strl. ni betalar för! Jag säger inte detta för att spara pengar åt elbolagen utan av den orsaken att otillåten säkringsstrl i värsta fall kan orsaka personskada och även dödsfall! I ett villaområde jag bodde i förrut var det så många som hade "bytt upp sig" att transformatorkiosken utanför brann upp. Tack och lov kom ingen till skada den gången, men det blev dyrt för de som hade "fuskat".

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/04 :  10:28:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
indoles77:
I det här fallet avses de "inre" säkringarna (dvs i det vanliga "proppskåpet") och inte huvudsäkringarna vilket är två helt skilda saker. Huvudsäkringarna är det man "betalar för".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/04 :  19:29:14  Show Profile Send indoles77 a Private Message
ztenlund: inre säkringar!? Bor man i lgh finns det ibland bara huvudsäkringar. Huvudsäkringarna för lgh sitter även de i "proppskåpet" och ser oftast inte annorlunda ut än vilken säkring som helst! Begreppet huvudsäkring är ju något diffust då det ofta används för de säkringar som säkrar inkommande linjer/faser till varje kopplingsställe (säkringskåp/lgh/villa/bostadsområde/inkommande matning från vattenfall, etc...). Varje elcentral har därmed huvudsäkringar! Det man betalar för är den största säkringen i sin starkströmsanläggning (i detta fall sin lgh/villa). Men det var överhuvudtaget inte detta jag ville poängtera med mitt inlägg utan bara det att om man byter upp sig utan att meddela nätägaren kan denne inte anpassa sina säkringar och skyddsutrustning. Det innebär i realiteten att om för många personer "fuskar" i sina bostäder kan det (i värsta fall) orsaka stora problem längre upp i elnätet med allvarliga/dyra skador som följd!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000