HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 IEC kontakter etc.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/31 :  23:12:25  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tänkt handla upp mig på ett par IEC kontakter inom en snar framtid, men har några undringar vad gäller de olika alternativens märkningar. På en del är det 125 V och 15A som gäller, och jag vet att dessa används i 240 V land, men är det helt OK att göra så, för i så fall, varför finnes det 240 V alternativ i så fall?

På e-bay finns just nu ett gäng Oyaide IEC till hyfsat pris, och de är angivna som 125 V och 15 A, säljaren säger det är OK för Sverigeland, men är det det?

J. Ullberg

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/01 :  00:22:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
tja...Jag har en Oyadide och d står nog ungefär samma på den,men d funkar kanske så att de e godkända för 125v/15A enligt nån standard,men det behöver inte betyda att dess gräns är angivna 125/15...?

Eller?
Rätta mig nån innan jag börjar skämmas ;)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/09 :  21:32:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tänkte bara jag skulle tala om att jag nu erhållit svar från Parts Express, och vad gäller hela deras sortiment av IEC så är de märkta med 10A-220V men marknadsförs som 15A-125V då de flesta säljs inom USA. Det var ju trevligt att få veta, för det får man inte ens information om på alla tillverkares hemsidor.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000