HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OT, Elektronikkunniga -Hur bygger jag en sån här ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2006/01/30 :  23:28:00  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej,
och ursäkta, detta är antagligen ett av de minst Hifi-relaterade projekten här på forumet. Men det finns en liten koppling...

Bakgrund:
Efter omdränering av huset har jag sänkt dräneringen ca 35 cm och installerat en pump (230V) som lyfter upp vattnet till avloppet. I pumpen sitter en flottör som startar pumpen vid behov.

Önskemål:
Jag vill ha en "manöverpanel" i pannrummet med:
1. Strömbrytare
2. Lampa som visar att strömmen är påslagen
3. Lampa som signalerar när pumpen går

Hur gör jag? Finns den att köpa/var? Eller hur bygger jag en?

Ja just det, Hifi-kopplingen - lyssningsrum i källaren så klart...

/Daniel

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/31 :  18:30:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
förmodar att du har en dränkbar pump med stickpropp och kabel???

DÅ är det lite bökigt... men fullt möjligt:


1. GÖR INGET SOM DU INTE HAR BEHÖRIGHET TILL!!!! DU LEKER MED DÖDEN OM DU INTE GÖR RÄTT!!!!

2. En lampa och strömbrytare KANSKE du kan fixa själv... annars LÄGG NER PROJEKTET..

3. För att få indikation att pumpen går finns några olika möjligheter beroende på hur din anläggning ser ut: OM du kommer åt flottörbrytaren kan du koppla den där... om inte måste du bygga en enkel strömavkänningskrets.... och då måste du kunna betydligt mer elektronik/elarbete...


b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2006/01/31 :  20:32:26  Show Profile Send DanneS a Private Message
OK, ja det är en dränkbar pump med kabel och stickpropp fast den klippte rörmokaren av när han drog in den i pannrummet genom en 25mm PEM-slang. I pannrummet är den ansluten i en dosa i väggen.

Så det är gammelnalle's allternativ 3 (strömavkänningskrets) som gäller.

/Daniel
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:22:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En enkel lösing vore väl att ta en spänningsdetektor o trimma in den så att den bara gör utslag när pumpen går.
Typ en sådan här.

Kanske inte värdens snyggaste lösning men det borde funka.




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:27:37  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
bra tanke men jag tvivlar!! Dessa "instrument" känner av SPÄNNINGEN (fältet) och inte strömmen.. och spänningen i kabeln ligger ju där hela tiden (när strömbrytaren är till) oavsett om den går eller ej..

Men prova går ju!!

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:44:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
mmm det är ju sant.
Nu är ju inte inställnings möjligheterna på en sådan där allt för bra.

Men med lite tur så kanske det går att få till det.
Magnetfältet runt kabeln borde ju ändra sig en del när pumpen går.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/31 :  22:08:36  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jo Magnetfältet!!(Gauss eller Weber) Men inte det elektriska fältet (Volt per meter)

http://www.vmcelteknik.com/se/default.asp?alias=protec


testa gärna!! men jag tror att "övrig" kringutrustning blir så pass kompliserad att det är lika lätt att mäta strömmen (antingen via ett LITET motstånd i serie- eller ännu hellre en spole RUNT ENA ledaren..)

b
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/02/01 :  03:45:30  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
LIDL säljer en förgrenings-kontakt med en master, och ett par slave-uttag.
Med en liten potentiometer på förgrenings-sladden ställer man in vilken effekt som master-uttaget får dra innan slave-uttagen kopplas in. Koppla en vanlig lampa på slave och koppla pumpen på master. När pumpen startar kopplas lampan på automatiskt.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/02/01 03:47:49
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/02/01 :  03:55:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Ungefär som den här, men för enklare applikationer, med lägre effekter.

http://www.vego.nl/kemo/38/38.htm

Dessutom inbyggd så den ser ut som en rak förgreningssladd. Tror den kostade någon hundralapp.


http://www.bygg-strom.se/Produktinfo/UP/0501.pdf
Bläddra till sidan 4.

Finns på Clas Olsson också, kostar ~200. Här är närbild:

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/02/01 05:05:48
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2006/02/08 :  00:05:30  Show Profile Send DanneS a Private Message
Eftersom jag är ute efter en manöverpanel på väggen så går "pennan" och "grenuttagen" bort, men det var enkla och bra ideer, tack.

Det är gammelnalle's alternativ med strömavkänning "ännu hellre en spole RUNT ENA ledaren" som jag känner mig mest intresserad av. Har någon möjlighet att kladda ned ett litet schema som man kan bygga efter?

/Daniel
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/09 :  20:50:53  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tyvärr vet jag inte hur man lägger ut egna teckningar på nätet (och min "doktorshandstil" är knappast läsbar... ej heller mina teckningar)

MEN: Tag en spole med massa varv... jag skulle själv testa med enspole från en vanlig 230V relä (finns hur mycket som helst på skroten...) sticka igenom EN ledare (fas eller nolla kvittar roll)
koppla ett motstånd 10K-1M direkt över spolen för att hålla nere impedansen något.
Koppla på pumpen (eller motsvarande AC belastning ) och mäta AC spänningen ut från spolen och därifrån beräkna VAD jag vill trigga.

KANSKE blir spänningen så pass hög att du kan driva en NEONLAMPA direkt på spolen... annars likrikta från spolen och trigga en tyristor (direkt från lampa-230v) eller en transistor... separat matning.

lycka till
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/02/20 :  20:58:16  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag fick ett bra tips av en kille när jag hade samma problem med att visa om något drar ström i en AC krets..... Men hans ide var lika genial som enkel.... tänk bara på att låta nån som kan lite om elektronik fixa det.

Det funkar på följande sätt.
Om jag minns min elektronik lära så är det i genomsnitt ca 0,6volt spänningsfall över en diod. 1.2 över 2 1.8 över 3 osv osv.

säg att du lägger 3 dioder i serie, och sen tar du 3 dioder till och lägger i motsatt riktning. Sorry om jag inte kan förklara ordentligt.

Grejen blir att man inte på något sätt likriktar eller påverkar kretsen mer än att man får ett litet spännings fall.
sen är det bara att lägga in kablarna över tex de tre fösta dioderna alltså parallellt över 3 dioder inte parallellt mellan fas/nolla.
Det ryker så dumt då

Ihop med ena ledaren så kan du sen lägga en trimpot och efter det en lysdiod.
Sen när allt är kopplat så ska det fungera. Jag byggde detta på veroboard när vi skulle kolla om värmingen på 3 plattor funkade i en svavelanalysator på ett raffinaderi. Det fungerade alldeles utmärkt.

Glöm inte att ta ganska ström tåliga dioder, ifall pumpen drar en del ström.


Eller så kan du prova med ett shunt motstånd. Nackdelen blir att du inte kommer att få ett stort spänningsfall.

Jag skall försöka göra en ritning ....det var längesen jag gjorde något i Eagle men jag får kolla om jag kan få igång programet igen.

Patrik

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/20 :  22:18:55  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
pumpen lär väl dra 2-5A (de brukar vara på 250-750W) http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=EE3B5234FCF446C9A604CE88F025B00E244396

cos fi 0,5-0,7...

Element (cosfi =1) är nog ok men en motor??? jag skulle nog tveka...


b


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000